Bécsi Autószalon 2. rész
A január 16. és 19. között rendezett Bécsi Autószalon „C” pavilonját már az első részben bemutattuk, most a „D” pavilon kiállítói következnek. A második csarnokot szinte teljes egészében a VW-csoport töltötte meg, mellettük még a Volvo, a Fiat-csoport és a Kia kapott helyet.
A Fiat standon nagy sikernek örvendett az 500L, ami csak nevében emlékeztet a legendás 500-asra. Kis mérete és takarékos motorjai révén igazi kis városi cirkálónak tekinthető, de a plusz két ajtónak és a tágas belső térnek köszönhetően egy kétgyermekes családban is megállja a helyét.
A Jeep, az Alfa-Romeo, a Chrysler és a Lancia is kiállított pár modellt, bár jóval kevesebbet, mint a konszern névadója. A Jeep Wrangler Rubicon volt ezek közül az egyik kedvenc. Az összkerékhajtású, SUV beütésű terepjáró formája még mindig a II. világháborúban szolgáló klasszikust idézi. Nagy terepszögekkel rendelkezik, a városi divatterepjáróból bármikor az úttalan utak királya válhat.
A Volvo nem csak autóiba engedett betekintést nyerni, hanem a technika világából is mutatott egykis szeletet. Kiállították a Roots-fúvóval és turbótöltővel ellátott, 225 kW teljesítményű, T6 jelű motort, ami az új, moduláris felépítésű motorcsalád tagja. Elsőként az S60-as modellhez rendelhető, mellyel az európai menetcikluson 6,4 liter/100 km tüzelőanyag-fogyasztási adatot produkált, ami még papíron sem rossz egy 300 LE feletti teljesítménnyel bíró motortól. A „csodamotoron” kívül a Volvo nagy hangsúlyt fektetett a hibrid technológiájára és az autóinak innovatív kommunikációs rendszerére, melyen keresztül párosíthatjuk a telefonunkat az autóval és ahogy Micheal Knight szólította Kitt-et, mi is parancsolhatunk jószágunknak. Persze nem kérhetjük meg, hogy betonfalakon ugrasson át értünk, de például a hideg reggeleken, ha kérjük ő előfűti magát nekünk.
A VW-csoport szerteágazó divíziói igazán színessé tették a csarnok hangulatát. A vidám, fiatalos Skoda-tól a sznobszagú Bentley és Bugatti modellekig az autóipar széles skáláját lefedték. Kezdjük a sort a névadó Volkswagennel, ami a Think Blue „életszemlélet” terjesztése mellett egy új modellt is hozott az osztrák piacra a Golf Sportvan személyében. Az magasabb karosszéria és a nagyobb csomagtér családiasabbá teszi a Golfot, ami így már egy egyterűre hajaz. Funkcióját tekintve megegyezik az V-ös generáció Golf Plus modelljével.
Természetesen a környezetvédelem és gazdaságosság volt a fő motívum. Az elektromos és hibrid járművek teljes armadája megtekinthető volt. Az XL1, mint a legtakarékosabb szériamodell volt jelen. 830 cm3-es dízelmotorja, szénszálas karosszériája és hibrid hajtásláncának köszönhetően mindössze 10 literes tüzelőanyag-tartály elegendő az 500 km-es hatótávolsághoz. Az alábbi képen megfigyelhető egyedi far az úgynevezett Attika-hatás miatt lett kialakítva, segít a hihetetlenül kicsinek számító 0,189-es légellenállás-tényező (cw-érték) elérésében (ma egy átlagos személyautó cw-értéke 0,3 körül van!).
Az elektromos segítség nélkül is lehet egy autó takarékos. Legalábbis erről árulkodnak a BlueMotion TDI modellek, melyek népszerűek az osztrák piacon (ma az Ausztriában eladott gépjárművek több, mint fele dízel-üzemű).
Miután a családapák megállapodtak anyukával, hogy milyen gazdaságos lesz a TDI motor, szívük máris két autóval odébb vonszolta őket az „R” – modellekhez. A családi autó sport változata kívülről alig különbözik a többiektől, de a benne rejlő turbóbenzines erőforrással és sportos futóművével egy teljesen más vezetési élménnyel kecsegtet.
Az álmodozók pedig szemügyre vehettek egy Polo WRC-t, aminek testvére a kiállítás alatt Ogierrel a volánja mögött megnyerte a Monte Carlo Rallye-t, tavaly pedig a világbajnoksági címet is elnyerte. Ahogy a képeken is látható, a sportos autók mellé overallos lányok dukáltak, akik készségesen álltak a fotógépek elé.
Tovább sétálva a Seat-hoz egy „hó-show”-ba csöppentünk. A spanyol márka az összkerékhajtású modelljeit próbálta a köztudatba hozni. A 4DRIVE modellek már elérhetők a kereskedésekben, úgy tűnik, hogy a szomszédban jól fogynak a négykerékhajtásúak.
A síruhás táncra nagy tömeg gyűlt össze, engem személy szerint mégis egy másik, a tömeg háta mögött elbúvó kisautó fogott meg: egy hibátlanul restaurált, teljesen gyári állapotú Seat Ibiza ejtett rabul. A ’80-as évekre jellemző kockaforma és puritán belső egyetlen szót sugall: autó. Nem egy űrtechnikával felszerelt, mindenféle elektronikával ellátott, nagykijelzős guruló számítógép, nem egy se eleje se vége forma, szimplán csak egy autó.
A Skoda is nagy népszerűségnek örvendett, ami nem is csoda, hiszen nem csak hazánkban, de Ausztriában is az egyik legkedveltebb márka. Ár-értékben alig akad vetélytársa. A csehek arra az egyszerű tényre alapozták a stratégiájukat, hogy mivel a szülők úgyis mindig a gyerekek után rohannak, a gyerekek megnyerésével a szülők is megtöltik a standot. A Yeti nem csak a gyerekekkel fényképezkedett, de a nevét is kölcsön adta egy Skoda modellnek.
A Yetin kívül sokan érdeklődtek a Fabi Combi és a Rapid Spaceback iránt. Mindkét autó kisméretű kombi, jóformán egymás vetélytársai, csak formavilágukban különböznek.
A Fabia-nak egy másik változata sok férfi szívet megdobogtatott, alig akadt olyan ember, aki ne nézte volna árgus szemekkel Raimund Baumschlager / Klaus Wicha versenyautóját, BRR Skoda Fabia S2000-t. Az autó nem utazott messziről, hiszen pilótája is osztrák, illetve részt vett a 31. Jänner Rallye-n, ahol összetett 3. helyet sikerült megszereznie.
Az Audi, akárcsak a VW és a Skoda a kereskedésben kapható modelljein kívül kiállíotta a Le Mans-i 24 órás versenyek verhetetlennek tűnő autóját, e-tron quattrot.
Persze a környezetvédelem itt is nagyon fontos. Az A3 g-tron, vagyis a fölgázzal (CNG) üzemelő modell, tavaly mutatkozott be a Genf-i Autószalonon, é az Audi e-Gas projektjének része. Az e-Gas projekt lényege, hogy szélerőművek által termelt árammal állítják elő mesterségesen a metánt az autóik számára.
A stand sava-borsát persze a drágábbnál drágább luxusautók még drágább különleges kiadásai adták. Az RS6 kombi a vagány apukáknak, vagy az RS7 egy merészebb formával a jól menő agglegényeknek. Lóerőkből és szép autókból tehát nem volt hiány, alig győztük kapkodni a fejünket.
Végül elérkeztünk a csarnok fénypontjához, ahhoz a helyhez, ahonnan balra fordulva Porschékkal, jobbra tekintve pedig Lamborghinikkel és Bentleykkel találtuk magunkat szembe. Itt már az egész térrész korláttal volt körbe véve, egyszerre csak egy limitált számú nézősereg szemlézhette a kincseket. Ez is csak növelte az exkluzivitásukat és ezzel is éreztették, hogy keveseknek adatik meg egy ilyen birtoklása.
Fájó szívvel intettünk búcsút a bécsi vásárközpontnak, de 2 év múlva újra Bécsi Autószalon és mi biztos ott leszünk
Őri Péter