A magyar Astra
Immár 23 éve, 1992. március 13-án gördült le a gyártószalagról a magyar Opel Astra, amely a modern hazai autógyártás első fecskéje volt. Az azóta is nagy becsben tartott autót két évvel ezelőtt százak ünnepelték, 20. születésnapján pedig újra beindították. Összesen 80.835 készült belőle Szentgotthárdon, mielőtt 1998-ban áttértek volna a Vectrák összeszerelésére.
1992-ben, nem sokkal a Szentgotthárdi gyár felhúzása után Antall József miniszterelnök maga vezette le a szerelősorról a hófehér Astrát, melynek oldalán és motorháztetején is az „Íme, az első!” felirat díszelgett. Természetesen az elsőt nem a nagyközönségnek szánták, az autó a Közlekedési Múzeumba került, ahol mindössze 18 kilométerrel a háta mögött, mint a hazai autógyártás időkapszulája pihent egészen húsz évig, ekkor viszont a nagy évfordulóra újra menetkész állapotba hozták.
Az első magyar személygépjárművet királyhoz illő módon készítették elő az ünneplésre. A múzeumból még kézzel gurították ki, ezt követően pedig egy hónapos munka következett, gondos előkészítésre volt szükség, hiszen két évtizede nem volt beindítva, aminek köszönhetően számos alkatrész csereérett lett. A szakemberek szerint meglepően jó állapotban maradt meg az Astra, természetesen a vezérműszíjat, benzinpumpát, termosztátot, gyertyákat és még számos más működéshez nélkülözhetetlen alkatrészt kicseréltek rajta. A karosszériával és a beltérrel semmi tennivaló nem volt, makulátlan maradt, húsz év után is bizonyosan érezhető volt belül az „új autó” illat. A motor szintén jó állapotban volt, az első próbálkozásnál pöccre indult az Astra, majd méltóságteljesen vonult egészen Szentgotthárdig, ahol az ünneplő tömeg várta. Volánja mögött azok is ültek, akik a gyár, valamint az autó születésénél is jelen voltak, érthető módón mindenki kicsit sajátjának érezte a konstrukciót. A 270 kilométeres út pedig egyáltalán nem meglepő módon mindössze egy laza ujjgyakorlat volt az Opel számára.
A GM szerepvállalásának köszönhetően a magyar autógyártás egy csapásra modern technológiákkal gazdagodott, ennek első kézzel fogható eredménye az Opel Astra volt, amelyre méltán büszkék lehetünk, hiszen nagyon strapabíró és szerethető modell volt. Talán további két évtized múltán ismét hasonló módon ünnepelhetünk, az első Astra pedig újra kimerészkedhet az utakra.
Bense Róbert