fbpx

A BMW M3 és M4 motorja

A BMW M3 és M4 motorja

New BMW M3/M4 Engine Cover

Az 1M Coupe 6 hengerű motorjára épített, új, S55 B30 névre keresztelt erőforrás az M3 és M4 modellekben debütál. 7800 min-1 fordulatszámon szabályoz le, a nyomatékcsúcsát – ami nem kevesebb, mint 500 Nm – már 2000-nél eléri és egész stabilan tartja nagyobb fordulatszámon is, a teljesítménygörbéje pedig 5000 min-1 körül csúcsosodik. Teljesen felöltöztetve a motor 205 kg-ot nyom, ez 10 kg-mal kevesebb, mint a V8-as előd tömege. Két Honexwell turbótöltő gondoskodik arról, hogy 1,25 bar relatív túlnyomású levegő jusson a motor tetejére épített intercooleren keresztül a 80 mm –es furatátmérővel és 89,6 mm-es lökettel rendelkező hengerekbe. A motor 30°-kal eldöntve kerül a motortérbe, hogy a kiegészítőkkel együtt elférjen a motorháztető alatt, az olajrendszer pedig úgy van kialakítva, hogy bármely irányban fellépő 1,2 g gyorsulás sem okoz olajozási problémákat. Az M-csoport motorfejlesztési vezetője, Norbert Siegl bevallotta, hogy annak ellenére, hogy teljesen új motorról van szó, bizonyos alkatrészei – például szenzorok és jeladók – modulárisak, azaz megegyeznek más motorok alkatrészeivel.

A nyomatékos, és nagy fordulatszámú motor komoly kihívások elé állította a mérnököket, akik a forgattyústengely esetében a piacon elérhető legjobb anyagminőséget választották, a hengerfalakat DLC-bevonattal (Diamond like Carbon) látják el, és lézerrel munkálják véglegesre a felületet. Az olajteknő magnéziumból készül, csak a tömegcsökkentés miatt.

A turbófeltöltőt úgy alakították ki, hogy a lehető legkisebb turbólyukat érjék el: impulzus töltést alkalmaznak, ami azt jelenti, közel helyezik a feltöltőt a kipufogó csatornákhoz, emellett elektromos waste-gate szabályozással látják el és gondosan ügyeltek a tervezés során ,hogy a feltöltő tengelye működés közben ne mehessen egy határfordulatszám alá, ezzel is elősegítve a gyors reakciót minden üzemállapotban.

A töltőlevegő-hűtő kialakítása sem volt könnyű a mérnökök számára, végül egy vízhűtésű, közvetlenül a szívócső elé helyezett, saját hűtőkörrel rendelkező intercooler mellett döntöttek.

Elmondhatjuk tehát, hogy az új sorhatosba a legkorszerűbb technikát építik, pengeélen táncolnak a nagy teljesítmény és a hosszú élettartam határán, de erről szól az utcai sportautók tervezése.

 

Őri Péter

 

Forrás: http://www.bmwblog.com/, Engine Technology International 2014/01.

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb