Ford Escort – őt mindenki ismeri
Aki valaha is érdeklődött akár minimális szinten is az autók iránt, hallott már a Ford Escortról, amely 1968-tól egészen 2000-ig megtalálható volt az európai piacon. Bár a régebbi modellek már kikoptak az utakról, a legutóbbi két generációval még most is gyakran lehet találkozni. Hogy miért?
Mert a Ford Escort ésszerű keretek között fenntartható konstrukció, egy igazi igásló, amely ugyan szeret rohadni, viszont olcsók hozzá az alkatrészek, sok szaki ismeri őket és amúgy is fillérekért hozzá lehet jutni. De a modell története nem itt indult és nem is itt ért véget, kicsit evezzünk vissza a múltba.
Az első széria 1968-ban jelent meg, kombit, valamint kettő, illetve négyajtós limuzint is gyártottak belőle, a mindössze 767 kilogramm önsúlyú, valamivel több, mint 4 méter hosszú alapváltozatot 0.9 és 2.0 literes motorokkal is gyártották, és nem csak hétköznapi változata létezett, az RS1600 a ralipályákon is brillírozott. A modell Ausztráliába és Japánba is eljutott, mivel világszerte jók voltak az eladási adatok, jöhetett az MK II.
1974-ben érkezett a következő generáció, kissé átdolgozva, de megtartva az eredeti vonásokat, készült Van és ikerlámpás változat is, bár felszedett több, mint 100 kilót, a 900 köbcentis motort elfelejtették, helyette 1.1-es volt a leggyengébb és kétliteres a legbikább. 1979-ben az RS1800 raliváltozattal Björn Waldegård világbajnokságot nyert.
A következő évben aztán megjelent a szinte teljesen átrajzolt, a nyolcvanas évek autós divatjához igazított harmadik széria, amely sokak emlékezetében a mai napig élénken él. Az „Erika” kódnév alatt fejlesztett modellből már készült ötajtós változat, valamint kétajtós kabrió, automataváltós és dízel kiadás is, a limuzin pedig az Orion nevet kapta (1994-ig hívták így). Az új Escort nagy kedvenc lett, 81-ben megkapta az Év Autója díjat, az XR3i sportváltozat szintén kedvelt sportváltozat volt a 80-as években. 1986-ban következett egy modellfrissítés, új erőforrások kerültek a kínálatba, többek között az 1.8-as turbódízel is ebben az időszakban jelent meg. Kívülről sok újat nem lehetett felfedezni, a hűtőmaszk változott, de az Escort hátulja egy az egyben az előző modellé volt.
Aztán 1990-ben lekerekedett a forma, ekkoriban több ráncfelvarrás következett, igazi kompakt, családi autóvá változott az Escort, mely évről-évre modernebb arcot kapott. A végleges kinézetét 1995-ben nyerte el, talán ezt a változatot ismerik a legtöbben, hiszen még mindig jó néhány falja a kilométereket, ez lényegében a 92-es frissítés modernizált változata volt. 1996-ban jelent meg az RS2000, az utolsó Escort, amely megkapta az RS-jelzést.
Az utód a Focus lett, amely 1998-tól volt elérhető, és egészen az ezredfordulóig párhuzamosan árulták az Escorttal, amely ekkor kivonult Európából, 2004-ig azonban még lehetett kapni Argentínában. Bár voltak hasfájásai az utolsó modellnek is, valamint korrózióvédelméről sem volt híres, strapabíró, terhelhető járműként maradt meg a korábbi tulajok emlékezetében, jelenleg is olcsón be lehet szerezni, akár egy megkímélt darabot is. Az Escortot 2013 élesztette fel a Ford, a szériaváltozat azonban Európában nem kerül a szalonokba, hiszen a kínai belpiacra szánták.
Bense Róbert