Új Lancia Stratos – egyedi darab
Szó szerint az, hiszen egyetlenegy létezik belőle, no persze nem a klasszikus Stratosról beszélünk, hiszen abból közel 500 darab készült, hanem a 2010-es, újraálmodott változatról, ami sajnos nem fog sorozatgyártásba kerülni.
A Stratos felélesztése régóta elhúzódó téma az autós világban, a kétezres évek közepén, egészen pontosan 2005-ben már megpróbálkoztak egy prototípussal, be is mutatták a Genfi Autószalonon, de a projektből nem lett semmi. Aztán néhány évvel később egy német milliomos, bizonyos Michael Stoschek gondolt egy cifrát és megépíttette a klasszikus formára hajazó, de mégis modern köntösbe öltöztetett Stratost. Az ő keze benn volt az előző prototípusban is, ám ezúttal jóval komolyabbak voltak a szándékai.
A Ferrari F430 Scuderia alapjaira épülő, 1247 kilogrammos sportautó mindössze 124 centi magas 4181 milliméter hosszú, karosszériája karbonból készült, valamint egy szabványoknak megfelelő bukókeretet is kapott. Belül teljesen egyszerű a kialakítás, ám ebben az esetben egyáltalán nem meglepő, hogy a külsőre és a teljesítményére koncentráltak. Az új Stratos az F430 4.3 literes, V8-as erőforrását kapta meg, kissé felokosítva, az eredeti ugyanis 510 lóerős, ez viszont 540 pacival rendelkezik. Ennek meg is van az eredménye, a 100 kilométer/órás sprinthez mindössze 3.3 másodpercre van szüksége, és 9.7 másodperc alatt éri el a 200-as sebességet, a vége pedig 274 km/óra. Az elektronikus felfüggesztésnek köszönhetően a kezelésével sincsenek problémák, a modell egyébként Brembo fékeket és Dunlop abroncsokat kapott. Sajnos a bukólámpákat nem vették át a régi modellből, hátul azonban LED-es technológiát alkalmaztak. Összességében remekül sikerült a modern Stratos, a versenypályákon végzett tesztek alapján minden szempontból méltó utódja a nagy elődnek, de a további gyártásra nincs esély.
Hogy mégis mi az oka annak, hogy csak ez az egy darab létezik belőle? Stoscheken nem múlott a dolog, hiszen a Pininfarinával karöltve gondolkodtak egy 25 darabos miniszéria piacra dobásán, ám a Ferrari heves tiltakozása miatt az ötletet el kellett vetni. Milyen kár érte. Nem kellett volna legyorsulni a Maranellóiak modelljeit.
Bense Róbert
Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!