Made in China – a legdurvább koppintások, I. rész
Azt már megszokhattuk, hogy Kínában minden olyan terméket lemásolnak, melynek más országokban nagy sikere van. Az már más kérdés, hogy ezek általában silány minőségű utánzatok és gyakran csak nagyon távolról, maximum hunyorítva hasonlítanak az eredetire. Az autók sem úszták meg, előszedtük a legmegdöbbentőbb kínai másolatokat.
Mercedes, BMW, Rolls Royce, kontra Geely, Shuanghuan, BYD. Nem csak a külsőt, még a logót is lenyúlják az élelmes kínai autógyártók, bár szerencsére Európába viszonylag kevés jut ezekből a masinákból, főként azért is, mert egy részük még a sorozatgyártásig sem jut el. Ez egyébként nagy szerencse, mivel a törésteszteken rendre botrányosan teljesítő autók mindössze vonásaikban hasonlítanak az eredetikhez, ráadásul tartósságuk és anyaghasználatuk is messze gyengébb. Ez nem lenézés, sőt, mind tudjuk, hogy Ázsia egyik vezető nagyhatalmában rengeteg cég képviselteti magát, tehát ha azzal érvelünk, hogy szinte már mindent Kínában gyártanak, nehéz ellenválaszt megfogalmazni, de minőség és minőség között bizony ott is jelentős különbségek vannak. Nézzük milyen megmosolyogtató és rémisztő autóutánzatok készültek az elmúlt években.
Geely GE
A Rolls Royce Phantom alapján készült tanulmánnyal egy szakavatott szemet egy pillanatig sem lehet átverni, hiszen összehasonlítva a két autó képét bőven látszanak a különbségek. Természetesen árban is távol volt egymástól a kettő, míg a Geely-ért nagyjából 12 millió forintnak megfelelő jüant szerettek volna elkérni, a Phantom ezzel szemben 80-100 millió forintba kerül. A Geely azóta már átalakította a palettáját, kicsit beijedtek a pertől, de azért nem kell félni, volt még bőven „ötlet” a tarsolyukban.
A Geely Merrie 300
A Mercedes C-osztály totális másolata a Merrie 300, ez szerencsére szintén csak tanulmányként volt jelen a kínai piacon, vélhetően a Geely HQ-n felbuzdulva tervezték, ugyanis az is egy Mercedes-klón volt, viszont az eljutott a sorozatgyártásig. A hátulról Skoda Feliciás förmedvényt állítólag még manapság is készítik.
Jianghuai Automobile 4R3
A cég rövidebb neve JAC, és vezetőjének valószínűleg igencsak megtetszett a Ford F-150 formaterve, mivel gond nélkül lemásolta azt. A Ford azonban a sarkára állt, és nem csupán a sorozatgyártást, hanem már a Pekingi autókiállításon történő részvételt is megakadályozta. A JAC Motors egyébként Afrikába és Dél-Amerikába is szállít járműveket, tehát valószínűleg a 4R3-nak arrafelé lett volna keresnivalója. A cég egyébként Chevroletet is koppintott, és egy Lambo-Ferrari klón, név szerint JAC S11 is felbukkan időnként a kínai autószalonokon.
Shuanghuan CEO
A BMW X5/Land Cruiser koppincs bármilyen hihetetlen, de hazánkba is eljutott, még tesztelték is, bár azért általánosságban nem voltak elájulva tőle, még mindig ez a legpofásabb klón. Viszont hiába az extrák, hiába a barátságos ár, és hiába nem volt totális a lehúzása, az Auto Bild később minden reményünket lerombolta. A kínai masina egy német tulaj alatt elérte a bűvös 100 ezer kilométert, erről pedig készítettek is egy videót, melyben bemutatják, hogyan rohadt szanaszéjjel pár év alatt alul-felül, jobbról-balról a büszke ipar remeke. A tartóstesztet eredménye tényleg lehangoló volt, a műanyagok rojtosra koptak, a lámpabúra műanyagja felpúposodott, a vezérműszíj szétfoszlott, a féktárcsák odalettek. Csendben megjegyeznénk, hogy az Auto Bild videója drámai fordulatot vett, ugyanis a Shuanghuan utasterét először feltöltötték vízzel, majd szétverték a karosszériát, végül pedig nemes egyszerűséggel felrobbantották az autót. Ez azért kicsit túlzás, de tény, hogy szégyenletesen teljesített a CEO. Nálunk is lehet kapni használtan, azért első blikkre azok nem néznek ki olyan gyatrán, és olcsók is, de mégis bátor, aki meg meri venni.
Folytatása következik!
Bense Róbert