Citroën XM – kényelmes cirkáló
A kilencvenes években az XM egy furcsa, óriási csodabogárnak számított, tele olyan extrákkal, amiről az átlag halandó még csak nem is hallott. Persze ennek ára volt, de az akkori nagy álmodozók ma már jóval olcsóbban beszerezhetik a hatalmas luxushajót.
Alulértékelt. Ez az első szó, ami eszembe jut a Citroën XM-et illetően. Persze a kilencvenes években hatalmas divat volt ócsárolni a francia autókat, leginkább a minőségük és a tartósságuk miatt – amiben azért valljuk be, volt némi igazság –, az XM más ligában játszott. A szokványos autókhoz szokott szemnek az XM igazi látványosság volt, és még ma is az, azonban manapság sajnos már jóval kevesebbet látni belőlük az utakon. Pedig 333 ezer darabot készítettek belőle, és hosszú ideig, 1989-től egészen az ezredfordulóig gyártották. De nézzük, mit is tudott az XM.
A kemény külső szögletes belsőt takart. Az 1.2 millió példányban értékesített CX utódja is inkább egy űrhajóra hasonlított, mint egy személyautóra, de a Citroën esetében ezen már senki nem lepődött meg. A Peugeot 605 padlóvázán alapuló XM rendkívül modernnek hatott a kilencvenes évek elején, nem véletlenül választották a legjobb európai autónak 1990-ben. Ugyan nem számított pénztárcabarát járműnek, cserébe a 2 literes l4, a 2.5-ös turbódízel, valamint a 3.000 köbcentis V6-os motorok az autó külleméhez méltó erőt adtak, nem mellesleg szükség is volt a bika erőforrásokra, ugyanis az XM több mint 1.3 tonnát nyomott.
Az elsőgenerációs XM műszerfala belülről a nyolcvanas éveket idézte, 1994-ben azonban a kissé mogorva belsőt gömbölyűbbre formálták, de a modell orrán is tetten érhető volt a ráncfelvarrás. Ami viszont az elejétől fogva jellemző volt az XM-re, az az elképesztő kényelem, ami egyébként is a francia járművek egyik legnagyobb fegyverténye. A komfortos ülések és a ringató rugózás mellé hatalmas belső tér – rengeteg tárolóval – és csomagtartó is járt, a felszereltség terén pedig még ma is sok típus elbújhatna az XM mögött. Elektromos kartámasz/ülésállítás, ülésfűtés, ABS, tempomat, automata klíma, elektronikus futómű hangolás, állítható felfüggesztés, multifunkciós kormány, fűthető tükrök és szélvédő, fedélzeti számítógép, hifi, rendelhető bőr és automata váltó. Nagyjából a végtelenségig lehetne sorolni, elképesztően „okos” még ennyi évvel később is.
A Citroën XM megelőzte korát, tény, hogy csak akkor volt igazán hálás jószág, ha nagyon vigyáztak rá, de elmondható róla, hogy sokan szerették, és szeretik a mai napig. Ezt pedig csak egy jó autó tudja kiérdemelni. Aki szeretne egy ilyen méltóságteljes autót birtokolni, nézzen jól körül, csak a leggondosabb gazdától szabad vásárolni.
Bense Róbert
Ha autóalkatrész kell, Zparts.hu