25 éve TDI
Különleges jubileumot ünnepel az Audi 2014-ben – 25 esztendős a TDI. 1989 őszén mutatta be a vállalat a Frankfurti Autószalon (IAA) alkalmával a 2.5 TDI erőforrással, azaz közvetlen befecskendezésű és tisztán elektronikus szabályozású, turbófeltöltésű dízelmotorral hajtott Audi 100 modelljét. A négykarikás márka azóta folyamatosan növeli előnyét e szakterületen, miközben számos mérföldkő fűződik nevéhez.
1
„A 25 éves TDI a gazdaságosság, a dinamika és a teljesítmény negyedszázados fejlődését jelenti” – emelte ki Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, az AUDI AG igazgatótanácsának műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Büszkén tekinthetünk vissza erre az időszakra. A TDI-technika ugyanis, amellyel az Audi jelent meg elsőként a piacon, napjainkra a világ legsikeresebb gazdaságosságnövelő technológiájává lépett elő, nagyban hozzájárulva márkánk prémiumszegmens-beli felemelkedéséhez.”
2
1989 óta a TDI-technika átütő sikert hozott a dízelmotorok számára. Fejlesztésük több lépcsőben zajlott, legfontosabb tényezőkként a feltöltéssel, a befecskendezéssel és a kipufogógáz-tisztítással az előtérben. E huszonöt esztendő alatt a TDI motorok összlökettérfogatukra vetítve több mint százszázalékos teljesítmény- és forgatónyomaték-növekedéssel büszkélkedhetnek, miközben károsanyag-kibocsátásuk 98 százalékkal csökkent ez idő alatt.
3
Napjainkig az Audi mintegy 7,5 millió, egyedül 2013-ban pedig közel 600 ezer autót gyártott TDI-motorral. E technika nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a négykarikás márka az elmúlt évek során átlagosan évi három százalékkal mérsékelte az Európai Unió országaiban kínált új autói széndioxid-kibocsátását. Az Audi aktuális programjának összesen 156 TDI-modelljéből 58 széndioxid-kibocsátása a kilométerenként 85 és 120 gramm közötti tartományba esik. Az Audi A3 ultra 1,6 literes TDI erőforrása átlagosan 3,2 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként. Az „ultra” jelzés minden szakterületen a hosszú távú fenntarthatóságot testesíti meg a vállalat számára, s az Audi jelenleg is nagy ütemben bővíti különösen gazdaságos ultra-modelljei palettáját.
4
Az Audi TDI-technikája mély benyomást keltő sikertörténete mellett nagy jövő előtt is áll. A széles körűen átdolgozott, különösen csekély károsanyag-kibocsátású 3.0 TDI clean diesel új mérföldkőnek számít, az alsó középkategóriájú modelljeinek palettáján pedig rövidesen az új, háromhengeres 1.4 TDI clean diesel is megjelenik. A V6-os TDI-erőforrásokban a jövőben elektromos feltöltő gondoskodik majd a vonóerő – már a legalsó fordulatszám-tartományokban is – még gyorsabb felépüléséről – a vezetés érzelmekben még gazdagabb és még sportosabb élményét kínálva.
Az Audi elektromos Biturbo-rendszerével indítja el a TDI elektromossá alakításának folyamatát, az új hibrid-komponensek pedig már piaci bevezetésük küszöbén állnak. Rövidesen minden ügyfél minden igényére kínálkozik majd testre szabott megoldás, egészen a hálózatról tölthető (plug-in) hibridtechnikával kombinált TDI-motorokig. Az üzemanyagok területén a márka a hosszú távon fenntartható eljárásokkal készülő Audi e-dieselre összpontosít, amellyel a széndioxid-semleges autózás is lehetővé válik.
5
A versenysport alapvető alkotóeleme az Audi génjeinek. A versenypálya a legkeményebb tesztlabor az új fejlesztések számára, amelyek a későbbiekben a sorozatgyártásban is megjelennek. 2006-ban mutatkozott be a TDI-motor a Le Mans-i 24-órás versenyen, ahol a négykarikás márka azóta kilenc rajtjából nyolcszor szerezte meg az összesített győzelmet. Alapvetően a versenypályán is ugyanazon követelmények jelentik a kihívást, mint a sorozatgyártású modellek esetében, azaz az üzemanyag minden egyes cseppjéből minél többet kihozni. Versenysportbeli sikerei meggyőzően bizonyítják az Audi TDI-technikájában rejlő lehetőségeket, legutóbb például kettős győzelemmel a legjelentősebb hosszú távú versenyen, a Le Mans-i 24-órás futamon.
(további szakmai cikkek a megújult Autótechnika folyóiratban, illetve a http://autotechnika.hu oldalon olvashatóak.)
Forrás: Audi Média
Őri Péter