BMW 3-as sorozat – telitalálat
Leginkább ezzel a kifejezéssel lehetne jellemezni a BMW legnépszerűbb modellsorozatát, amely közel negyven éve tartja ámulatban a márka rajongóit. Azóta hat generáció „nőtt fel”, bár a forma már jelentősen megváltozott, a korábbi szériára jellemző vonások még mindig utolérhetőek.
Már 1975-ben lehetett tudni, hogy a német gyár nem mindennapi autót hívott életre, ekkor mutatták be ugyanis az első 3-as BMW-t, amelyből csak kupét gyártottak, és az E21 kódjelet kapta. 1977-ben a négyhengeres motorok mellé a hathengeresek is felkerültek a palettára, legerősebb kivitele 143 lóerős volt. A klasszikus orral és hűtőráccsal rendelkező típust egészen 1982-ig gyártották, ekkor lépett színre a második generáció. Az E30 igazi kultuszautó lett, vonalai jelentősen finomodtak az elődhöz képest, a kupé mellett már készült négyajtós, kabrió, valamint touring is. Az E30 már hathengeres dízel formájában is kapható volt, valamint debütált a széria első összkerekes típusa is. Szintén négy és hathengeres változatai voltak, 86-tól 210 lóerőig, illetve 1596 cm3-tól 2700 köbcentiig terjedt a második generáció tagjainak teljesítménye. Rövidebb és könnyebb volt, mint az E21, mégis több hely jutott benne, a súlycsökkentésnek köszönhetően a dinamika is jelentős javuláson ment keresztül.
1990-ben jelent meg az E36 (ekkor még gyártották az előző generációt, egészen 1993-ig készültek E30-asok), amely külsőleg és belsőleg is jelentősen megújult, a kor követelményeinek megfelelően alakították át az új szériát. Az E36 nagyobb lett és morcosabb arcot kapott, az autó dizájnja ötvözte az eleganciát és a sportosságot. A mai napig nagy népszerűségnek örvend a harmadik szériacsalád, ami talán annak is köszönhető, hogy stílusa mellett helykínálat és biztonság szempontjából is kimagasló eredményeket tudhat magáénak. A már megszokott variánsok mellett 1994-ben megjelent a Compact is, amely a fiatalabb korosztálynak nyújtott alternatívát. Betartva a már megszokott modellfrissítési fázisokat, 1998-ban jött az új széria. Az E46 nyúlt is, szélesedett is, és gömbölyűbb formákkal jelezte, hogy a BMW ismét szintet lépett. Bevezették az xDrive összkerékmeghajtást, és környezetvédelmi szempontból is sokat csiszoltak az új generáción. A legkisebb erőforrás 1.8-as volt, a legnagyobb pedig 4 literes, a 2001-es modellfrissítés során megjelent a common-rail dízelmotor is.
2005-ben debütált az E90, amely a egyből meg is nyerte a World Car of the Year címet. Ennél a szériacsaládnál már külön számmal jelölték a változatokat, az E93 a cabrio, az E91 a kombi kódjele. A vese-hűtőrács erőteljesebb lett, sőt az orrész is feltűnőbb kialakítású lett. A Compact pályafutása véget ért, viszont a Cabrio az addigi vászontető helyett elektromos fémtetőt kapott. A 2009-es frissítés alkalmával egyes modellek már megkapták a Start & Stop rendszert is, ami a legújabb, 2011-ben megjelent F30-as típusoknál már szériatartozék. Az F30 rendkívül jó aerodinamikai mutatókkal rendelkezik, a ledes fényszórók pedig szint egybeérnek a hűtőráccsal. Az új hármas széria már az összes földi jóval el lett látva, 1.6-3 literesig terjedő benzines, valamint dízel erőforrásai a BMW-től elvárható mutatókkal rendelkeznek.
Galéria:
Bense Róbert