Seat Ateca 1,6 TDI Style teszt – a takarékos kalandor
Ez a második Ateca, ami nálunk járt, az előző egy 1,4 TSI benzines kivitel volt, most pedig egy 1,6 TDI akadt a kezeink közé. Az igazat megvallva mikor megtudtam, hogy egy 115 lovas dízelt fogok elhozni, kicsit kavarogtak bennem az előítéletek. Feltettem pár kérdést magamnak, vajon miért kell egy ilyen SUV-ba egy első hallásra viszonylag gyengének tűnő, 115 lóerős dízelmotor? Mire használhatnak egy ilyen városi terepjárót? Amint beleültem, és eltöltöttem benne egy kis időt, úgy rájöttem a válaszra. Mivel SUV lázban ég a világ, így szinte minden motorizációnak megvan a helye a piacon.
Akadnak ebben a szegmensben házon belüli és házon kívüli versenytársak is. Ha megnézzük a VW konszernen belülieket, mint a Skoda Karoq és a Volkswagen Tiguan, T-Roc, máris bőséges a kínálat, válogathat mindenki a pénztárcája szerint a különböző felszereltségi szintek végeláthatatlan sorában. Más versenytársak esetében ott a Ford Kuga, Hyundai Kona, és megérkezett a Kia XCeed is, és még sorolhatnánk. Az Ateca számos kihívó ellen száll ringbe, de mint kiforrott konstrukciójú egyéniség, minden esélye megvan arra, hogy győztesként kerüljön ki a harcból, ez már korábbi tesztünk során is kiderült.
Na de maradjunk a felvetett kérdésnél, ki fogja megvenni ebből a dízel változatot? Hát pont azok, akik a konkurensekből is a dízelt választják, mert jobban szeretik a motor karakterisztikáját és/vagy mert többet vezetnek egy évben 25-30.000 kilométernél.
Pontosan tudják a Seatnál, hogy hova kell belőni ár érték arányban úgy az autót, hogy megtalálja a számára megfelelő piacot. Mivel az Ateca is a Volkswagen konszern által kifejlesztett MQB platformra épül, így tökéletesen és egyszerűen képesek „házon” belül is variálni a megfelelő hajtásláncot számos egyéb komponenssel egyetemben. A jó technikai háttér adott, ezt fűszerezi meg okosan a spanyol márka úgy, hogy a végeredmény egy sokak számára kívánatos termék legyen.
A mostani divat szerinti határozott és éles vonalak jellemzik a Seat formavilágát, remekül beleillik VW konszern által képviselt világba. Konfigurációját tekintve ez a Style felszereltség egy ésszerű és nagyon optimálisan felszerelt választásnak tűnik, természetesen mindenki saját ízlése és pénztárcájának mérete szerint válogathatja össze az extrákat.
Az autóba beülve érződik a német mérnökök pontos precíz tervezése, az ajtó nyitás-csukástól egészen a beltér formavilágán át a kocsi beindításáig. Ebben a felszereltségben nem jár kulcs nélküli indítás, helyette a megszokott bicskakulcsot kapjuk. Hat sebességes manuális váltóval szerelték fel a tesztautót, ami rövid úton jár, könnyen és pontosan kapcsolható, de nem is várunk el mást a VW csoporttól. Hideg indításnál halk, de mégis kerregő zaj hallatszik a motortérből, amiből azonnal tudjuk, hogy nem egy benzines autóval van dolgunk, azonban az ajtót becsukva a jó zajszigetelésnek köszönhetően ez kifinomul. Már alacsony fordulaton nyomatékos a kis motor és nem szereti, ha forgatják, sőt azt javasolja a fedélzeti komputer, hogy 1500-as fordulatszámnál válts a következő fokozatba, így jócskán spórolsz az üzemanyagon. Ez az 1,6 TDI 115lóerős, 250 nm-es nyomatékú motor nem egy erőgép, de nem is azért veszik. Aki sportosabb vezetésre vágyik, az inkább a benzines modellek közül válogasson, mert ez a nyugodtabb emberek autója. Nálunk a vegyes fogyasztása 5,8 liter körül alakult. A futómű a konszerntől megszokott feszesebb és keményebb érzést biztosít, de stabil vezetési élményt ad.
Jó néhány extrát kapott az Ateca, ami emelte a komfortérzetet. Ilyen például a bőr bevonatú kormány és váltógomb, de ez már az alapszinten is jár, vagy a Seat Full Led fényszóró üdvözlő fénnyel, az automatikus parkolássegítő rendszer, a sávtartó asszisztens és még sorolhatnám. Ami különösen tetszett, az a sávtartó rendszer működése. Irányjelzés nélküli sávváltáskor próbálja a kormányt egyenesen tartani és csak komoly erőfeszítéssel enged sávot váltani.
A már jól ismert 8”-os kijelzőn könnyen és egyszerűen el lehet igazodni, hamar otthonosan érezzük magunkat a kezelésekor. Volkswagenesen kézre áll minden kezelőszerv az autóban, és minden ott van ahol az ember megkívánja, a hifi teljesen jól szól, és egy új telefont is nagyon gyorsan hozzá lehet csatlakoztatni.
A 4,36 méter hosszú autó egy 520 literes csomagteret rejt, 2:1 arányban osztható ülésekkel és síalagúttal, így az Ateca egy átlagos család ideális választása lehet.
Alapvetően egy jó választás annak, aki sokat utazik hosszabb távon és spórolni akar az üzemanyagon. A jó futómű-váltó kombinációnak köszönhetően így is rejt némi vezetési élményt, nem marad teljesen steril. Szerethető a stílusos, egyedi és kicsit morcos formavilágnak köszönhetően, így még a gyengébbik dízel motorral is merjük ajánlani sokat ingázó, higgadt, családos vezetőknek.
Ennek a tesztautónak az alapára 8 millió forint körül van, ám néhány extrával felvértezve a végső ár eléri a 9,2 milliót, ami igazán borsos ebben a kategóriában. De ne felejtsük, minden új autó vásárlásnál adnak némi kedvezményt. A szóban forgó listaárból például 2,1 milliót engednek, így a 7 millió forintos árcédula már teljesen reálisnak és elfogadhatónak mondható.
A tesztlehetőségért köszönet a Duna Autó Zrt-nek!
A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!
Cikk/fotók: Kajári Zoltán