Íme a legújabb Lexus RX
A luxus szabadidóautó szegmens úttörőjének és egyben a világ legkelendőbb luxus SUV-jának számító RX az elmúlt években a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autóiról ismert Lexus legfontosabb, világszinten legnagyobb darabszámban értékesített modelljévé vált, most pedig még magasabbra tör. Az elegáns, dinamikus külső gyakorlatias belső teret rejt, amelyhez fokozott stabilitás és még lineárisabb kormányzás társul az RX-től megszokott kényelem mellett. A Lexus nem titkoltam megcélozta a szegmensvezető biztonságot is a világelső BladeScan Type AHS és a legújabb Lexus Safety System + által. A Lexus zászlóshajó SUV-ja emellett Apple CarPlay és Android Auto kapcsolódási lehetőséget kínál, amit érintőképernyős és érintőpados megoldások egészítenek ki.
A Lexus RX a legnagyobb darabszámban értékesített luxuskategóriájú hibrid szabadidőautó a világon és minden idők legkelendőbb Lexus-modellje, amelynek európai premierjét június 30-án a Chantilly Arts & Elegance Richard Mille rendezvényen tartják. A mai napon azonban a Lexus fellebbentette a fátylat az új RX luxus szabadidőautóról, vagyis annak a modellnek a továbbfejlesztett változatáról, amely kulcsszerepet töltött be a márka életében, hiszen 1998-as bemutatkozásakor hozzájárult a luxus városi szabadidőautók szegmensének megteremtéséhez.
A tervek szerint 2019 őszétől forgalomba kerülő új RX hűen tükrözi a Lexus folyamatos elkötelezettségét, hogy méltó maradjon úttörő szerepéhez a luxuskategóriájú SUV-k szegmensében. Az új RX továbbra is erőteljes és sportos kiállású, ám a dizájnerek láthatóan átrajzolták a karosszéria elejétől a végéig futó vonalat, így az autó összképe kivételes összhangot sugall. Az eredmény: elegáns és dinamikus külső, amely a Lexus új formanyelvét hangsúlyozza. Vezetési tulajdonságok tekintetében (az LC és LS kupé, illetve szedán nyomdokain haladva) az RX-et is a Lexusra jellemző lenyűgöző menetteljesítmények jellemzik. Ehhez a mérnökök az autó minden részét a legalaposabb vizsgálatnak vetették alá, majd javítottak a karosszéria szilárdságán és a felfüggesztésen, de újak a lengéscsillapítók és fékrendszer központi elemei is. Mindemellett az új RX-et világelső BladeScan Type AHS adaptív fényszórókkal és a legújabb generációs Lexus Safety System + biztonsági rendszerrel is felszerelték.
A Lexust fémjelző orsó alakú hűtőmaszk L-formákból képzett hálómintáját tovább árnyalták, új kerete pedig az első lökhárítók oldalába futva egységes profilt eredményez. Az új, karcsú fényszórók ’éles’ karakterrel ruházzák fel az orr-részt, a hátsó fények pedig L-alakba rendeződnek. Az RX L modell harmadik üléssora kétállású, így még nagyobb lehet a lábtér, ha kell, emellett az RX L második üléssora pilótaüléseket kapott, így a harmadik sor lábtere 95 mm-rel nagyobb, amitől az utastér a hátsó sorban ülők számára is tágasabb és kényelmesebb.
A vezetési élményt fokozó fejlesztések közül kiemelt fontosságú a felfüggesztés módosítása és a korábbinál merevebb karosszéria. Takeaki Kato, a Lexus főmérnökének szándéka az volt, hogy a könnyen kezelhető modell magával ragadó vezetési élményt nyújtson, ezért a mérnökcsapat szorosan együttműködött a gyártástervezőkkel. Az autón több helyen is alkalmaztak lézeres csavarhegesztést (LSW) és ponthegesztést, valamint a korábbinál nagyobb mennyiségben használtak nagy szilárdságú ragasztást (4,2 m hosszon a stratégiailag fontos helyeken).
A kanyarstabilizátorok merevebbek (üregesek és 1 milliméterrel szélesebbek lettek), a kerékagyak pedig erősebbek a korábbiaknál, ami eleve javítja a kormányzási pontosságot. Az új RX-et aktív kanyarodássegítő asszisztenssel (ACA) is felszerelték, ami csökkenti az alulkormányzottságot, amikor a vezető a kanyar közepén gyorsítani kezd; emellett pedig jóval finomabbra hangolták az elektromos szervokormányt. Mindezek meglehetősen lineáris kormányzási érzetet eredményeznek, és segítik a vezetőt, hogy minden körülmények között a kívánt nyomvonalon maradjon. Az RX újratervezett lengéscsillapítóiba épített FCD (Friction Control Device) az útfelszín apró egyenetlenségeiből adódó nagyfrekvenciás rezgéseket tompítja. A lengéscsillapítók emellett hatásosan csökkentik a kanyarodási oldaldőlést, és javítják a kormányzási pontosságot is.
A Lexus úttörő az autóipari világítástechnikában: elsőként szerelte fel járműveit LED fényszórókkal és adaptív távolsági fényszórókkal (AHS), amelyek a szembejövő forgalomhoz alkalmazkodva növelik a biztonságot. Az új RX most szintén világelső technológiával jelentkezik: ez a BladeScan Type AHS, aminek lényege, hogy a LED forrásból eredő fény két, nagy sebességgel forgó tükörpengére vetül, majd egy lencsén át világítja meg az úttestet. Miközben úgy tűnik, hogy a fény nem mozog, a BladeScan Type AHS pontosan szabályozza a fény eloszlását úgy, hogy a tükörpengék forgását és a LED fényszórók ki-és bekapcsolását is szinkronizálja. Mivel a rendszer könnyebben ki tudja terjeszteni a fényszóró hatótávolságát, olyan pontokat is meg tud világítani, amelyek a hagyományos rendszerekkel nehezen láthatók. Ilyen például az útpadka, ezért a vezető jóval hamarabb felismeri a gyalogosokat és a közúti jelzőtáblákat anélkül, hogy a más járművezetőket, vagy az ellenkező irányba haladókat vakítaná. Az éjszakai gyalogosfelismerés hatótávja menetirányban a korábbi 32 méterről 56 méterre nőtt.
Az új RX megkapta a Lexus Safety System + legfrissebb változatát, ami fejlett biztonsági és baleset-megelőzési technológiákat tartalmaz. A Lexus Safety System + főbb elemei:
- Az ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) nappal a kerékpárosok, gyenge fényviszonyok mellett pedig a gyalogosok felismerésében segít beltéri kamerájával és hűtőmaszk mögé épített milliméter-hullámhosszú radarjával.
- A dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automata (DRCC) és a sávkövető asszisztens (LTA) együtt könnyebbé és biztosabbá teszi a sávtartást. Ha a rendszer azt érzékeli, hogy a jármű kisodródik a sávból, az LTA látható figyelmeztetéssel és hangjelzéssel, vagy a kormánykerék rezgésével (esetleg apró kormányzási beavatkozásokkal) hívja fel a vezető figyelmét.
- A jelzőtábla-felismerés (RSA) kamera és a navigációs térképek segítségével szerez információt, amit a head-up kijelzőn (HUD) és a multiinformációs kijelzőn is megjelenít. Ezzel jelentősen csökken annak az esélye, hogy a vezető figyelmen kívül hagy egy-egy jelzőtáblát.
Az RX új érintőképernyős kijelzőt kapott a Lexus számára tervezett érintésérzékelő Remote Touch Interface (RTI) mellé (amely kontroller kialakítás helyett mostantól érintőpados). Az utastér kialakításánál messzemenőkig figyelembe vették az okostelefon-használatot, új a telefontartó, az USB port, és adottak a kapcsolódási lehetőségek is (Apple CarPlay és Android Auto). A hangvezérlés az Apple Siri vagy a Google Assistant rendszer révén a telefonon keresztül is működik. Hasonlóképpen, a vezető választhat a Lexus navigációja és az okostelefonos rendszerek használata között.