Renault Kadjar teszt – érzékeny óriás
Szokatlan autó a Kadjar, tiszteletet parancsoló, robusztus alkat, mégis bizonyos pontokon érzékenynek hat. Ha ember lenne, és megsértenéd, adna egy hatalmas nagy pofont, hogy aztán zokogva kérjen bocsánatot. Éppen ezért nem is szeretnék semmi indokolatlanul bántót mondani róla, és nektek is csak halkan mondom a kritikáimat, nehogy egy tasli legyen a vége. Kiérve a hasonlatok erdejéből, a Kadjar sajnos nem (teljesen) Qashqai, tudom, hogy ez a kijelentés szubjektívnak tűnhet, de talán a következő sorokban tudom valamennyire szemléltetni, hogy miért gondolom ezt.
Kezdjük ott, és ennek tényleg nagyon örülök, hogy nem újként került alám a Kadjar, mintegy 35.000 kilométert tettek már meg vele, én még további 700-at raktam bele. Tisztában vagyok azzal, hogy ez nem az a jármű, amit gondos, 80 éves nagypapa használ templomba járósnak, általában nem ez a tesztautók sorsa. De (!) akkor sem járja, hogy egy 1 éves autónak úgy nézzen ki a fényezése, mint egy jóval idősebb járgányé, konkrétan csillaggarázsban, végig gőzborotvával mosva sem szabadna így festenie – a képeken ez nem látszik. Nagyon sajnálom a dolgot, mert egyébként a formaterv több, mint meggyőző, az arányokat hibátlanul eltalálták, és pontosan beleillik a Renault jelenlegi világába.
A beltér gusztusos, nagy a tér, jó oldaltartásúak az ülések, hátul is rendben van a helykínálata, mindennek megvan a helye, az ergonómiára sem lehet panasz, az anyaghasználatra viszont annál inkább. A kardánboxon végigfutó műanyag recseg, de nagyon, mint ahogy a digitális műszerfal felett található „pizzalap” is, és nem értem, hogy miért, mikor az ajtóbehúzó műanyagjai meg sem nyikkannak, bosszantó. A vezető pozíciója korrekt, az amúgy is jól eltalált kormánykerék tökéletesen beállítható, a kilátás is pazar, vezetés közben egyáltalán nem érződik nyomasztónak a kívülről óriásinak tűnő Kadjar mérete. A pakolhatósága is remek, a 472 literes alap csomagtér másodpercek alatt közel 1.5 köbméteres, síkpadlós raktérré bővíthető, külön tetszett, hogy a kivehető lapokkal tovább variálható a poggyásztér.
A műszeregységek letisztultak, a 7 colos, ügyes elosztású, változtatható színű és megjelenésű központi egység mutatós és átlátható, a középkonzolon is csak annyi gomb van, amennyi feltétlenül muszáj, a Kadjar gyorsan „megtanulható” autó, annak ellenére, hogy szinte mindent megkapott, amit csak lehetett. Az elektronikus parkolófék alapból jár, a kulcs nélküli indítás a Zen-től, az Intens felszereltségi szinten azonban ezek mellett még egy csomó opciós „csomag” is bővítette az extrák listáját. Első- és hátsó parkolóradar, tolatókamera, vezetési segédletek, amit külön kibontanék: a sávelhagyásra figyelmeztetés mellett, aktív vészfékező és holttérfigyelő rendszer, valamint (néha rosszalkodó) táblafelismerő, és automata parkolóasszisztens is jár. Kényelmi szempontból is szépen ellátták tesztalanyunkat, első ülésfűtések, kétzónás automata légkondi, levegőminőség érzékelő (!), hatalmas tároló a könyöklő alatt, szóval a Kadjar okos és komfortos is, ezzel az oldalával az égvilágon semmi gond nincs.
Mint ahogyan az 1.5-ös, 110 lovas dízelmotorral sem, amely dinamikusan, meglehetősen halkan és takarékosan teszi a dolgát. Olyannyira aszkéta, hogy mindössze 4.3 liter gázolajjal beérte száz kilométeren, ez a kombinált fogyasztási érték bizony megsüvegelendő. A kormány mögött is túlnyomórészt pozitívumokkal lehet találkozni, a Kadjar nem érződik batárnak, a 10.7 méteres fordulókör is szokható, jól manőverezhető az autó, kanyardinamika szempontjából nyilván nem ettől a modelltől várjuk a csodát. Futóműve kellemesen puha, jól viseli az úthibákat, nem érződik rajta a használat. A hatgangos váltóról ez már nem mondható el, elég lötyögősre vette a figurát, a kapcsolásával viszont nincs gond, mint ahogy a fokozatok hosszával sem.
Nehéz pár mondatban összefoglalni a Kadjar főbb jellegzetességeit. A megjelenése, tágassága, teljesítménye és fogyasztása pozitívum, mellette pedig elkerülhető problémái vannak, melyek viszont sajnos pont annyira dühítőek, hogy az ember elgondolkodjon más lehetőségeken is, ha már egyszer vásárlásra adja a fejét. Persze lehet kompromisszumokat is kötni, mivel az ötmilliós alapár elfogadható, viszont az Intens listaára a 110 lovas Energy dCi-vel már közel 7.5 millió forint.
A tesztlehetőségért köszönet az Autó Triplex Kft.-nek!
Bense Róbert