Bugatti Chiron – 1500 lóerős fenevad
Sokan várták már a Bugatti új szuperautóját, ami lassan, de biztosan robogott a fejlődés útján, hogy az idei Genfi Autószalonon végre megmutathassák a nagyközönségnek. A leesett állak gyűrűjében bemutatkozó Chiron – nem meglepő módon – kevesek kiváltsága lesz.
Egy évtized az autógyártás történetét tekintve rengeteg időnek számít, nem úgy a Volkswagen csoporthoz tartozó Bugattinál, ahol a Veyron tíz évvel ezelőtt mutatkozott be, hosszas fejlesztési időszakot és többéves késést követően. De ez senkit nem érdekelt! Hogy miért? Mert a Bugatti az autógyártás egy olyan szelete, amit egyszerűen nem érint az idő, hanem inkább kikerüli, tisztes távolságból figyeli. Érdekes látni ezeket a szinte elérhetetlen modelleket, melyek egyfajta ereklyeként vonulnak be a járműgyártás történelmébe, és bár látszólag évekig „mélyaltatásban” van egy-egy fejlesztési fázis, a munka soha nem áll meg. Aztán egyszer csak előttünk terem egy olyan alkotás, mint a Chiron.
Ne kalandozzunk jobban el, a Bugatti történetéről ugyanis nagyon sokat lehetne beszélni, most viszont a legújabb típus van terítéken, melyet érdemes megszoknunk, hiszen abban biztosak lehetünk, hogy a Veyron utódja egy darabig a márka húzóneve lesz. Tavaly, a Frankfurti Autószalonon, a GT6 világából a valóságba kilépett Bugatti Vision Gran Turismo egy elnagyolt, de nyomaiban azért a végleges változathoz hasonló tanulmány képében borzolta az autókedvelők idegeit. Nyilván azt már akkor is lehetett tudni, hogy bőven fognak még változtatni a modellen.
A genfi autómustrán végre lerántották a leplet a Chironról, melynek méretei, teljesítménye, és persze az ára is tekintélyes. A 4.54 méter hosszú, 2.04 méter széles, 1995 kilogrammos autó természetesen nem akármilyen erőforrást kapott, a 8 literes, négy turbóval rendelkező, továbbfejlesztett W16-os 1500 lóerős. A gyorsulási adatok szintén lélegzetelállítóak, a Chiron 2.5 másodperc alatt van százon, 6.5 szekundumra van szüksége a 200-as tempó eléréséhez, és egészen 420-ig meg sem áll a mutatója, akkor is csak azért, mert az elektronika biztonsági okokból közbeavatkozik. Az új Bugatti szinte minden téren megújult, jobbak lettek az aerodinamikai mutatói, javult az úttartása, a duplakuplungos, hétfokozatú automatát is frissítették, szóval nem kizárólag a Veyronból próbál „megélni” a várhatóan nyereséget termelő utód.
Az anyagiakról talán elég is annyit tudnunk, hogy egy közepes lottófőnyeremény nem lenne elegendő hozzá, de bővebben kifejtve: a Chironért 2.4 millió eurót, átszámítva 740 millió forintot kell leszurkolni. A széria 500 darabból áll majd, (ez ötvennel több lesz, mint a Veyron esetében), összeszerelését Molsheimben végzik majd, az első szerencsés tulajdonosok pedig ősszel kapják meg a Bugattijukat.
Bense Róbert