Hűtőfolyadék-ellenőrzés – ezekre figyelj
Egyre inkább úgy tűnik, hogy elér minket a tél, ezért az autónkat is fel kell készíteni a „mínuszokra”. A hűtőfolyadék ellenőrzéséről nem szabad megfeledkezni, főleg, ha az elmúlt évben a rendszer meg volt bontva vagy utána kellett tölteni a folyadék fogyása miatt.
A hűtőfolyadék glykol-alapú koncentrátum és desztillált víz keveréke. A koncentrátumnak két szerepe van: egyrészt fagyálló tulajdonságát használjuk ki, másrészt kedvező viszkozitási/kenési jellemzőkkel bír, ezért a vízpumpa megfelelő kenéséhez is elengedhetetlen. Ha tisztán víz van a rendszerben, akkor a kenési problémákon kívül belső korrózióval is szembe kell nézni.
Ökölszabály szerint hazánkban legalább -25°C-osra szokás keverni a hűtőfolyadékot, de a legjobb, ha -35°C-ra vagy annál kisebb hőmérsékletre állítjuk be a fagyáspontot.
Hogy is lehet ezt ellenőrizni?
Többféle műszer is található a piacon, amivel megmérhetjük a hűtőfolyadék fagyáspontját. A pontosabb a folyadék fénytörése alapján mérő refraktométer, de van lehetőség a folyadék sűrűsége alapján is megállapítani a fagyáspontot.
Ha túl híg a jármű hűtőfolyadéka, akkor vigyük el autónkat egy műhelybe, ahol leürítik a rendszert, és megfelelő koncentrációjú folyadékkal töltik fel. Ha nem kell leengedni a folyadékot, akkor otthon is elvégezhető a koncentrátum erősítése. Utántöltéskor ügyeljünk arra, hogy megfelelő típusú fagyálló kerüljön a járműbe. Az alumínium hengerfejjel és/vagy blokkal szerelt motorokba speciális, általában pirosra színezett folyadék szükséges. A hűtőfolyadék diagnosztikára is alkalmas: ha habosodik vagy emulziónak látszik, akkor minden bizonnyal olaj kerül a hűtőkörbe, amit okozhat hibás hengerfejtömítés vagy lyukas motorolajhűtő. Ilyenkor ellenőrizzük a motorolaj szintjét is és vigyük el autónkat szervizbe.
A hűtőfolyadék folyamatos fogyása szintén nem normális jelenség, de a hiba forrása sok alkatrészből eredhet: ha az autó alatt tócsát találunk, akkor valószínű, hogy a hűtőradiátor vagy valamelyik cső/csatlakozás ereszt. Ha az utastérben tapasztalunk szivárgást, akkor minden bizonnyal a fűtőradiátort kell cserélni. Ha nyomtalanul tűnik el a folyadék, akkor lehet, hogy hengerfej- vagy hengerfejtömítés-hibával állunk szemben, de a hűtött kipufogóvisszavezető-rendszerrel szerelt motorok esetében az EGR-hűtő is lehet a hibaforrás.
Őri Péter