2022-től az új autókban kötelező lesz az ISA rendszer
Az Intelligent Speed Assistance funkció egyelőre a start-stop rendszerhez hasonlóan kiiktatható, de a következő indításnál újra aktiválódik.
Mi is ez pontosan? Ahogy a nevéből is sejthető, a sebességhatárok betartását hivatott elősegíteni, a jövőre kötelezővé váló funkció.
Az EU az új technológiától azt várja, hogy további 20 százalékkal csökkentse a közlekedési balesetek következtében elhunytak számát.
2022 júliusától nem adnak ki új típusengedélyt enélkül, két évre rá pedig már egyetlen új autót sem lehet majd forgalomba helyezni az ISA nélkül.
A rendszer térkép alapon, vagy kamera segítségével fogja figyelni az aktuális helyre vonatkozó sebességhatárokat. Térkép alapon csak olyan szolgáltatók adatait lehet majd használni, amelyek minősítettek. (Google, Here, Continental, TomTom)
A vezető felülírhatja a rendszert, ugyanakkor hangjelzéssel és vizuális figyelmeztetéssel igyekszik az autó lenevelni a sofőrt arról, hogy éljen ezzel a lehetőséggel.
Fékezni önmagától nem fog az ISA, de a motorteljesítmény visszafogásával egyértelműsíti a vezető számára, hogy túllépi az adott szakasz sebességhatárát. Mivel ez egy vezetéstámogató rendszer, érdemes újra hangsúlyozni, hogy a felelősség egyértelműen a sofőré, aki dönthet úgy, hogy figyelmen kívül hagy egy jelzést, például azért, mert a rendszer hamis figyelmeztetést adott ki.
A rendszer egyébként létezik már ma is autókban, a navigációval, kamerákkal és adaptív tempomattal összekötött “utazás támogatók” 3 éve plusz pontot jelentenek az Euro NCAP értékelésében is.
Mivel már ma is számos komponense a technológiának kötelező, vagy széles körben elterjedt, ezért a magasabb kategóriájú autókban 15-20 000 forintnál nagyobb költséget nem jelent a gyártónak az aktív sebességszabályozás a tempomat funkciónál.
A kisebb, olcsóbb autókban, ahol esetleg még nincs kamera, vagy bonyolultabb vezérlőegység, és egyéb, a rendszerrel összefüggő technológia, ott 70-100 000 forintos többletet jelenthet a kötelezővé tétele az ISA rendszernek. Ez sajnos ismét az olcsóbb autókra ró arányosan nagyobb terheket.
forrás: Várkonyi Gábor Autóblog