1948-as Superb OHV a Škoda múzeum legújabb gyöngyszeme
Már a harmincas években is az akkori Škoda-kínálat csúcsmodelljét jelölte a Superb típusjelzés, a hathengeres sorozat “koronája” pedig a háború utáni igen ritka Superb OHV volt. 1946 és 1949 között mindössze 158 példány készült belőle, mégpedig egyaránt különösen igényes kivitelben. E modellek egyike, egy Kvasinyban épült karosszériával szerelt, 1948-as évjáratú példány, hároméves felújítást követően most megtekinthető a Škoda Múzeumban.
Andrea Frydlová, a Mladá Boleslav-i múzeum igazgatója kiemelte: “Ez a Superb 1968-ban az első veterán járművek közé tartozott, amelyeket a Škoda Múzeum megvásárolt. Az autó azonban hiányosan és már nem az eredeti kárpitozásával érkezett hozzánk. Az elmúlt három év során múzeumi műhelyünk a legnagyobb gondossággal, teljes körűen restaurálta ezt az egyedi különlegességet, gyakorlatilag újkori állapotát állítva vissza. Az autó immár a tekintélyes Superb modellsorozat a Škoda Múzeumban kiállított idősebb tagjainak körét bővíti.”
A Superb típusjelzés az idén ünnepli 85. jubileumát, a 640 Superb formájában ugyanis 1934. október 22-én mutatta be a Škoda első modelljét, amely ezt a nevet viselte. A felső kategóriájú csúcsmodell központi csővázra épült, s négy független kerékfelfüggesztéssel, hidraulikus fékrendszerrel és erőteljes hathengeres motorral készült – akkoriban kimondottan korszerű konstrukcióként. A 2492 köbcentis aggregát 55 lóerőt (40,5 kW) teljesített. Az első Superb sorozatgyártása 1935 nyarán vette kezdetét, a háború előtti további négy év során pedig a nagy Škoda limuzin az elegáns, dinamikus, kényelmes és igényes autó szinonimájává vált.
A Škoda csaknem minden egyes modellévben erősebb motorral szerelte fel, illetve bővítette felszereltségét és tovább finomította dizájnját. Több mint hatszáz oldaltszelepelt (SV) példányt követően 1938-ban az utolsó fejlesztési lépcsőként megjelent a már felülszelepelt Superb 3000 OHV. Soros hathengeres erőforrása 3137 köbcentiméter összlökettérfogatával és felül elhelyezett szelepeivel 85 lóerőt (62,6 kW) produkált. E modellből azonban 1939-ig mindössze 113 példány készült, amelyek egyikét – egy fekete limuzint, impozáns 5,2 méter hosszúsággal és 3,3 méter tengelytávval – már évek óta számos bel- és külföldi oldtimer-rendezvényen szerepeltetett a múzeum. A Mladá Boleslav-i gyűjtemény tagja a korlátozott darabszámú Superb 4000 sorozat egyetlen máig megőrzött képviselője is, amely a nagyobb V8-as motorral 1940-ben készült.
A háború utáni években a Škoda folytatta a reprezentatív Superb OHV gyártását, 1946 és 1949 között 158 alváz készült Mladá Boleslavban. Közülük csupán tizenegy kapta meg karosszériáját is a cseh autógyártó székhelyén, míg 103 alvázat a prágai Uhlík és a Vysoké Mýto-i Sodomka karosszériakészítő “öltöztetett fel”, a további 44 önjáró Superb alváz pedig minimális ideiglenes felépítménnyel lábon érkezett a több mint 120 kilométerre fekvő Kvasinyba. Az ott készített karosszériák a sárvédőkbe süllyesztett fényszórókkal és számos polírozott alumíniumelemmel készültek, amely dizájn az Škoda 1101 “TUDOR” akkori belépőmodellt is jellemezte.
A 81587 motorszámú önjáró alváz 1948. április 15-én, csütörtökön indult útnak Mladá Boleslavból Kvasinyba, ahol végül megkapta karosszériáját. Még ugyanezen év szeptember 2-án átadták vásárlójának, a karlsbadi Egyesített Szálloda- és Szálláshely-igazgatóságnak, vagyis a közismert gyógyüdülőhely turisztikai hivatalának. Húsz esztendőn át teljesített itt szolgálatot, leselejtezését követően pedig a Mladá Boleslav-i autógyár frissen alapított múzeuma szerezte meg.
Restaurálása 2017-ben vette kezdetét, a múzeum csapata részletes állapotfelmérést és a rendelkezésre álló archív források intenzív kutatását követően sikerrel szerezte be az újjáépítéshez szükséges alkatrészeket, s a Mladá Boleslav-i restaurátorok újkori állapotát a lehető legjobban közelítve állították helyre a Superb OHV e példányát. Restaurálását követően az impozáns jármű immár a múzeum újabb “gyöngyszeme”, ahol elsőként a szeptember 1-ig tartó “Kvasiny – 70 év a szárnyas nyíl jegyében” időszaki kiállításon tekinthető meg.