Vissza a múltba – DeLorean DMC-12
Gyönyörű, ritka, híres. Ezekkel a szavakkal lehetne legjobban összefoglalni a DeLorean történetét, de mi azért még hozzátettünk pár érdekes részletet. Fluxuskondenzátor ugyan eredetileg nincsen benne, de összességében nézve hihetetlenül különleges autóról van szó, amelyből mindössze 9200 példányt gyártottak.
Igazi multikulti-sportautó lett a John Zachary DeLorean által megálmodott jármű, hiszen a magyar felmenőktől származó amerikai szakember Írországban gyártatta az olasz karosszériával rendelkező, brit alkatrészekkel is ellátott típust. A legendás tervező részt vett a Corvette-generáció megújításában, de a Pontiac GTO létrehozása is az ő nevéhez fűződik. A hetvenes évek elején aztán otthagyta a nagy márkákat, és egy saját autó fejlesztésébe kezdett. A DeLorean prototípusa 1976-ban lett kész, azonban még közel öt év kellett ahhoz, hogy elinduljon a gyártása, amely mindössze egyetlen évig tartott. Bár 1983-ban még készült néhány DMC-12, a gyár csődbe ment, John DeLorean botrányai után pedig nem is volt esély arra, hogy újra a piacra kerüljön a sirályszárnyas gép.
A DMC-12 25.000 ropogós amerikai dollárba került, de aki akkor vásárolt, vagy nagyon jó pénzért adta el később, vagy egy igazi autócsodát birtokol a mai napig. A 137 lóerős, 2850 köbcentis, Renault-Peugeot-Volvo trió által tervezett farmotor 199 km/óráig repítette a DeLoreant, viszont 1244 kilogrammos súlya miatt nem volt annyira fürge, mint ahogyan azt sokan gondolták. Két váltóval gyártották a modellt, az ötsebességes manuális, és a háromsebességes automata közül lehetett választani. Különlegességét fokozta a kaszni, ami üvegszálas műanyagból készült, melyre rozsdamentes acéllemezeket erősítettek. A gyár nem bízta a véletlenre a dolgokat, 25 év korrózió elleni garanciát vállalt. A karosszéria egyébként viszonylag könnyen karbantartható volt, kellő odafigyelés mellett fémszivaccsal akár a kisebb karcolásokat is el lehetett róla tüntetni. Ne feledkezzünk meg a felfelé nyíló ajtókról sem, melyek amellett, hogy iszonyatosan jól mutattak, biztonsági szempontból is fontos szerepet játszottak, ugyanis erős védelmet nyújtottak az autóban ülők számára. Belül is különleges látványt nyújtott a DeLorean, a baloldali kézifék, a kisméretű sportkormány, valamint a középkonzol is tökéletesen sportos hatást keltett.
A DMC-12 igazi sikerkorszaka azonban már a gyártás megszűnése után következett. 1985-ben, a Vissza a jövőbe című mozifilm valódi legendát faragott az autóból, rengetegen akartak DeLoreant birtokolni, ezen időszak alatt sok példány került át az Egyesült Államokba. Texasban 2008 óta, a nyolcvanas évekből megmaradt, fel nem használt alkatrészekből építenek autókat, persze kisebb frissítéseket muszáj volt elvégezni, de lényegében az eredeti változatot lehet megvásárolni potom 57.000 dollárért.
Bense Róbert