fbpx

Veteránkorba lépett a Peugeot 405

Idén volt 30 éve, hogy a piacra lépett a Peugeot 405 középkategóriás családi autója, a Pininfarina-stúdió dizájnját magán viselő 405, mely a kilencvenes évekre az utcakép meghatározó részévé vált. A látszólag hétköznapi modell mögött érdekesebb történet lakozik, mint gondolnánk!

Peugeot 405

1987 októberében járunk, a Peugeot a 305 sikereit látva újabb típussal rukkol elő, mely modern megjelenésével és széles motorpalettájával gyorsan megtalálja az utat a vásárlókhoz. A három benzinessel (1.4/1.6/1.9) és két dízellel (1.9 szívó és 1.8 turbó) debütáló négyajtós sikertörténete már 1988-ban körvonalazódni látszott, ekkor ugyanis meglepő és elsöprő magabiztossággal utasította maga mögé a vetélytársakat (Citroën AX, Honda Prelude) az Év Autója szavazáson. Még ebben az évben megjelent a kombi verzió is, 405 Break néven, majd az Egyesült Államokban is megkezdte hódító útját a típus, a tengerentúlon három évig volt elérhető a 405, többek között az Mi16-os motorral is.

Peugeot 405

1989-ben vezették be az összkerekes változatokat, ebben az évben pedig elérik az 500.000 darabos gyártási számot, mely 1990-re egymilliósra duzzad. A 405 sikerének receptjébe a pozitív megítélés mellett beletartozott a kényelmes futómű, a hatalmas, 470 literes csomagtér (a Break esetében közel dupla ekkora csomagtartóval számolhattunk), és a galvanizált karosszéria. Utóbbiról kiderült, hogy évtizedek távlatából nézve ez legfeljebb némileg csökkentette a rozsdásodási hajlamot, de korántsem volt képes megakadályozni a korróziót. A gyenge felszereltségű, 1.4-es, 65 lovas (később 75) változattal szemben jóval keresettebb volt a turbódízellel szerelt kivitel, mely a későbbiekben már 92 lovasra erősödött.

Peugeot 405 belső

Emlékezetes variáns a Turbo 16 GR, mely Ari Vatanennel a volán mögött komoly sikerek részeseivé vált a Párizs-Dakar ralin, de Jean Louis Mourey legendás kisfilmjéből (Climb Dance) is ismerős lehet, ide kattintva meg is nézhetitek a Pikes Peaki hegyiversenyen véghezvitt gyönyörű száguldást.

Az 1992-es facelift idején kívül-belül modernizálódott a 405, többek között új műszerfal/kormánykerék és csomagtérajtó, jobb hangszigetelés, valamint friss motorválaszték jelezte a változásokat, bemutatkozott az 1.8-as és a 2 literes benzinmotor is. Az elkövetkezendő években felszereltség szempontjából igyekeztek frissen tartani a 405-öt, elérhetővé vált a légzsákkal ellátott modell is. Végül 1995 őszén búcsúzott Európától a négyajtós kivitel, helyére érkezett a 406, 1997-ben pedig a kombi gyártását is beszüntették, összesen közel 2.5 millió talált gazdára belőlük. Érdekesség, hogy Iránban a mai napig gyártásban van a 405, illetve az erre épülő modellek.

Bense Róbert

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb