fbpx

Suzuki Swift 1,2 GL AC CD teszt – fürge városlakó

A Suzuki Swift nevet hallva sokaknak még mindig a 90’-es évektől Esztergomban is gyártott „A mi autónk” szlogennel illetett első magyar Swift jut eszébe, ez volt Magyarország első népautója, a rendszerváltás után. Sokak számára ez volt az első „nyugati” autó, amit megvásárolhattak, szintén sokaknál ez a modell alapozta meg a Suzuki-s márkahűséget.

Suzuki Swift 1,2 GL AC CD

Mostani tesztalanyunk egy 2014.-es évjáratú, 1,2 -es benzines darab, a harmadik generációs itthon gyártott Swift, ami bár első ránézésre csak a 2005. -től gyártott széria frissített változata, viszont szinte egyik alkatrésze sem egyezik meg az előddel. Minden irányban nagyobb lett a karosszéria: a hosszúság 90 mm-t (3 850 mm -re), a szélesség 5 mm-t nőtt, a tengelytávot szintén megnövelték 50 mm-rel, és magasabb is lett az autó 1 cm-rel.

Annak ellenére, hogy már két éve kifutott modellről van szó, nem hat korosnak a külső. Az oldalról kicsit a Minire hajazó vasalóalak megmaradt, de sarkait legömbölyítették, így a hatás kicsit olyan, mintha az elődmodell szappanból kifaragott makettjével bő vízzel kezet mostak volna. Az alapforma felismerhetően megmaradt, de mégis az összhatás más, van benne valami szerethető plüssmacis báj. Megmaradtak a hűtőrács, és a fényszórók formái, de elnyújtottabbak lettek, olyannyira, hogy oldalnézetből a lámpák egészen a tengelyek vonaláig érnek, optikailag jókora darabot kiharapva a gépháztetőből, és az első-hátsó sárvédőkből.

Suzuki Swift 1,2 GL AC CD

Suzuki Swift 1,2 GL AC CD

A méretnövekedés az utastérben is érezhető, négy átlagos termetű felnőtt még kényelmesen utazhat, azonban ha előre 180 cm -nél magasabbak ülnek, akkor hátul már csak gyerekeknek jut elegendő hely, de ez az összes 4 méter alatti kisautóra jellemző. Apró praktikus rakodóhelyeket többfelé találunk, így nem okoz gondot elhelyezni a telefonunkat, a napszemüveget, vagy a parkolóórába szánt aprót, viszont a csomagtartó szerényebb a kategória átlagánál, mindössze 211 literes, ami ugyan bővíthető a hátsó üléstámla ledöntésével (1/3 – 2/3 arányban), de sík felületet nem kapunk.

 Ebben a közepes felszereltségű autóban minden benne van, ami szükséges lehet egy ilyen többnyire városban használt autóba. Főbb extrái közül csak néhányat említenék: légkondicionáló, tempomat, hét légzsák (a vezetőnél térdlégzsák is), menetstabilizáló, négyhangszórós CD-s, USB-s rádió, két első motoros ablak, központi zár. Az utastérben használt anyagok minősége jó, különböző textúrájú, de szinte mindenhol kemény, kopogós, sötét műanyagokat alkalmaztak, itt-ott megtörve egy-egy ezüst betéttel. Arra azért ügyeltek, hogy ahol érintkezünk az autóval, ott kellemesebb tapintású anyagok legyenek. Az ajtók könyöklőire némi textilbetét, a belső kilincsekre króm, a kormányra bőr bevonat jutott, így nem bántó az összhatás. A műszerfal hagyományos elrendezésű analóg körműszerekből áll, az órák grafikája, kivitelezése ízléses, akárcsak a jégfehér és piros világítás. A kilátás a vastag „C” oszlopok, és a szűkre húzott oldalablakok ellenére is jó, ebben az elsőre kissé túlméretesnek tűnő külső visszapillantók is sokat segítenek.

Suzuki Swift 1,2 GL AC CD

Ami a legnagyszerűbb ebben az autóban, az a vezethetősége. A motortérben egy 1.2 literes 94 lóerős szívó benzines erőforrás dolgozik, ami laza könnyedséggel mozgatja a 960 kg.-os kasztnit. Öt sebességes váltója a klasszikus japán receptet követi: precíz, rövid utakon és pontosan kapcsolható, áttételezése jól eltalált. A motor 130 km/h sebességnél 3800 -at forog, hangja még így autópálya tempónál sem zavaróan hangos. A mindössze 118 Nm nyomatékú, ezt percenként 4800-as fordulaton leadó motor szívesen veszi a pörgetést, ereje 3500 fordulat/perc felett jön meg. A fékek kellően erősek, jól adagolhatók, a kormányzása pontos, a fordulókör kicsi, akár egy 10 méteres körön is megfordulhatunk. A klasszikusnak mondható elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű partner a lendületes haladásban, épp annyira feszes, amennyire kell, hogy még kényelmesen utazhassunk, de már élményt nyújtson egy-egy szerpentines útszakasz. Az első ülések átlagos testalkatú személyek részére kényelmesek, bennük utazni hosszabb távon sem fárasztó. Tesztautónkat többnyire városban, rövid távokon használják, a fogyasztásjelzője ennek ellenére 5.7 litert mutatott, országúton, nyugodt stílusban vezetve, ez könnyedén 5 liter alá vihető. Az elmúlt öt évben a kocsi csak az évente kötelező karbantartások alkalmából látogatta a márkaszervizt, semmiféle meghibásodás nem fordult elő, a használatnak, kopásnak nyoma nincs, a karosszéria, és az utastér is újszerű állapotú maradt.

Suzuki Swift 1,2 GL AC CD

Suzuki Swift 1,2 GL AC CD

Érdekes, hogy amíg a világ többi részén a Suzuki Swift ugyanolyan kedvelt, és megbízható japán autó az emberek szemében, mint egy Toyota, Honda, vagy Nissan, addig itthon a sznob közvélemény nem tudja elfogadni a márkát, a mai modellekben is még mindig az első széria fapados, gyenge karosszériájú Suzukiját látja, pedig éppen ideje lenne leszámolni az előítéletekkel. Az elmúlt lassan 15 év tapasztalatai rácáfolnak a tévhitekre, jóideje már 5 csillagos törésteszt, korszerű motorok, és élhető felszereltség jellemzi az Esztergomban gyártott kocsikat.

A kedvező fogyasztást és a megbízhatóságot preferáló, elsősorban városi autót kedvelő vásárlók számára mindenképp ideális, megfontolandó modell az előző Swift, nehezen lehet vele mellényúlni.

Suzuki Swift 1,2 GL AC CD

Suzuki Swift 1,2 GL AC CD

A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

Teszt/fotók: Bitó László

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb