Peugeot 2008 GT Line teszt – szintet lépett
Megérkezett a Peugeot 2008 új generációja, ezzel hatalmas változáson ment át a típus, magashasú kis kombiból igazi crossoverré vált a francia aszfaltterepjáró. Az új modell sikere extravagáns megjelenésének, széles motorpalettájának és tágas helykínálatának köszönhetően borítékolható.
Olyan piaci szegmensbe érkezett meg a Peugeot 2008-as, ahol minden vásárlóra megszámlálhatatlan mennyiségű kisméretű szabadidő-autó jut, ezért karosszériáját úgy rajzolták meg, hogy feltűnően kívánatos portéka legyen. Ez úgy tűnik sikerült is, mert elég, ha szemből ránézünk: annyira határozott orra van a 2008-asnak, hogy csak egészen közelről derül ki róla a valódi mérete, amíg mellé nem állunk, addig legalább egy méretosztállyal nagyobbnak tűnik. Ezt a hatást erősítik a függőleges, szemfogakra hajazó menetfények, a GT Line felszereltség részeként a három szintén függőleges karmolásszerű ledcsík a fekete hátterű fényszóróban, és a hatalmas hűtőmaszk. Aztán jön a magasan húzódó, majdnem vízszintes gépháztető és a szinte már mozdonyos jegyek a nagy felnikkel és kisméretű oldalüvegekkel. Izgalmas az oldalán a két háromszög alakú törés, és jól mutat tesztautónkon a kétszínű, Elixir piros – fekete fényezés is. Az autó hátuljához érkezve is kapunk menő részleteket, úgymint dupla kipufogót, fekete sávba rendezett hátsó lámpát és a közte elhelyezett Peugeot feliratot.
Az új 2008 a márka új CMP moduláris padlólemezére épül (amire a 208-as, a DS3 Crossback, vagy a Corsa), melyet úgy alakítottak ki, hogy egyaránt alkalmas legyen belső égésű vagy elektromos hajtáslánc fogadására is. Az új 2008 a CMP platformra épített legnagyobb autó jelenleg, 2,6 méteres tengelytávolsága 7 centiméterrel, 4,3 méteres hossza pedig 14 centiméterrel nagyobb az elődmodellnél, így már-már kilóg a kisméretű SUV-k kategóriájából.
De nem csak kívül, hanem az utastérben is nagyon egyben van a dizájn. Egy mai Peugeot lassan elképzelhetetlen az i-Cockpit nélkül, így természetesen itt is megtalálható a vízszintesen tagolt műszerfal, az alul-felül lapított kisméretű kormánykerék felette digitális műszercsoporttal, magasan elhelyezkedő központi érintőképernyő és hozzá elegáns, zongorabillentyű stílusú kapcsolók. A digitális műszeregység igazi különlegesség, a 208 -ashoz hasonlóan 3D hatású megjelenítést kapott, ami két LCD kijelző egymásra vetített képéből adódik össze: a megszokott plexi alatt van az egyik képernyő, míg annak árnyékolójába is elhelyeztek egy kijelzőt, ami adatokat vetít a plexire, így áll össze a 3D hatás. Az általános minőségérzet jó, ahol kell, ott kellemes tapintású anyagokkal találkozhatunk. Praktikus tárolókból nincs hiány, a szellőzők alatti fedett tárolóhely zongoralakk fekete takarólapját lenyitva a fedél belső oldalán egy telefontartót képeztek ki, pont úgy, mint a korábban tesztelt 208-asban. Tetszett, hogy az indukciós telefontöltőn kívül egyaránt találunk USB, és az újabb C típusú csatlakozót is, az utasok hordozható készülékei számára pedig hátul is van lehetőség a töltésre. A menüből szabályozható hőfokállítással és ventilátorkapcsolással, rádióhangolással továbbra nem sikerült megbarátkoznom, ahogy az indexkapcsoló alá rejtett tempomat bajuszkapcsolójával sem.
A tervezők célja az volt, hogy négy 180 centiméteres felnőtt tökéletes és bőséges kényelemben utazhasson benne (hátul 3 felnőttnek már kissé szűk lenne széltében), miközben megfelelően bőséges csomagtartó marad. Utóbbi 434 literre jött ki, ami 24 literrel nagyobb, mint az elődéjé volt. A helykínálatra ennek megfelelően nincs is panasz, azonban a magasabb utasoknak kevés lehet a fejmagasság. Nekem a 178 centiméteremmel még elég volt, azonban oldalra nézve kissé le kellett hajtanom a fejem, amikor az ablakon keresztül beszélgettem az autó mellett állókkal. Ez az apró kellemetlenség betudható a dizájnos külsőnek, ez ugyanis az ára a szűkre húzott oldalablakoknak.
Az 1,2-es turbómotor 100, 130 és 155 lovas változatban kerül a 2008-ba, tesztautónkat a három közül a középső, 130 Le-s teljesítményűmotorral szerelték, amit egy 6 sebességes manuális váltóval kombináltak. Tipikusan franciás dolog, hogy hosszú másodpercekig kell nyomni a Start gombot az indításhoz. A kis hengerűrtartalom, és a három henger ellenére meglehetősen dinamikusan mozog az 1200 kg .-os autó, a 0-100 -as gyorsulást 9,7 másodperc alatt tudja le, köszönhetően a 230 Nm nyomatéknak, ami már 1750 -es fordulatnál a rendelkezésre áll. A futómű kellemesen kisimítja az úthibákat, a keresztirányú útbordákon azonban hajlamos kissé elpattogni a hátulja.
A GT line a négy felszereltségi szint közül a harmadik legmagasabb, így igazán gazdag az autó ellátmánya, olyan extrákkal, mint a félbőr kárpit, kamera + radar alapú ütközésmegelőző rendszer (5-140km/h) – kerékpáros felismeréssel, full LED fényszórók távolsági fényszóró asszisztenssel, vagy a Focal hifirendszer. A 2008 -as bevezető ára, 5 850 000 Ft., tesztautónk ára a konfigurátor szerint: 8 280 000 Ft.
A manapság igen népszerű magasabbra épített kisautó között a Peugeot új SUV-ja egy érezhetően minőségibb, jobban átgondolt, stílusosabb autó. Nem hibátlan, de a nehézkes menürendszere ellenére jó benne ülni és egyszerű, hétköznapi autóként használni.
A tesztlehetőségért köszönet a Fábián Kft.-nek és a Peugeot Magyarországnak.
A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!
Teszt/fotók: Bitó László