Nissan Ariya EVOLVE 87 kWh e-4orce teszt – stílusos villanyos családi társ
Az elektromos autók piacán a Nissan neve nem cseng ismeretlenül: a Leaf az elsők között mutatta meg, hogy a villanyautózás nem csak kísérlet lehet, hanem valódi alternatíva. Az Ariya azonban már más liga. A japánok középkategóriás SUV-ja jóval komolyabb méretekkel, teljesítménnyel és technológiával érkezik, hogy méltó kihívója legyen az európai és koreai prémium villanyosoknak. A tesztelt példány egy gyöngyházfehér EVOLVE változat volt, összkerékhajtással, 87 kWh-s akkupakkal és a Nissan saját e-4orce rendszere által menedzselt hajtással.
A Nissan Ariya külső dizájnja
Az Ariya külseje rögtön jelzi, hogy nem egy átlagos SUV-val van dolgunk. A 4650 mm hosszú, 1990 mm széles és 1661 mm magas karosszéria méretei tekintélyt parancsolnak, a 2770 mm-es tengelytáv pedig a beltér tágasságát vetíti előre. A gyöngyházfehér fényezés elegáns, amelyet a fényes fekete betétek törnek meg – bár ezek a részletek érzékenyek a karcolásokra és koszolódásra, cserébe optikailag nyújtják a karosszériát.
A 20 colos kerekek kifejezetten jól állnak az autónak, lendületessé teszik a sziluettet, a 180 mm-es hasmagasság pedig jelzi, hogy városi és országúti környezetre tervezték, komolyabb terepezésre nem. Az orr-rész hatalmas, szinte túlméretezettnek tűnik, de ettől lesz igazán egyedi megjelenése. Nem egy megszokott látvány az utakon, és ez ad némi exkluzivitást az Ariyának.
A Nissan Ariya futurisztikus belső tere
A kabinban rögtön feltűnik a jövőorientált megközelítés. A formavilág futurisztikus, de szerencsére nem ment a használhatóság rovására. Az anyagminőség alapvetően rendben van, bár akadnak kevésbé prémium részletek. A kék Nappabőr ülések szellőztethetőek és fűthetőek, komfortban és látványban is prémiumérzetet keltenek. A kék alcantara borítások ízléses kontrasztot adnak, és feldobják az összképet.
A részben nyitható hatalmas panorámatető a térérzetet tovább növeli, világosabbá és barátságosabbá téve az utasteret. A mozgatható középkonzol igazi praktikus újítás, ugyanakkor meglepő volt, hogy a Nissan nem helyezett el nagyobb tárolót az első sorban. Ezt részben pótolja a műszerfal közepén motorosan nyíló kis rekesz.
A digitális középső visszapillantó a korlátozott hátsó kilátás miatt szinte kötelező elem. Hasznos, de óvatosságot igényel: a képen közelebbinek tűnnek a tárgyak, mint a valóságban. A Bose hangrendszer viszont minden kritikát lesöpör – tisztán és erőteljesen szól, élmény rajta zenét hallgatni.
A hátsó utasok sem panaszkodhatnak: bőséges a lábtér, a fejtér is rendben van, a 460 liter körüli csomagtartó pedig a mindennapi igényeket gond nélkül kiszolgálja.
A Nissan Ariya Hajtáslánca és hatótávja
A tesztelt Ariya szíve a 87 kWh kapacitású akkumulátor, amelyhez két villanymotor társul. Az összteljesítmény 301 lóerő, a maximális nyomaték pedig 600 Nm. Ez papíron is figyelemre méltó, a gyakorlatban pedig főleg előzéseknél vagy autópályás gyorsításoknál jön ki igazán az erő.
Teljes töltöttségnél a rendszer 400 km feletti hatótávot írt ki, és a közel 600 km-es teszt alatt 19 kWh/100 km körüli átlagfogyasztás jött ki. Autópályán, 110 km/órás tempónál sikerült 18,2 kWh/100 km-re leszorítani a fogyasztást, ami korrekt érték egy ekkora SUV-tól.
A Nissan Ariya vezetési élménye
Az Ariya vezetési élménye összességében sterilnek mondható – ez a legtöbb villanyautóra igaz. Nem akarja felszakítani az aszfaltot, inkább finom, lineáris erőleadást kínál. Ez azonban nem jelenti azt, hogy lomha lenne: ha szükséges, bőven van tartalék.
A futómű alapvetően kényelmes hangolású, a nagyobb kátyúkat és úthibákat is kulturáltan nyeli el. A méretes kasztni miatt tempósabb kanyarokban és erősebb fékezéseknél van némi bólogatás, de összességében stabil marad. A kormányzás inkább komfortos, mint sportos, de egy ilyen jellegű autónál ez nem hátrány.
A menetmód-választó, az e-Pedal funkció és a rejtett rekeszek érintésérzékeny felületei kicsit megszokást igényelnek, de a Nissan koncepciója következetes: itt a jövő, tessék alkalmazkodni.
A Nissan Ariya árfekvése 2025 szeptemberében
Az elektromos SUV-ok piacán az ár mindig sarkalatos pont. Az Ariya belépő szintű Engage változata 15,5 millió forint körül indul. A tesztelt, összkerékhajtású, Evolve felszereltségű modell – a 22 kW-os fedélzeti töltővel és minden extrával – megközelíti a 23 millió forintot. Nem kevés, de ha összevetjük az európai prémiumgyártók hasonló tudású modelljeivel, az Ariya ár-érték arányban versenyképes marad.
A Nissan Ariyáról röviden
A Nissan Ariya EVOLVE 87 kWh e-4orce egy érett, jól összerakott villany-SUV, amely egyszerre futurisztikus és használható. A formavilág karakteres, a beltér kényelmes és tágas, a hajtáslánc erős és hatékony, a vezetési élmény pedig nyugodt és kiegyensúlyozott.
A Nissan az Ariyával egy olyan autót tett le az asztalra, amely méltó folytatása a Leaf által megkezdett villanyos útnak, és amely bátran felveszi a versenyt a kategória élvonalával. Ha valaki egy különleges, jól használható, ugyanakkor stílusos elektromos SUV-ot keres, az Ariya remek választás lehet.
A tesztlehetőségért köszönet a Grand Automotive Central Europe Kft.-nek!
A fotózás helyszínét a Drivingcamp biztosította.
Facebook:
tesztelok.hu
Instagram:
tesztelok.hu
TikTok:
tesztelok.hu csatorna
YouTube:
tesztelok.hu csatorna
Írta: Háfra Zsolt
Fotók: Háfra Zsolt / Szalai Zsolt