COD technikai újdonság a VW csoportnál!
Az 1,4 TFSI COD, a 4,0 TFSI, és a W12 COD motorokban elérheti a 20%-os fogyasztáscsökkenést is a hengerek lekapcsolása révén.
Az Audi konszern a COD nevet adta az új fejlesztésének ami a cylinder-on-demand rövidített változata.
Hol használja ezt az Audi?
Ezt a technikát 4 hengeres, 8 hengeres, és 12 hengeres közvetlen befecskendezésű motorjainál alkalmazza. Lényege, hogy a felső sebességi fokozatban, kis és közepes fordulatszámon lekapcsolja a hengerek felét egészen addig, amíg újabb gázadás nem következik. A működésben lévő hengerek nagyobb terheléssel dolgoznak, és ebből következően megnő azok hatásfoka.
Az 1,4 TFSI COD motornál a kettes és hármas, míg a 4,0 TFSI COD motor esetében a kettes, hármas, ötös, és nyolcas hengereket kapcsolja ki. Érdekessége, hogy a lekapcsolt hengerekben van ugyan kompresszió, de mint egy légrugó visszaszolgáltatja a befektetett munkát kis veszteséggel, és ezért a henger sem hűl le nagyon, majd következő indulásnál jól tud működni.
A W12-es motornál egy átalakított változata működik, hiszen ott nyitott állapotban tartja a szelepeket vagyis megszünteti a gyújtást, és a befecskendezést. Először a baloldali hengersorában szűnteti meg a gyújtást és a befecskendezést, így a motor hat hengeresként üzemel tovább. Mielőtt viszont a baloldali katalizátor hőmérséklete túlságosan lecsökkenne, akkor újra indul, és kikapcsolja a jobb oldali részét is.
Ennek következtében a fogyasztási adatok alakulása:
Audi RS 6 Avant / RS 7 Sportback 4,0 TFSI (560LE) 9,8 liter / 100km
Audi A3 1,4 TFSI (140LE) 4,7 liter / 100 km
Forrás: Autotechnika 2013/11 (dr. Nagyszokolyai Iván)