fbpx

Citroën CX – nyugati kényelem

Ismét egy nagy európai klasszikust mutatunk be, amelyik korát megelőzve, francia eleganciájával hódított világszerte. Hatalmas beltér, sportos megjelenés és erős motor jellemezte a Citroën zászlóshajóját, amelyből 17 év alatt 1.2 millió példány talált gazdára.

1377105059-1260

A legendás és gyönyörű DS leváltását követően ismét nagy dobásra készült a francia gyártó, bár igazából már a hatvanas évek végétől dolgoztak az ügyön, csaknem öt év kellett ahhoz, hogy kialakuljon a CX végleges változata. 1974-ben az Automobil-kiállításon mutatták be az új modellt, amely egyből a középpontba került, rengetegen voltak rá kíváncsiak, és általában elismerő szavakkal illették. Kezdetben 2 és 2.2 literes motorokkal lehetett megvásárolni a CX-et, ezek az erőforrások egyébként még a DS-érából származtak. 1975-ben az Év Autója címet is elnyerte az új Citroën, de biztonsága és formaterve miatt is bezsebelt néhány díjat. A paletta folyamatosan bővült, kiemelkedett a többi közül a Prestige fantázianevű CX, amely hosszított tengelytávjával szinte már a luxuskategória határait súrolta. Ebben az időben az új modellekhez már lehetett légkondicionálót is kérni, valamint megjelent a félautomata sebességváltó is, illetve a dízelmotoros kivitel. A következő évben bemutatták a kombi kivitelt is, ami hatalmas helykínálatával egyből közkedvelt lett. Megjelent a 2.4 literes erőforrás is, de belül is történtek változások, új középkonzolt kapott a CX. A futurisztikus érzést fokozta a gömb alakú hamutartó. Még a nyolcvanas évek előtt elérhetővé vált az ötsebességes kézi váltó, és még ebben az évben bemutattak két új modellt, a Reflex és az Athena 2000 köbcentis könnyűfémmotorokat kapott. A Prestige mellett már a Limousine is képviselte a csúcskategóriát, ugyan kevesebb extrával volt ellátva, de ugyanúgy 2,5 literes dízelmotorral volt szerelve. 1983-ban jelent meg a turbódízel változat, mely 95 lóerejével és 175 km/órás végsebességével korának leggyorsabb dízel személyautója volt. 1985 őszétől apróbb módosítások jelezték, hogy változások következnek. A króm lökhárítókat műanyagra cserélték, a középkonzol és az ülések is más kialakításúak lettek. 1989-ben, a modell 15. születésnapján már kivonulófélben volt a piacról a CX, a Berline helyére az utód első hírhozói jöttek, az XM talán még inkább sci-fi filmekbe illő típus volt.

247

A CX rengeteg újat adott az autóiparnak, a Familiale harmadik üléssorával lényegében a mai 7 üléses autók előfutárának mondható, a kombi hatalmas, 2 méteres csomagtere pedig szintén iránymutató volt. A műszerfal kialakítása is újdonságnak számított, minden könnyen elérhető volt és kortársaitól teljesen eltérő kinézettel rendelkezett. A Citroën mindig is tudta, mivel kell kitűnni, ez a CX esetében sem volt máshogy. A „luxusűrhajó” végül 1991-ben búcsúzott, de különlegességével, exkluzivitásával bérelt helye van az autók történelemkönyvében.

Bense Róbert

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb