fbpx

Brit méregzsák – TVR Sagaris

Akik ismerősen mozognak a sportautók típusai között, azoknak nem lehet ismeretlen a TVR márkanév. A Guildford-i székhelyű, apró, ámde erős négykerekűeket gyártó vállalat 2005-ben mutatta be a Sagarist.

A Sagaris ötlete még az évezred elején vetődött fel a TVR-nél, ugyanis a T350C-ből versenyautót szerettek volna faragni. 2003-ra el is készült egy prototípus, mely pozitív fogadtatásra talált, ezért a következő évben, a Birminghami Autókiállításon be is mutatták a szériamodellt. A T350C alapjaira épülő, de attól külsőségekben is jelentősen eltérő gépet főképp a pályára szánták, a sorozatgyártásba került modellen a megszokottaknál jóval kevesebb átalakítást kellett végrehajtani,ha valaki versenykörülményekre kívánta felkészíteni.

tvr1

Az apró, spártai utasterét elnézve vélhetően nem túl sokan feltételezték, hogy nagycsaládosoknak szánják a típust, ám ez az autó, sőt, úgy egészében a TVR mindig is kilógott a sorból, persze jó értelemben. Számos egyedi ötletet sikerült megvalósítani a Sagaris esetében is, ilyen volt a motorháztetőn található két nyílás is (úgynevezett segédtető), melyek sebességtől függően nyíltak és a motor hűtésében játszottak fontos szerepet. De a tetőn található „pukli” sem volt véletlen, ugyanis a versenyzők bukósisakban már csak nehézkesen fértek be, ezzel a kialakítással némileg könnyítettek a helyzetükön. Ezzel a megoldással találkozhatunk a GT40 esetében is, mely a Gurney-púp nevet kapta.

sagaris2

A bukókerettel ellátott, 1140 kilogrammos Sagaris 4 literes, hathengeres, 400 lóerős erőforrást kapott, valamint ötgangos manuális váltót. A tempóval természetesen nem volt problémája a modellnek, 3.6 másodperc alatt gyorsult százig, a gyártó által megadott hivatalos végsebesség pedig 310 km/óra volt. Bármennyire is vonzónak tűnt azonban a kétajtós sportkupé – melyért 50.000 fontot kértek -, mégsem érhetett el szép sikereket, mivel az Európai Unió területén nem lehetett hivatalosan forgalmazni, hiszen ABS nem volt benne, 2004-től pedig csak olyan új autókat lehetett értékesíteni, melyekben volt blokkolásgátló.

A Sagaris gyártását 2006-ban állították le, sajnos a TVR már ekkor is nagyon nehéz helyzetben volt, 2012-ben pedig hivatalosan is megszűnt a márka. Reméljük, hogy az elmúlt időszakokban felröppen hírek – miszerint a TVR visszatér – igaznak bizonyulnak majd.

Bense Róbert

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb