Mercedes W124 500E Lorinser bemutató – Egy különleges csillag
A csillagos márka rajongói szerint ez az utolsó klasszikus Mercedes, amit még hosszú időre terveztek, nem pedig csak néhány évre. A W124 a Mercedes-Benz belső alváz-megjelölése a Mercedes-Benz E-osztály 1985–1995 / 96-os változatához, valamint az első generáció, amelyet hivatalosan E-osztálynak neveznek. Az 1984-ben bemutatott W124-es sorozattal sikerült tovább vinni a legendás W123-asok által megszokott erényeket: a megbízhatóságot, a tartósságot és a kényelmet. Ezekbe az autókba még minden tudást és anyagot beletettek, ami abban az időben a tervezők rendelkezésére állt. A stuttgarti mérnökök nem is spóroltak az ötletekkel, hogy a 124-es méltó örököse lehessen a rendkívül sikeres és strapabíró elődmodellnek, végül szerteágazó modellcsaláddá bővüljön: készült belőle hagyományos sedan, kupé, kabrió, és kombi változat is. Az egyik ilyen forradalmi újítás a Mercedes személyautóiban először extraként választható 4Matic rendszer, ami egyaránt hajtja az első-hátsó kerekeket. A rendszer automatikusan kapcsol, és érdekessége, hogy az első differenciálmű az olajkarterbe van integrálva. További érdekessége a szériának, hogy itt jelent meg először az egykaros ablaktörlő, amely az ablak 86 százalékát tartotta tisztán. A motorkínálat meglehetősen széles volt: a lomha, de takarékos 200-as szívódízeltől egészen a 4,2-es, 5,0 és 6,0 (AMG) literes V8-asokig.
A bemutatónkban szereplő autó már szériaállapotában is az egyik legritkább 124-es Mercedes, egy 500E, amelyet a Porsche-val szorosan együttműködve terveztek, és szereltek össze, mindössze 10479 példányban. (Csak viszonyításképp: W124-es Mercedesből összesen több, mint 2.5 millió darab készült.) Az 500-as nem csak egy nagymotoros W124-es, mert annak szinte minden porcikáját át kellett alakítani, hogy beférjen az ötliteres V8-as, így bár külsőleg hasonlít a többi 124-esre, de a motor mellett sem a futómű, sem pedig a karosszéria nem egyezik azzal.
Ernő autója azonban jócskán eltér a többi W124 500E Merci közül, olyannyira egyedi, hogy világviszonylatban sincs még egy ilyen darab, közös történetük 15 évvel ezelőtt kezdődött. Már az autó kiválasztása is hosszú időt vett igénybe, mert az akkor még csak leendő tulajdonos igen magasra tette a mércét, így kizárólag kivételesen jó állapotú, keveset futott példány jöhetett szóba a keresésnél. Miután hosszas keresés után rábukkant az igazira, az adás-vétel után az amúgy hibátlan autót darabokra szedték, és elkezdődött az átalakítás. Fontos megemlíteni, hogy Ernő maximalista, ezért minden munkafolyamatot kizárólag a legjobb szakemberekkel, és minőségi anyagokkal végeztetett el. A tökéletes állapot megőrzésének érdekében elvégeztek egy komplett alváz, és üregvédelmet. Ehhez, hogy az anyagot mindenhol kellően eloszlathassák mindent leszereltek az autó aljáról, beleértve a kipufogórendszert, és a futómű elemeit is. A kocsi külső megjelenését egy komplett Lorinser optikával dobták fel, majd az egész autót a Foliatech vastag karbonmintás fóliájába csomagolták, majd kapott egy PPG kerámia lakk bevonatot, míg a leszerelt gyári kipufogó helyett egy rozsdamentes Lorinserkipufogórendszer került vissza. Az 5 literes V8 -as erőforrás gyárilag 326 lóerős teljesítménye több, mint figyelemre méltó, ezért a módosítások itt kimerültek egy motoroptimalizáló chippelésben. A motor burkolata egyedi megjelenést kapott, a Ferrari szelepfedeleinél használt piros érdesített bevonat mellett egyedi rozsdamentes lemezből készült díszítéseket is alkalmaztak, optikailag igazán egyedivé téve ezzel a motorteret.
A beltérben sem állt meg a lendület, az első sorba bekerült 2 db. Recaro Ergomed DSE sportülés, aminek a jó tartása mellett különlegessége a combtámaszba integrált kezelőkonzol, melyben minden gomb funkcionál, sokoldalú állítási lehetőséget biztosítva. Az autó utastere gyárilag is bőr kárpitozású, de utólag azokat a részeket, amiket eredetileg más anyag borított (műszerfal, tetőkárpit, kalaptartó, komplett csomagtartó), az ülésekhez harmonizáló bőrrel vonták be. A karosszéria belső felét a kárpitok alatt (még a csomagtartóban is) Dinamat zajcsillapító lapokkal szigetelték, ezzel elősegítve a Pioneer DEX P9 – DEG P9 hifi prémium hangzását. A hifi is tartogat kreatív részleteket: a Phase Linear Aliante mélynyomó egyedi ládája a bal hátsó ülőlap helyén foglal helyet, teteje ülésformájú kárpitozást kapott. Amennyiben a zenehallgatás helyett inkább magunkkal vinnénk valakit, a mélyláda kivehető, és az eredeti ülés néhány mozdulattal visszatehető.
További extrák, amik az autóban megtalálhatók, a teljesség igénye nélkül, mert ennyi mindent felsorolni, de főleg megjegyezni szinte lehetetlen:
Programozható motorblokk, és utastér fűtés a hidegebb napokra, így mire elindulnánk az olaj már melegen kering a motorban, és az utastér is kellemes hőmérsékletűre melegszik.
Fűthető első, és hátsó ülések levegős deréktámasszal. Boardkompjuter, motoros állítású kormánykerék, motoros hátsó roló, gyári roló a hátsó oldalablakokon is, motoros belső visszapillantó tükör, hangszóróval. A biztonság miatt gyári sebességváltó zár, infra zár, és kétféle lopásgátló rendszer is beépítésre került.
Mivel ez az autó a világon egyedüli gyűjteményi darab, nem meglepő, hogy az utóbbi időben csupán 5-600 km.-t futott az autó évente. A 92’-es évjáratú autó rendkívül megkímélt állapotú, mindössze 177000 km. -t futott, és ahogyan azt egy ilyen autó megérdemli, kizárólag Mercedes specialista szakszervizben lett karbantartva.
Ernő úgy döntött, hogy eladja szeretett hobbiautóját, amennyiben olyan komoly érdeklődő akad a Mercedesre, aki értékeli a bele fektetett nem kevés pénzt, és munkát. Az autó irányára ennek megfelelően 68000 euro, mely tartalmazza az átalakítások során kiszerelt gyári alkatrészeket hiánytalanul. Amennyiben megtetszett az autó, és szívesen birtokolnád ezt a minden porcikájában egyedi kocsit, az alábbi e-mail címen érdeklődhetsz iránta: 2040moso@gmail.com
Cikk / Fotók: Bitó László