fbpx

Racionális és szerethető – Fiat Tipo szedán 1.0 Life teszt 2021

Eddigi pályafutásom alatt nem bővelkedtünk Fiat tesztautókban, pedig régebben kifejezetten szerettem a márka modelljeit, sőt még a családunkban is volt egy Cinquecento, ami nagyon jó szolgálatot tett. Ez viszonylag régen volt és azóta sok minden változott, szóval lépjünk is tovább…



A Fiat helyzete kissé érdekes az az általános autóiparban, mivel az egyik legkisebb, ugyanakkor kimondottan változatos modell palettával bír. Elég csak az elbűvölő és szórakoztató Fiat 124 Spiderre gondolni. A skála másik végén pedig a kevésbé izgalmas modellek találhatók, mint a Panda, az 500, az 500L és az 500X, na meg a Tipo.

Az eredeti Fiat Tipo 1988-ban (1995-ig forgalmazták) gördült le a futószalagról és gyorsan belopta magát az emberek szívébe, mert praktikus és megfizethető volt. Aztán 2016-ban érkezett a modern változat, amely szintén tetszett a vásárlóknak, hiszen 2017-ben 123 ezer darabot értékesítettek Európában…

A Fiat Tipo szedán külseje

2020-ban pedig a ráncfelvarrás keretében a Tipo család zászlóshajója megújult, ami leginkább az autó orr részén mutatkozik meg. Az új elektromos 500-as után ez a második Fiat, amely az átrajzolt hűtőmaszkjának közepén már az új FIAT felirat díszeleg, a korábbi vörös hátteres kör alakú helyett. A LED-es első lámpák sokat dobnak az összképen, akárcsak a lentre helyezett ködlámpák és az ezüst betétek. Olaszosan markáns vonalakkal akarták ellátni, ami sikerült is, legalábbis szerintem. Visszafogott, ugyanakkor határozottságot sugall.

Az óceán kékben pompázó tesztautót oldalról nézve elönt a harmónia, ez a fényezés a 16 colos ezüst felnikkel és króm kilincsekkel valami parádésan néz ki. Nincsenek túlgondolt vagy feltűnő élek, vagy sötétített hátsó ablak, ami kíváncsiságot ébreszt a mellettünk haladóban, ezért erőteljesen szuggerálja azt, hátha mégis belát…

A hátuljához érve nekem kicsit Skodás érzésem támadt, de ez lehet a napi kávé adagom hiányának köszönhető. Viccet félretéve, a lámpatestek nagyon dögösek és FIATalosak. Ide már jutott pár él, ráadásul jól is néznek ki. Szerintem rendben van az új design, ez mondjuk az új lökhárítóknak és az orr rész átrajzolásának köszönhető. Ebből és az új, elérhető színekből látszik, hogy a fiatalokat akarták megcélozni ezzel leginkább.

A Fiat Tipo belseje

Ajtót kinyitva feltűnik, hogy átrajzolták a kormány vonalait, ami csak jót tett neki, hiszen fiatalosabb lett. A gombok is átláthatók és jó hozzájuk érni. A sofőr előtt már nem egy analóg, hanem egy 7 colos digitális műszeregység található. Ez viszonylag egyszerű, de nem is kell túlagyalni mindent. A szükséges értékek könnyen leolvashatók.

A műszerfal közepén található egy 7 colos érintésérzékeny kijelző, amelyen fut az infotainment rendszer, ez nem a legszebb, de teljes mértékben használható. A menürendszere megszokást igényel, de mivel tudja vezetékesen a telefon tükrözést így a megszokott felületen nézheted a navigációt vagy indíthatod a kedvenc zeneszámod. Az ez alatt található légbeömlők nekem tetszenek, a kevés és ízléses króm betétek pedig csak hozzáadnak a beltér hangulatához. Lejjebb, zongoralakk felületen található egy sor gomb is. Ezek között lapul a City feliratú is, amely a City szervót hivatott aktiválni vagy deaktiválni, ennek köszönhetően könnyebben tudjuk tekerni a kormányt manőverezésnél vagy parkolásnál. Ugyanakkor nagyobb sebességnél célszerű kikapcsolni, mert egy kisebb mozdulattól is az árokban találhatja magát az óvatlan sofőr. Innen ki lehet még nyitni a csomagtartót és a ki lehet kapcsolni a start-stop rendszert. A klíma vezérlői átláthatók és könnyen kezelhetők. A kardánalagút tövében az ülésfűtés kapcsolói, USB csatlakozó és szivargyújtó is található.

A két ülés között egy 5 sebességes manuális váltó és hagyományos kézifék található. Előbbi racionális választás, kellőképpen hosszú úton jár és jól kezelhető.

A manuálisan állítható ülések a kategóriától elvárható kényelmet nyújtanak, a vezetőoldalon található elektromosan állítható deréktámasz is, valamint az első két ülés fűthető. Ami a hátsó sort illeti az ott utazók is kényelmesen elférnek, fej- és lábtér is elegendő kb. 185 cm ig simán. A csomagtartó 520 liter, szóval pakolni lehet és az ajtó is méretes.

A belső tér egészére igaz, hogy sok benne a könnyen tisztítható műanyag felület, viszont ahol hozzá kell érni, ott kellemes tapintású. Az illesztések szintén szépek.

A Fiat Tipo hajtáslánca

A Duna Autó által biztosított tesztautó orrában egy 1.0 literes, benzines, háromhengeres, turbós erőforrás dolgozott. A rendszer teljesítménye 100 lóerő és 190 Nm nyomaték, utóbbi már 1500-as percenkénti fordulatnál megérkezik. Ez egyébként egy elég élhető és ésszerű választásnak tűnik, hiszen a városban dinamikusan lehet vele közlekedni, ugyanakkor autópályán is helyt áll.

blank

Az 5 sebességes manuális váltó egy jó konstrukciónak ígérkezik, ráadásul az elődben találhatóhoz képest megnyújtották az áttételezést, így 5.-ben 130 km/órás tempónál 3200/perces fordulatot mutat az óra. Ami a fogyasztást illeti, a tesztidőszak végére 6 literes átlagot írt ki a rendszer, ez szerény véleményem szerint elfogadható.

Ezen kívül még a konfigurátorban választható opció az 1.6-os dízel MultiJet, amely már 130 lóerő és 320 Nm nyomaték leadására képes. Érdekes, hogy az ártáblában még megtalálható az 1,3-as dízel is, ez viszont a konfigurátorban nem szerepel.

A Fiat Tipo vezetési élménye

Őszintén megmondva először kicsit tartottam tőle, hogy nagyon unalmas lesz és semmit nem fog nyújtani. Azonban erre az autó hamar rácáfolt… Az ismerkedős kilométerek után elengedtem az előítéleteimet és pestiesen szólva „elrúgtam neki”. Na, ekkor jött a meglepetés, ugyanis a motortérből érkező kávédaráló hang mellé megérkezett a „teljesítmény” is, legalábbis nagyobbat lépett mint amire számítottam. Ebből kifolyóan dinamikusan lehet vele közlekedni a városban. A parkolás és manőverezés nagyon könnyű, köszönhetően a city szervónak. Picit alulkormányzottnak éreztem az autót, de, ha ésszerű kanyartempót tartunk akkor nem lesz baj.

Mivel az újautókhoz képest viszonylag olcsó, így nyilvánvaló, hogy valahol spórolni kellett, na ez véleményem szerint a felfüggesztésnél történt, ugyanis már a kisebb úthibákat is meg lehet érezni benne, a méretesebbeket pedig jobb nagy ívben elkerülni…

A hangrendszer elfogadhatóan szól, a zajszigetelésnél viszont látszik a költséghatékonyság, de nem vészesen rossz. 

Az új Fiat Tipo esetében a gyártó nagy hangsúlyt fektetett a biztonságra is. Elérhető ugyanis  az automata vészfékező rendszer, a holttérfigyelő és táblafelismerő rendszer is. Bővebb információkért látogass el a Duna Autó ide vonatkozó oldalára.

Így fest a matek a Fiat Tipo esetében

A szedán alapmodell 1.0 literes motorral 4,9 millió forinttól indul 2021 május közepén. A tesztautónk „Life” felszereltséggel bírt, ez már 5,7 milliós listaáron érhető el. A gyártó egyébként 5 év garanciát vállal a modellre, ennek tartalmáról érdemes a Duna Autó oldalán informálódni.


A Fiat Tipóról röviden

Ha az újautók piacát nézzük, akkor talán a Dacia Sandero van a Fiat Tipóval egy ligában, már ami a vételárat illeti. Ráadásul ez racionális és a szalonból érkezik, nem pedig másnak a pár éves leharcolt autója. Lehet benne hibát keresni és találni is viszont ár-érték arányban úgy gondolom, hogy nem érdemes. Lehet szeretni az autót, jó vezetni és stabilan tudja amit kell.

Kövess minket Te is

YouTube:
tesztelok.hu csatorna

Facebook:
https://www.facebook.com/tesztelok.hu

Instagram:
https://www.instagram.com/tesztelok.hu/

Teszt/fotók: Háfra Zsolt

A tesztlehetőségért köszönet a Duna AutóZrt. -nek!

A tesztautókat Lotus Cleaning termékekkel takarítjuk és ápoljuk!

ecotrex

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb