Visszatérhet a Peugeot 205 GTI legendája?
A Peugeot 205 GTI hiányát azóta is fájlalják az autórajongók, amióta nagyjából harminc éve leállt a gyártása. A szigorodó környezetvédelmi szabályok, az egyre népszerűbb SUV-k térhódítása és a gazdasági kényszer sokáig lehetetlenné tette, hogy hasonló modellt újra piacra dobjanak. Pedig a 205 GTI a Peugeot egyik legnagyobb dobása volt – és lehet, hogy mégsem végleg múlt idő.
Ha a Peugeot egy rockbanda lenne, a 205 GTI biztosan a legnagyobb slágerük, a Satisfaction lenne. Még ha nem is szerepelne a koncert műsorán, a rajongók úgyis kikövetelnék a ráadásban. Ahogy nincs Rolling Stones a Satisfaction nélkül, úgy nincs igazi Peugeot a 205 GTI nélkül. Generációk emlékeznek rá, szeretik, és titkon remélik, hogy egyszer visszatér – modern formában, de a régi szellemben. És bár a Peugeot sokáig kategorikusan cáfolta, hogy lesz utód, mostanában mintha változna a széljárás.
Ha belegondolunk, minden adott ahhoz, hogy a Peugeot újra készítsen egy igazán vérpezsdítő, mégis elérhető sportos kisautót. Egy olyat, ami nemcsak jól néz ki, hanem vezetni is élmény, hétköznapokon is használható, és nem kerül vagyonokba. Ráadásul a Peugeot ma már olyan fejlett, tisztán elektromos hajtáslánccal rendelkezik, ami lehetővé tenné, hogy a sportos teljesítményt a környezetbarát működéssel ötvözze. Miért is ne születhetne meg egy vagány, látványos csomagolásba bújtatott modell, ami egyszerre gyors, zöld és gazdaságos? Egy ilyen Peugeot szinte biztosan kasszasiker lenne.
És ne feledjük, a Peugeot házon belüli sportcsapata, amely például a 508 PSE-t is jegyzi, bőven rendelkezik a szükséges tudással. A 208-as jelenlegi generációja pedig kiváló alap lenne ehhez. Az új, várhatóan 2026-2027 körül érkező Peugeot 208 a Stellantis STLA Small platformjára épül majd, amelyet kifejezetten elektromos és hibrid modellekhez terveztek. A Stellantis más márkái (például az Opel vagy a Fiat) már használják is azokat az elektromos rendszereket, amelyek tökéletesen passzolnának egy új 208 GTI-hez.
A kérdés csak az, milyen erős legyen? Egy 200-280 lóerős teljesítmény reálisnak tűnik, ami egy könnyű kisautóban bőven elég ahhoz, hogy élményt adjon. A mai 300-400 lóerős szörnyetegek világában talán nem hangzik eget rengetően soknak, de a 205 GTI sem a brutális erőről szólt. Sokkal inkább a könnyedségről, a közvetlen vezetési élményről, a valódi, kezes sportosságról.
És ha tovább szőjük az álmot, egy közepes méretű akkucsomag lenne a legjobb választás. Miért? Mert kisebb akkuval könnyebb lenne az autó, ami a fürgeség és kanyarsebesség szempontjából kulcsfontosságú. Ráadásul az olcsóbb akkumulátor kedvezőbb árat is jelent, és a kisebb tömeg miatt a fogyasztás is csökken, így a hatótáv is nőhet.
Az alapok tehát adottak. A sportosan hangolt, precíz futómű a Peugeot kisujjában van, a belső térbe pedig a jól ismert és népszerű Panoramic i-Cockpit rendszer is tökéletesen passzolna. Kellene még egy Torsen első differenciálzár a kanyarokhoz, hogy ne kaparjanak a kerekek, és persze erősebb fékek.
Ráadásul ott van egy biztató előjel is: a Peugeot nemrég elkészítette a 208 Racinget, amit a francia FR6 versenysorozat homologizációs szabályai alapján fejlesztettek. Ez ugyan még nem elektromos, hanem a jól ismert 1.2-es, háromhengeres turbómotor dolgozik benne 145 lóerővel, de mindössze 1050 kilót nyom – és ha úgy tetszik, ez lehetett a Peugeot főpróbája.
Szóval minden adott, hogy feltámadjon a legendás GTI név. Már csak az a kérdés, hogy a Peugeot is rábólint-e. Mi, rajongók, már nagyon várjuk a visszatérést!