Duna Autó Zrt.

Tatra 603 – farmotoros nagymenő

Ha lenne róla egy nagy, bekeretezett képem, kiraknám a falra, dupla kipufogó, osztott hátsó ablak, V8-as motor, akkoriban ez lehetett a vágyott jövő, a Földre szállt űrhajó, ami a kiváltságosoknak is sokszor csak vágyálom volt.

Tatra-603-Fahrbericht-01

Hatvan évvel ezelőtt mutatkozott be a Zlini nemzetközi terepmotorversenyen a Tatra 603-as, amely túlzás nélkül kora egyik legszebben eltalált járműve volt. A bemutatkozás nagy vihart kavart, egy évvel később a brünni vásáron is a csodájára jártak a Tatranak, amely az eredeti tervek szerint egy uszonyszerű légterelőt is kapott volna, ám ezt az ötletet végül – sajnos – elvetették. 1956-ban, Priborban megkezdődött a gyártás, ám sajnos nagyon kevesek részesülhettek a 603 csodájában, a legfelsőbb körök autója volt. Érdekesség, hogy 1960-ban Fidel Castro is kapott egyet ajándékba, ez a keleten kedvelt feketével ellentétben fehér fényezést kapott, valamint légkondicionálóval is el volt látva. A 603 egyébként sem a tucatgyártásra lett kitalálva, az aprólékos munka miatt eleinte mindössze napi 2-3 darabot tudtak elkészíteni, de a megrendelésekre való tekintettel 1961-ben 1300-nál is többet gyártottak.

Tatra-603-Fahrbericht-07

A hatszemélyes csónak 95 lovas, léghűtéses V8-as motorral volt ellátva, végsebessége 158 km/óra volt. Az erőforrást még a háromlámpás ideje alatt módosították, a 105 lovas motor került a 603-02-be is, amely 1963-ban jelent meg. Ennek a modellnek már négy fényszórója volt, valamint a műszerfalát is átalakították, de ami a legfontosabb, hogy 14 méterről 11.5 méterre sikerül csökkenteniük a fordulókörét. Úgy látszik, hogy a Tatra 603-as a gyors változtatásokra volt ítélve, ugyanis a szériamodellek fekete kormánykereket kaptak, de még az indexlámpákon és a kilincseken is variáltak a tervezők. Ismét egy év telt el, ekkor vezették ki a betöltő csonkot, így tankolásnál nem kellett többé kinyitni az autó hátulját. Ekkor változtattak a szélvédő méretén is, valamint az elülső lámpák is távolabbra kerültek egymástól. 1969-ben jött még egy nagy módosítás, ekkor tárcsafékeket kapott a 603-as, ezt követően már csak apróságokon változtattak, az utolsó széria 1973-ban került piacra, két évvel később pedig beszűntették a gyártást, hogy végleg átadja a helyét az ugyancsak robosztus és erős 613-nak, amely azonban már kevésbé volt izgalmas külsőleg, de persze az akkori divatot tökéletesen lekövette.

Használt vagy új autóra kérjen ajánlatot az autotveszek.hu weboldalon!

Bense Róbert

Címkék
Lotus Cleaning tesztelok.hu

Kapcsolódó tartalmak