fbpx

Peugeot és a hidrogénhajtás: az üzemanyagcellás technológia jövője

Az autóipar folyamatosan az elektromos jövő felé halad, de az elektrifikáció nem csupán az akkumulátoros járművekről szól. A hidrogén-alapú üzemanyagcellás technológia egyre nagyobb szerepet kap, hiszen fenntartható, tiszta, csendes és hatékony alternatívát kínál. A Peugeot évek óta fejleszti ezt a megoldást, és már két haszonjárművében is elérhetővé tette: a Peugeot Expert Hydrogen és a Peugeot Boxer Hydrogen modellek készen állnak a jövő közlekedésére.

Miért fontos a hidrogén?

A fosszilis üzemanyagok kiváltása elengedhetetlen a környezetvédelem és a fenntartható mobilitás érdekében. Az akkumulátoros elektromos járművek ugyan jelentős előrelépést jelentenek, de az akkumulátorok előállításához szükséges ritkaföldfémek korlátozott mennyisége és a töltési infrastruktúra kihívásai miatt nem minden területen jelentenek optimális megoldást. A hidrogén viszont szinte korlátlanul rendelkezésre áll, és az üzemanyagcellás rendszer révén gyors tankolást és hosszú hatótávot kínál.

Hogyan működik az üzemanyagcella?

Az üzemanyagcella hidrogént használ fel energiaforrásként. A folyamat során a hidrogén az anódon keresztül halad, ahol egy katalizátor segítségével protonokra és elektronokra bomlik. A protonok áthaladnak egy elektrolit membránon, míg az elektronok egy külső áramkörön keresztül mozogva elektromos áramot generálnak, amely a jármű meghajtására szolgál. A katódon az oxigénnel egyesülve a protonok és az elektronok végül tiszta vizet hoznak létre – ez az egyetlen melléktermék.

A Peugeot innovatív megoldása

A Peugeot egyedi módon ötvözi az üzemanyagcellás és az elektromos technológiát. A hidrogéntank az elektromos változatok akkumulátorának helyére kerül, az üzemanyagcella a motortérben kap helyet, míg egy kisebb, hálózatról is tölthető akkumulátor az ülések alatt található. Ez a hibrid megoldás lehetővé teszi a regeneratív fékezésből származó energia tárolását és felhasználását, valamint a gyorsabb gyorsítást és hatékonyabb energiafelhasználást.

Gyors tankolás, nagy hatótáv

Az üzemanyagcellás Peugeot modellek egyik legnagyobb előnye a gyors tankolás: míg egy elektromos jármű teljes feltöltése akár órákig is tarthat, a hidrogéntank mindössze 4-5 perc alatt feltölthető. Emellett az Expert Hydrogen 400 km-es, míg a Boxer Hydrogen akár 500 km-es hatótávval rendelkezik, így ideális megoldás lehet hosszabb távú használatra és intenzív napi munkavégzésre.

Változatlan raktér, maximális funkcionalitás

A Peugeot mérnökei különösen ügyeltek arra, hogy az üzemanyagcellás technológia ne csökkentse a haszonjárművek kapacitását. Az FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) változatok raktere és teherbírása megegyezik az elektromos modellekével, így a felhasználók kompromisszumok nélkül élvezhetik a zéró emissziós közlekedés előnyeit.

Gyártás és elérhetőség

A Peugeot üzemanyagcellás haszonjárműveinek gyártása két európai helyszínen, a franciaországi Hordain-ben és a lengyelországi Gliwicében zajlik. A modellek egyelőre meghatározott piacokon érhetők el, de a hidrogéntechnológia fejlődésével és az infrastruktúra kiépülésével egyre szélesebb körben lesznek elérhetők.

A Peugeot elkötelezett a fenntartható mobilitás iránt, és a hidrogén-alapú hajtáslánc fejlesztésével új utakat nyit a tiszta közlekedés felé. Az üzemanyagcellás járművek a hosszú hatótáv, a gyors tankolás és a nulla károsanyag-kibocsátás kombinációjával ideális megoldást kínálnak a jövő logisztikai és üzleti igényeire.

forrás: Peugeot

Javasolt cikkek

Back to top button