Öröm és üröm a Teslánál
Huszonhét hónap leforgása alatt 50.000 Model S-t értékesített a Tesla, amely megsüvegelendő eredmény, az elektromos autók világában igazi áttörés ez a szám. Az öröm mégsem lehet teljes, hiszen meglepő fordulatok történtek pénzügyi szempontból, ugyanis a Daimler után a Toyota is eladta üzletrészét.
A Tesla háza táján mindig történik valami, így volt ez az elmúlt napokban is, amikor is büszkén jelentették be, hogy a Model S eladási adatai elérték a bűvös ötvenezres határt. Ha azt nézzük, hogy nem egy átlagos kialakítású járműről van szó, ami ráadásképp még árban is bőven a felsőbb kategóriákba tartozik, még inkább fontos mérföldkő lehet nemcsak a Tesla, hanem az elektromosautó-bizniszben utazók számára is. Annak ellenére – mint már korábbi cikkünkben beszámoltunk róla – , hogy a Tesla nem tud felmutatni túl sok nyereséges időszakot, rendkívül pozitív töltettel rendelkezik ez a szám. Ha pedig mellétesszük a tőzsdén látott szárnyalást is, kijelenthető, hogy igen termékeny évet tudhat maga mögött a Tesla Motors. Persze nem mondható, hogy egyeduralkodónak számítanak az ötvenezer eladott elektromos autóval, hiszen a Nissan Leaf már egy hónapja átlépte ezt a számot, azért annyit érdemes tudni, hogy a japán típus jóval olcsóbb és teljesen más szegmenst célzott meg, mint a Model S. A következő lépések egyértelműen azt mutatják, hogy a célok már túlmutatnak az amerikai piacon, ahol közel 35.000 Model S-t adtak el az elmúlt években, Elon Musk vélhetően az ázsiai és az európai országokban is hasonlóan szép eredményeket szeretne látni, amire minden esélye meg is van.
Azonban a cég felfelé ívelése másoknak is jó üzletnek bizonyult, hiszen a Daimler után mindössze egy nappal a Toyota is eladta Tesla-értékpapírjait. Az ok nem drámai, egyszerűen mindkét óriásvállalatnak jó pénze származott a korábban vásárolt részesedésből. A részvények árfolyama egy év alatt 56%-ot emelkedett, a döntés nem kevesebb 187 milliárd forintnak megfelelő dollárt hozott a Daimler konyhájára, ahol meglehetősen elégedetten dörzsölték a kezüket a pénzügyi részlegen (is). A németek mellett a japánok is a részvények eladása mellett döntöttek, a Toyota 2.4 százaléknyi értékpapírtól szabadult meg, ami ugyan 1.6%-kal kevesebb, mint amennyi a Daimleré volt, mégis valószínűleg ebből is kellemes összeg kerekedett. A hírek hatására ugyan három százalékot esett a Tesla részvényeinek értéke, Elon Musk mégsem panaszkodhat, hiszen a további együttműködés garantált mind a japán, mind a német mamutvállalat részéről.
Bense Róbert