Nyolc Bosch technika…
...amely gazdaságosabbá teszi az új autókat
Februártól az autópiac is megélénkül, a költséghatékony technikák pedig mind jelentősebb tényezőnek számítanak a vásárlók döntéseiben. A korszerű hajtásrendszerek akár több tízezer forinttal is mérsékelhetik az üzemanyag-költségeket. Kiváló példa erre a Bosch továbbfejlesztett automatikus motorleállítási és -indítási rendszere (Start/Stop rendszer), illetve adaptív sebességszabályzása (Adaptive Cruise Control; ACC), utóbbi a sebesség lehetőség szerinti tartásával teszi gazdaságosabbá a közlekedést. „A Bosch számos fejlesztésével segít az autósoknak üzemanyagot – s ezzel pénzt – megtakarítani, mégpedig minden egyes megtett kilométeren” – hangsúlyozta Stefan Seiberth, a Robert Bosch GmbH Gasoline Systems részlegének elnöke. Az üzemanyag-takarékosságot szolgáló technikáknak azonban korántsem kell feltétlenül sokba is kerülniük. Néhányuk – többek között az automatikus motorleállítás és – indítás rendszere (Start/Stop rendszer) – már ma is számos gépkocsiban az alapkivitel része, míg más megoldások a népszerű extrafelszerelések körét bővítik. Vegyük például az automata sebességváltó példáját: hosszú időn át elfogadott „ökölszabályként” élt, hogy e váltóművek valós forgalmi körülmények között 100 kilométerenként nagyjából egy literrel megnövelik az üzemanyag-fogyasztást. Nem érvényes mindez azonban a Bosch folyamatosan változó áttételű váltóművére (Continuously Variable Transmission; CVT), ami a motorfordulatszám folyamatos optimalizálásával meg is takarít üzemanyagot.
Közvetlen befecskendezés – legalább 12 százalék fogyasztáscsökkenés
A korszerű dízel common-rail rendszerek immár jó néhány éve alkalmazzák a közvetlen befecskendezés elvét. 2000-ben e technika valósággal forradalmi változást hozott a dízel személygépkocsik megítélésében, amelyek gazdaságosságuk mellett addig nem tapasztalt élvezetes vezetést is kínáltak. Napjainkra már minden második eladott új autóban dízelmotor dolgozik. A közvetlen benzinbefecskendezés ugyanakkor elsősorban a „downsizing” koncepciójával és turbófeltöltéssel közösen mérsékli mintegy 12 százalékkal a fogyasztást, s ezzel a széndioxid-kibocsátást. A közvetlen benzinbefecskendezésű autók ezzel együtt erősebbek és dinamikusabbak, így élvezetesebb vezetést is kínálnak.
Folyamatosan változó áttételű sebességváltó (CVT) – akár hét százalék fogyasztáscsökkenés
Kanyargós hegyi utakon rendszerint fárasztó a vezetés, sokszor mintha egyik sebességfokozat sem tűnne igazán optimálisnak. Az automata sebességváltók a fokozatválasztás és a kapcsolás feladatának átvételével nagyban könnyítik ilyenkor a vezető dolgát. A legkorszerűbbek már akár kilenc fokozattal segítik a gazdaságos autózást. A folyamatosan változó áttételű sebességváltók (Continuously Variable Transmissions; CVT) azonban rögzített fokozatosztás nélkül működnek, messzemenőkig állandó motor-fordulatszámot és vonóerőt biztosítva. A CVT a nagyvárosok araszoló (Stop & Go) forgalmában érzi igazán otthon magát. Folyamatosan lehetővé téve a motor számára, hogy a legmagasabb hatásfokú munkapontján dolgozzon, e fejlett technika akár hét százalékkal is mérsékelheti az üzemanyag-fogyasztást.
Start/stop rendszer – nincs több elégetett üzemanyag piros lámpánál, legalább öt százalék fogyasztáscsökkenés
Napjainkra már minden második Nyugat-Európában készült személygépkocsi az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerével (Start/Stop rendszer) gördül le a gyártószalagról. E fejlett technika számos modellben – a kedvező árfekvésű kisautóktól egészen a nagyteljesítményű prémium-limuzinokig – már felár nélküli szériafelszerelés. Az Új Európai Menetciklus (New European Driving Cycle; NEDC) során a korszerű Start/Stop rendszerek akár öt százalékkal is csökkentik az üzemanyag-fogyasztást, s így a széndioxid-kibocsátást, míg az NEDC városi ciklusán a megtakarítás a nyolc százalékot is elérheti, sűrű forgalomban, különösen csúcsidőben pedig még jóval magasabb is lehet.
Alternatív hajtásrendszerek – a CNG motorok akár már 7000 kilométer után megtérülhetnek
A sűrített földgáz (Compressed Natural Gas; CNG) hajtásrendszerek mára reális alternatívává léptek elő, még a nagysorozatú gépkocsik körében is. Németországban például már évi 7000 kilométer futásteljesítménytől megtérülhetnek a személygépkocsik esetében. Ennek részben oka, hogy a CNG üzemanyag ára akár 50 százalékkal is a benziné alatt alakulhat. Mindemellett a hagyományos benzinmotorokkal összevetve – a földgáz kémiai tulajdonságaiból adódóan – ugyanazon teljesítmény előállításakor mintegy 25 százalékkal kevesebb széndioxid kerül a légkörbe. Míg más rendszerek csupán drága benzinnel melegíthetők fel induláskor, a Bosch technikája már a hidegindítástól használható CNG-üzemben, így az autósok akár kizárólag a kedvezőbb árfekvésű földgázzal is közlekedhetnek.
Elektromos meghajtás – akár 60 százalékos fogyasztáscsökkenés
A Bosch jelenleg kínált strong-hibrid hajtásrendszerével 15-25-százalékkal csökkenthető a személygépkocsik NEDC-ciklus szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztása. Napjainkban számos gyártó csupán igen szerény megtakarítási lehetőséggel kínálja ilyen jellegű hibridmodelljeit, amelyek üzemeltetési költségei sok esetben valójában a dízelek szintjén mozognak. A hibridek már az alsó-középkategóriában kifizetődhetnek. A hálózatról tölthető (plug-in) hibridek árszintje egyelőre jóval magasabb, ám ezekkel akár 90 százalékkal is csökkenthető az energiaköltség, feltéve, ha a felhasználók sosem feledkeznek meg időben a hálózatra csatlakoztatni őket. E hibridrendszerek elsősorban a középkategória, a SUV-modellek és a sportautók számára jelenthetnek ideális megoldást.
Szabadonfutó funkció – menet közben leállított motorral tíz százalék üzemanyag-megtakarítás
A Bosch start/stop-szabadonfutó funkciója még a belső égésű motorral hajtott gépkocsik számára is lehetővé teszi viszonylag hosszabb távok megtételét károsanyag- és zajkibocsátás nélkül, alacsony menetellenállás esetén. Az innovatív technika menet közben leállítja a motort, amely így egyáltalán nem igényel üzemanyagot. E viszonylag alacsony költségszintet képviselő szabadonfutó funkcióval valós menetkörülmények között akár tíz százalékos fogyasztáscsökkenés is elérhető. Amint a jármű motorja nélkül is tartani tudja sebességét, például lejtős szakaszra érve, a rendszer úgy állítja le önműködően, hogy a vezető még csak nem is észleli. Amint a vezető a gáz- vagy a fékpedálra lép, a motor haladéktalanul újraindul.
Előrelátó navigáció – célzott szabadonfutás lakott területhez közelítve
A Bosch előrelátó navigációja a jármű hajtásrendszerének szabályzását is ellátja a vonatkozó térképadatokkal, akár 15 százalék üzemanyag-megtakarítást is lehetővé téve. Ennek során a motorszabályzás dinamikus számításaiban – azaz a hajtásrendszer teljesítményigényének megállapításában – valamint a belső égésű vagy elektromos motor előzetes irányításában is felhasználja az útvonal adatait. Ha például a navigációs rendszer szoftverében egy kétkilométeres lejtő közvetlenül lakott területre vezet, üzemanyag-takarékos szabadonfutó üzemmódra vagy épp az elektromos hajtás számára többletenergia-termelésre utasíthatja az autó hajtásrendszerét.
Adaptív sebességszabályzás – az állandó sebesség akár öt százalékkal is csökkentheti a fogyasztást
Az Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC) az elöl haladó járműveket is tekintetbe véve, illetve a követési távolságot is megőrizve, a megadott sebességérték önműködő tartásával könnyíti a vezető dolgát. A rendszer radarérzékelőivel figyeli a környező forgalmat és ennek megfelelően szabályozza az autó sebességét. Az ACC extrafelszerelésként már számos kisautóba is megrendelhető. A sebesség állandó értéken tartásával, így a motor legmagasabb hatásfokhoz tartozó fordulatszámával e rendszer valós forgalmi viszonyok közepette akár öt százalékos fogyasztáscsökkenést is eredményezhet.
A fent említett potenciális üzemanyag-megtakarítási lehetőségek mindegyik esetben az adott rendszerre vonatkoznak. A száz százalék feletti összesített megtakarítás fizikai lehetetlenség. :)
forrás: Bosch