fbpx

COD technikai újdonság a VW csoportnál!

Az 1,4 TFSI COD, a 4,0 TFSI, és a W12 COD motorokban elérheti a 20%-os fogyasztáscsökkenést is a hengerek lekapcsolása révén.

Az Audi konszern a COD nevet adta az új fejlesztésének ami a cylinder-on-demand rövidített változata.

20131230_170433 (1)

Hol használja ezt az Audi?

Ezt a technikát 4 hengeres, 8 hengeres, és 12 hengeres közvetlen befecskendezésű motorjainál alkalmazza. Lényege, hogy a felső sebességi fokozatban, kis és közepes fordulatszámon lekapcsolja a hengerek felét egészen addig, amíg újabb gázadás nem következik. A működésben lévő hengerek nagyobb terheléssel dolgoznak, és ebből következően megnő azok hatásfoka.

Az 1,4 TFSI COD motornál a kettes és hármas, míg a 4,0 TFSI COD motor esetében a kettes, hármas, ötös, és nyolcas hengereket kapcsolja ki. Érdekessége, hogy a lekapcsolt hengerekben van ugyan kompresszió, de mint egy légrugó visszaszolgáltatja a befektetett munkát kis veszteséggel, és ezért a henger sem hűl le nagyon, majd következő indulásnál jól tud működni.

A W12-es motornál egy átalakított változata működik, hiszen ott nyitott állapotban tartja a szelepeket vagyis megszünteti a gyújtást, és a befecskendezést. Először a baloldali hengersorában szűnteti meg a gyújtást és a befecskendezést, így a motor hat hengeresként üzemel tovább. Mielőtt viszont a baloldali katalizátor hőmérséklete túlságosan lecsökkenne, akkor újra indul, és kikapcsolja a jobb oldali részét is.

Ennek következtében a fogyasztási adatok alakulása:

Audi RS 6 Avant / RS 7 Sportback             4,0 TFSI                                (560LE)                               9,8 liter / 100km

Audi A3                                                      1,4 TFSI                                (140LE)                                4,7 liter / 100 km

Forrás: Autotechnika 2013/11 (dr. Nagyszokolyai Iván)

ecotrex

Javasolt cikkek

Ez is érdekelhet
Bezárás
'Fel a tetejéhez' gomb