fbpx

Az új Kamaz teherautók hazai bemutatóján jártunk

Járműtörténeti eseménynek lehettünk tanúi, ugyanis május 30-án bemutatkoztak Magyarországon is a Kamaz legújabb tehergépjárműi. A név nem elírás, a “Kama3” márkajelzés már a múlté, az új típusok „z” végződéssel, emellett technikailag strapabírónak ígért felépítménnyel és számos, nyugati beszállítóktól származó, modern komponenssel támadják a hazai piacot.

A Káma folyó melletti gyár termékeit mai napig el-elcsípni országunk útjain, bár egyre ritkább a látvány, ez tény. A hazai Kamaz állomány túl van már a kamasz koron, azonban a márka visszatért a Duna Autó telephelyére – az érdekesség pedig, hogy ugyaninnen indult a Zay utcábból 40 évvel ezelőtt az akkor még szovjet teherautó magyar piachódítása. Utóbbi információt Ormos Istvántól, a cég tulajdonosától és egyben vezérigazgatójától tudtuk meg, aki rövid beszédéhez még egy korabeli, eredeti kezelési útmutatót is magával hozott a színpadra. Így még erősebb volt a bemutatón a nosztalgiafaktor az orosz anyavállalat iránt, mely tőzsdén jegyzett cég, többségében jelenleg a Rostec Corporation és a Daimler AG tulajdonát képezi. A Kamaz név manapság a Dakar rally háza tájáról csenghet ismerősen, ugyanis a vállalat 14-szer győzött a megmérettetésen. Legutóbb egy 9,5 tonnás, 920 lóerős szörnyeteggel álltak rajthoz, amivel 2017-ben is elhozták az első helyért járó díjat.

Oroszországban gyakorlatilag minden teherautó-felhasználási területen alkalmazzák a gyártó termékeit a tűzoltóságtól kezdve az off-road dömperen át a katonai járművekig. A Kamaz az EU-ba már korábban visszatért, termékpalettájának szűkített köre Cseh- és Lengyelországban is elérhető már Litvánia mellett. Utóbbi országban végzik az Európába szánt járművek összeszerelését Rokiskis városában. A kontinensünkre szánt példányokba hathengeres Cummins motor kerül, mely teljesíti az Euro 6C normát is. Az erőforrás több teljesítményszinttel lesz elérhető hazánkban, a legerősebb változat 1200 newtonméter nyomatékkal és 320 lóerővel büszkélkedhet, a gyengébb modell 290 lóerővel bír.

Hazánkban egyelőre 10 különböző verzió lesz elérhető, ezekről a www.kamaztrucks.hu oldalon lehet bővebben tájékozódni. Meghajtás tekintetében 4×2, 4×4, 6×4 és 6×6 kombinációkból lehet majd válogatni. A Cummins dízelmotorokon kívül számos egyéb, nyugati beszállítótól érkezik kiváló minőségű, már bizonyított technika. A teherautókat 9 fokozatú, manuális ZF váltóval szerelik, a kuplung a Sachs-tól érkezik, míg az üzemanyag befecskendező rendszer BOSCH gyártmányú, csak hogy néhányat kiemeljünk a „külföldi” eredetű alkatrészek közül.

A hazai teherautó piac nagy részét kitevő nyerges vontató kategóriában sajnos még nem kínál elérhető modellt a hazai forgalmazó, de az európai paletta bővítése folyamatos, így később ilyen típusú modellekre is számíthat a magyar közönség. A bemutatón két példányt tekinthettünk meg a modernkori Kamazok közül, az egyik normál, míg a másik terepkivitelű – érdemes megfigyelni a kivitelből adódó különbségeket a fotókon. A sofőrt körülölelő fülke rendkívül egyszerű és puritán. A durva, fröccsöntött műanyagokért, továbbá az esztétika és kényelmi kiegészítők hiányáért – fókuszban a célszerűség – azonban talán az ár kárpótolja majd az érdeklődőket.

A futómű orosz gyártmány és fejlesztés, így ad ki a strapabíró konstrukció a fejlett műszaki háttérrel egy várhatóan jó ár/érték arányú járművet a piac számára. Konkrét számokról nem esett szó, felépítmény, teherbírás és motorváltozattól függően elég nagy a szórás ár tekintetében, azonban az importőr annyit mondott, az azonos kialakítású, neves konkurensekhez képest várhatóan 20% lesznek olcsóbbak a Kamaz termékei.

Köszönet a meghívásért a Duna Autó Zrt.-nek!

Bacsa Zoltán

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb