Alfa Romeo Tonale Veloce – Az olasz szenvedély találkozása a modern technológiával
Vezetési élmény, prémium részletek, és a "Cuore Sportivo" szelleme
Kevés autómárka mondhatja el magáról, hogy neve önmagában is fogalom. Az Alfa Romeo pontosan ilyen. Olyan múltra tekint vissza, ahol versenypályákon született legendák, karizmatikus formák, és a „vezetés élménye” szavak nem csak üres marketingfordulatok. A világ azonban változik, és az Alfa Romeo is kénytelen volt alkalmazkodni: a Tonale képében elsőként léptek be a kompakt prémium SUV kategóriába, és ami talán még fontosabb, a hibrid világba is.
De vajon maradt-e még valami az igazi Alfa DNS-ből? Vezetés után azt mondom: igen, szerencsére maradt!
Dizájn – Amikor a forma önmagáért beszél
Az Alfa Romeo Tonale megjelenése az első perctől kezdve egyértelművé teszi: ez nem egy „átlag SUV”. A formatervezők minden részletében elrejtették a márka karakterét, kezdve az ikonikus „Scudetto” hűtőráccsal, amely itt még hangsúlyosabb, mint bármelyik vetélytársnál. Az agresszív, mégis elegáns LED fényszórók, az izmos kerékjárati ívek, és az erősen döntött hátsó oszlopok mind azt az érzést keltik, hogy ez az autó álló helyzetben is mozgásban van.
A Veloce kivitel mindezt még inkább kiemeli: 19 colos könnyűfém felnik, sötétített ablakok, és sportos kiegészítők (diffúzor, szélesebb küszöbök), amelyek nem tolakodók, hanem ízlésesen agresszívek.
Az autó dizájnja talán a legszebb a kategóriában, ha valaki szereti a markáns, karakteres vonalakat, és nem a „német hidegséget” keresi.
Belső tér – Sportos elegancia, olasz módra
Belépve a Tonaléba, az első benyomás: ez végre egy olyan SUV, ami nem felejtette el a vezetőt! Minden a vezetésről szól. A bőr kárpitozás, a kiváló oldaltartású sportülések igazi prémium hatást keltenek, de nem steril módon, mint sok más riválisnál.
A vezető felé forduló műszerfal, a lapított aljú sportkormány, és az analóg hatású (de digitális) műszerek olyan hangulatot árasztanak, amit csak egy Alfa tud. A 12,3 colos digitális kijelző és a 10,25 colos középső érintőkijelző gyors, modern, jól átlátható, de még mindig vannak fizikai gombok is, például a klímához – nagy piros pont érte!
A hátsó sorban is korrekt a helykínálat, de itt inkább két felnőttnek ideális, hosszabb távon. A csomagtartó 500 liter körüli űrtartalma a kategóriának megfelelő, jól pakolható.
Motor, vezetési élmény – Igen, még mindig Alfa!
A legfontosabb kérdés: milyen vezetni?
Az 1.5 literes, 160 lóerős mild-hybrid benzinmotor (turbo, elektromos rásegítés) és a 7 fokozatú duplakuplungos automata első ránézésre „civil” megoldásnak tűnik. De ahogy elindul az autó, minden kétely elszáll.
A motor meglepően élénk, a turbólyuk szinte észrevehetetlen, és gázadásra kellemesen „harap”. Nem versenyautó, de országúton és autópályán is dinamikusan gyorsul, és a városi forgalomban is gyors reakciókra képes, főleg sport módban. A motorhang pedig – ami manapság ritka – nem steril, hanem kellemes, karakteres.
De ami igazán kiemeli a Tonalét: a futómű és kormányzás.
A Veloce sportfutóműve feszes, de nem kényelmetlen. Kanyarban alig dől, fantasztikus visszajelzéseket ad, és a kormányzás, nos… ilyen direkt, gyors kormányt kevés SUV-ban találni! Egyenesbe áll, reagál, visszajelez, mint egy klasszikus Alfa. És igen, van benne „Cuore Sportivo”, ha keresed!
Fék – Túlzás nélkül: hibátlan
A fékhatás szenzációs. Az első pedálérzet határozott, pontos, még nagy tempónál is késlekedés nélkül harap, és nem fárad el hosszabb lejtőkön sem. Rég vezettem olyan hibridet, ahol a fékrendszer ennyire jól eltalált lenne – az Alfa mérnökei itt nagyot alkottak!
Műszaki adatok – Alfa Romeo Tonale Veloce 1.5 MHEV DCT7
Jellemző | Adat |
---|---|
Motor típusa | 1.5 liter, 4 hengeres, turbós, mild-hybrid benzines |
Rendszer teljesítmény | 160 LE (118 kW) |
Maximális forgatónyomaték | 240 Nm |
Váltó | 7 fokozatú duplakuplungos automata (DCT) |
Hajtás | Elsőkerék-hajtás |
Gyorsulás (0-100 km/h) | kb. 8,8 másodperc |
Végsebesség | kb. 210 km/h |
Üzemanyag-fogyasztás (gyári vegyes) | 5,6-6,2 l/100 km (WLTP) |
Tesztfogyasztás (valós) | 7,4-7,8 l/100 km |
CO₂-kibocsátás (WLTP) | kb. 130-140 g/km |
Csomagtér mérete | 500 liter |
Ülések száma | 5 fő |
Saját tömeg | kb. 1.600 kg |
Hosszúság | 4.528 mm |
Szélesség | 1.841 mm |
Magasság | 1.601 mm |
Tengelytáv | 2.636 mm |
Felniméret (Veloce) | 19 colos könnyűfém |
Fékek | Elöl-hátul tárcsafék, elöl nagy méretű sportfékrendszer |
Felfüggesztés | Elöl MacPherson, hátul multilink, sport hangolással |
Technika és biztonság – Minden, ami kell, de nem nyomja el a vezetőt
Az Alfa Romeo Tonale Veloce tele van minden modern extrával:
- Adaptív tempomat (jó hangolással, nem „fékezgetős”),
- Holttérfigyelő,
- 360 fokos kamera,
- Automata vészfékező rendszer,
- DSR (downhill asszisztens),
- és még félautonóm sávtartó, amit szerencsére ki lehet kapcsolni, ha zavar.
A fedélzeti rendszer gyors, jól átlátható, Apple CarPlay és Android Auto alapon is hibátlanul működik.
Fogyasztás – Ésszerű sportosság
A teszt során vegyes használatban (város, országút, autópálya) 7,4 – 7,8 liter közötti átlagot mértünk, ami a teljesítményt és a karaktert figyelembe véve abszolút vállalható. Országúton 6,2 literig is le lehet menni, de ha „Alfa módra” vezeted, 8-9 literrel is számolni kell – cserébe viszont valódi élményt kapsz.
Ár – Mit kapsz a pénzedért?
A Tonale Veloce ára jól felszerelve 17-18,5 millió forint körül mozog, amely az Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA triót figyelembe véve reális, sőt, karakterében többet is ad: sportosságot, olasz stílust, egyéniséget, amit a többiek már rég elfelejtettek.
Összegzés: Alfa maradt, méltó módon
Az Alfa Romeo Tonale Veloce egy igazi, modern Alfa Romeo, amely ötvözi a múlt legendás sportosságát a jelen technológiai elvárásaival. Ha valaki prémium SUV-t akar, de nem akar beleolvadni a szürkeségbe, ez az autó tökéletes választás.
Fotók: Háfra Zsolt
Teszt: Kajári Zoltán