Autó Triplex Kft.

Ültetés, vol2

Eljött az idő, végre vettem rég áhított ATS felniket. Bár még nem jöttek meg, az előkészületeket megtettem. Mivel az ATS tehermentesítője kisebb, az első agyból le kellett volna esztergálni pár mm-t, de én a régi, tehermentesítő nélküli agy mellett döntöttem. Mivel volt egy kibontott keskeny futómű a garázsban, nekiálltam lebontani róla az agyakat, majd átrakni az enyémre. Kimosogattam benzinben a csapágyakat és mivel jónak tűntek, spórolás miatt ezekkel is raktam össze, nem vettem újat. Az agy összerakása nem tartott sokáig, csak a féknyergek visszacsavarozása. Mikor végre beszenvedtem a hézagolókat és felcsavaroztam, észrevettem, hogy a hézagolók beszenvedése mégsem sikerült valami jól, amiről a futómű alatt a földön vigyorgó hézagoló árulkodott. Utána még párszor eljátszottam vele, mire végre rájöttem a teknikájára. Közben született egy új egy perc és nyersz játék is: “Ebben a feladatban egy 120-as skoda féknyergét kell a helyére csavarozni 2 csavar segítségével úgy, hogy a felhelyezés és csavarozás közben mind a 4 hézagoló alátét a helyén maradjon. Ha a hézagoló kiesik a játékos újra próbálkozhat, de figyelem, egyszerre csak egy kézzel helyezheti be a hézagolót, miközben ugyanazzal a kezével a csavart is betekeri, a másik kezével pedig a nyerget tartja. Ha nem sikerül a feladatot 60 másodperc alatt teljesíteni, a versenyző kieshet és a játéknak vége.”

Miután az agycsere megtörtént, ledrótkorongoztam őket és kaptak egy fekete festést, ezzel is készülve a fekete közepű ATS-ekre.

A donor, tehermentesítő nélküli agy lebontva

 

Várja az új agyát

Veztetni is szerettem volna már rég, mert a hajdani -1 menet mára már kevésnek bizonyult. A hátuljából is akartam vágni, hogy egyből megoldódjon a pozitív kerékdőlésem is. Citromtól kaptam egy gyári rugót, amiből levágódott 1,5 menet, majd a vége is vissza lett hajlítva. Norbert pedig felajánlotta a BUK-rugókat hátra amikből lejött 1 menet, így egyből lehetett cserélni a rugókat, nem az enyémeket kellett még kibontás után vagdosni.

1,5 menet levágva

 

Kovácsolás előtti felizzítás

 

-1 vs -1,5 menet

 

A BUK-rugók megvágva, egy kis RO55-el lekenve

 

Most látszik csak, hogy mennyivel nagyobb volt a rugóm előtte, pedig a festettből csak 1 menet lett vágva..

Következhetett a gyári gátlók keményítése. A 68-as hidraulikaolaj enyhén szólva sűrűnek tűnt ahhoz a vízhez képest, ami a gyári olaj szerepét hivatott betölteni a gátlókban. Kiöntöttem a gyári vizet olajat, majd benzinben elmostam a gátló alkatrészeit. Beletöltöttem az Andrt bácsi által helyesnek vélt mennyiséget a hidraulikaolajból, majd összecsavaroztam. Kint a helyén is már érezhetően nehezebb volt kihúzni, összenyomásban sok különbséget így nem vettem észre.

A szétkapott lengéscsillapító

 

Felkeményítve, összerakva

Nekiálltam kiszabadítani a csavarok fogságából az alsó lengőkart és betettem az új rugót, majd a kemény gátlót. Miután elkészültem mindkét oldallal, végre a várt eredményt kaptam, szépen leült az eleje. Gyorsan el is mentem egy próbakörre, a kemény gátlók miatt ott sem koppant a lengőkar, ahol előtte -1 menettel már igen. Majd benéztem a kocsi alá és láttam, hogy a gyárira cserélt gumibaba majdnem felütközik már a lengőkarra. Valószínű, hogy ezért sem volt koppanás, mert az csillapított főleg, nem is a kemény gátló. Na, akkor majd ezzel is kezdeni kell valamit, de előtte jöhetett ugyanez a művelet hátul is. Bekerült a -1 menetes rugó és a kemény gátló, majd megdöbbenve tapasztaltam, hogy bár a kerékdőlés végre nem pozitív, ellenben az eleje feljebb jött mint előtte 1 menettel. A hátulja viszont pont jól nézett ki, így azt nem akartam visszaemelni. Hosszú gondolkodás után arra jutottam, hogy megpróbálok egy -2 menetes rugót előre… Fogtam hát a régi rugóimat, levágtam belőlük még egy menetet, majd visszakalapáltam a végüket.

Bontódik az eleje

 

Bontódik a hátulja, azthiszem lassan cserére érett

 

Bekerült a vágott rugó hátra

 

Összerakva, tisztasági festéssel

 

Az elkeserítő látvány: hátul -1, elöl -1,5 menet..

 

 

Mivel tudtam, hogy -2 menettel a gumibaba már tuti fel fog ülni alaphelyzetben is, megérdeklődtem kinek milyen praktikája van erre. A leginkább alkalmazott gumibaba vágást nem akartam újra, mert nem véletlen olyan a gyári amilyen, úgy tud rendesen csillapítani. Hiába vágom le a végét majd alakítom ki kúposra, sokkal keményebb lesz az egész, és csattanni fog valamennyire ha összeér. A másik közkedvelt módszer az, hogy az alsó lengőkaron levő ütközőt megfordítják. Én először az egész ütköző vas lejjebbrakásán gondolkodtam, de mikor jobban szemügyre vettem az ütközőt beláttam, hogy bőven elég csak megfordítani. Persze fordítva betéve az eredetileg homorú ütköző helyett egy domború felületre csattanna a gumi, így kikalapáltam belülről az egészet, ezzel is nyerve majdnem fél centit a végpontig.

Kibontva a gyári ütköző vas

 

A közepe kikalapálva

 

Fejtetőn visszahegesztve

 

Kis alapozó, és kész is

 

Az eredeti rugóim -2 menetre vágva, 8 centivel rövidebb a gyárinál

Visszahegesztve az ütközőket, egész jónak ígérkezett a dolog. Betettem a -2-es rugókat, vissza a gátlókat, majd leengedtem a kocsit. Már ekkor látszott, hogy szépen javult a helyzet, sokkal lejjebb lett az eleje. Miután nagynehezen kiszenvedtem a leültetett kocsi alól valahogy a krokodilemelőt (:D), benéztem a gumibabákhoz, hogy mi is a helyzet. A gyári ütközőre egyértelműen felült volna már, így viszont még van egy 3-4 centi útja a végpontig. Kérdés, hogy mennyire fogja díjazni a futómű azt a plussz kb. 5 centi mozgást.

Elég baráti lett a hézag a gyári gumibabával is

 

 

Elmentem egy próbakörre, hogy beálljanak a rugók, persze ekkor már direkt kerestem a kátyúkat is. Nagyon brutál lett ezekkel a keményített gátlókkal… Szinte érezni, hogy fogja az utat így leültetve  Ha sikerül is összekoppintani a lengőkart egy nagy bukkanón, a gyári gumibaba olyan szépen csillapítja, hogy észre sem veszem. (összefestékeződött a gumibaba vége mikor beleért a frissen alapozott ütközőbe, csak abból tudtam, hogy összeért  )

A végeredmény ilyen lett, szerintem nem rossz

 

Főleg, ha fater gépéhez viszonyítjuk  D

Összegezve: Bár az eleje sokkal lejjebb került mint eddig, a kötény mégsem tűnik olyan vészesen alacsonynak, a parkolással meg eddig is óvatos voltam. Sokkal kényelmesebben lehet használni ezzel a kemény futóművel leültetve, mint előtte a gyári gátlókkal kevésbé ültetve. Az úttartás is úgytűnik sokat javult. Eddig nagyon tolta az elejét, most úgytűnik végre a seggét csapja csak ki, ahogy kell  Végre megszűnt a pozitív kerékdőlés, ez is biztos sokat javított a helyzeten, már csak egy futómű beállítást kéne megejteni. Persze erre nem fog sor kerülni mostanában, mert tervezek egy teljes hátsó futóműcserét váltóval együtt, meg talán az első is felújítódik a nyáron, aztán majd utána. (Igen, ebből úgysem lesz semmi  )

http://skodablog.us/


Kapcsolódó tartalmak