MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Blog » Ültetés, vol2

Ültetés, vol2

2014. február 20.

Eljött az idő, végre vettem rég áhított ATS felniket. Bár még nem jöttek meg, az előkészületeket megtettem. Mivel az ATS tehermentesítője kisebb, az első agyból le kellett volna esztergálni pár mm-t, de én a régi, tehermentesítő nélküli agy mellett döntöttem. Mivel volt egy kibontott keskeny futómű a garázsban, nekiálltam lebontani róla az agyakat, majd átrakni az enyémre. Kimosogattam benzinben a csapágyakat és mivel jónak tűntek, spórolás miatt ezekkel is raktam össze, nem vettem újat. Az agy összerakása nem tartott sokáig, csak a féknyergek visszacsavarozása. Mikor végre beszenvedtem a hézagolókat és felcsavaroztam, észrevettem, hogy a hézagolók beszenvedése mégsem sikerült valami jól, amiről a futómű alatt a földön vigyorgó hézagoló árulkodott. Utána még párszor eljátszottam vele, mire végre rájöttem a teknikájára. Közben született egy új egy perc és nyersz játék is: “Ebben a feladatban egy 120-as skoda féknyergét kell a helyére csavarozni 2 csavar segítségével úgy, hogy a felhelyezés és csavarozás közben mind a 4 hézagoló alátét a helyén maradjon. Ha a hézagoló kiesik a játékos újra próbálkozhat, de figyelem, egyszerre csak egy kézzel helyezheti be a hézagolót, miközben ugyanazzal a kezével a csavart is betekeri, a másik kezével pedig a nyerget tartja. Ha nem sikerül a feladatot 60 másodperc alatt teljesíteni, a versenyző kieshet és a játéknak vége.”

Miután az agycsere megtörtént, ledrótkorongoztam őket és kaptak egy fekete festést, ezzel is készülve a fekete közepű ATS-ekre.

A donor, tehermentesítő nélküli agy lebontva

 

Várja az új agyát

Veztetni is szerettem volna már rég, mert a hajdani -1 menet mára már kevésnek bizonyult. A hátuljából is akartam vágni, hogy egyből megoldódjon a pozitív kerékdőlésem is. Citromtól kaptam egy gyári rugót, amiből levágódott 1,5 menet, majd a vége is vissza lett hajlítva. Norbert pedig felajánlotta a BUK-rugókat hátra amikből lejött 1 menet, így egyből lehetett cserélni a rugókat, nem az enyémeket kellett még kibontás után vagdosni.

1,5 menet levágva

 

Kovácsolás előtti felizzítás

 

-1 vs -1,5 menet

 

A BUK-rugók megvágva, egy kis RO55-el lekenve

 

Most látszik csak, hogy mennyivel nagyobb volt a rugóm előtte, pedig a festettből csak 1 menet lett vágva..

Következhetett a gyári gátlók keményítése. A 68-as hidraulikaolaj enyhén szólva sűrűnek tűnt ahhoz a vízhez képest, ami a gyári olaj szerepét hivatott betölteni a gátlókban. Kiöntöttem a gyári vizet olajat, majd benzinben elmostam a gátló alkatrészeit. Beletöltöttem az Andrt bácsi által helyesnek vélt mennyiséget a hidraulikaolajból, majd összecsavaroztam. Kint a helyén is már érezhetően nehezebb volt kihúzni, összenyomásban sok különbséget így nem vettem észre.

A szétkapott lengéscsillapító

 

Felkeményítve, összerakva

Nekiálltam kiszabadítani a csavarok fogságából az alsó lengőkart és betettem az új rugót, majd a kemény gátlót. Miután elkészültem mindkét oldallal, végre a várt eredményt kaptam, szépen leült az eleje. Gyorsan el is mentem egy próbakörre, a kemény gátlók miatt ott sem koppant a lengőkar, ahol előtte -1 menettel már igen. Majd benéztem a kocsi alá és láttam, hogy a gyárira cserélt gumibaba majdnem felütközik már a lengőkarra. Valószínű, hogy ezért sem volt koppanás, mert az csillapított főleg, nem is a kemény gátló. Na, akkor majd ezzel is kezdeni kell valamit, de előtte jöhetett ugyanez a művelet hátul is. Bekerült a -1 menetes rugó és a kemény gátló, majd megdöbbenve tapasztaltam, hogy bár a kerékdőlés végre nem pozitív, ellenben az eleje feljebb jött mint előtte 1 menettel. A hátulja viszont pont jól nézett ki, így azt nem akartam visszaemelni. Hosszú gondolkodás után arra jutottam, hogy megpróbálok egy -2 menetes rugót előre… Fogtam hát a régi rugóimat, levágtam belőlük még egy menetet, majd visszakalapáltam a végüket.

Bontódik az eleje

 

Bontódik a hátulja, azthiszem lassan cserére érett

 

Bekerült a vágott rugó hátra

 

Összerakva, tisztasági festéssel

 

Az elkeserítő látvány: hátul -1, elöl -1,5 menet..

 

 

Mivel tudtam, hogy -2 menettel a gumibaba már tuti fel fog ülni alaphelyzetben is, megérdeklődtem kinek milyen praktikája van erre. A leginkább alkalmazott gumibaba vágást nem akartam újra, mert nem véletlen olyan a gyári amilyen, úgy tud rendesen csillapítani. Hiába vágom le a végét majd alakítom ki kúposra, sokkal keményebb lesz az egész, és csattanni fog valamennyire ha összeér. A másik közkedvelt módszer az, hogy az alsó lengőkaron levő ütközőt megfordítják. Én először az egész ütköző vas lejjebbrakásán gondolkodtam, de mikor jobban szemügyre vettem az ütközőt beláttam, hogy bőven elég csak megfordítani. Persze fordítva betéve az eredetileg homorú ütköző helyett egy domború felületre csattanna a gumi, így kikalapáltam belülről az egészet, ezzel is nyerve majdnem fél centit a végpontig.

Kibontva a gyári ütköző vas

 

A közepe kikalapálva

 

Fejtetőn visszahegesztve

 

Kis alapozó, és kész is

 

Az eredeti rugóim -2 menetre vágva, 8 centivel rövidebb a gyárinál

Visszahegesztve az ütközőket, egész jónak ígérkezett a dolog. Betettem a -2-es rugókat, vissza a gátlókat, majd leengedtem a kocsit. Már ekkor látszott, hogy szépen javult a helyzet, sokkal lejjebb lett az eleje. Miután nagynehezen kiszenvedtem a leültetett kocsi alól valahogy a krokodilemelőt (:D), benéztem a gumibabákhoz, hogy mi is a helyzet. A gyári ütközőre egyértelműen felült volna már, így viszont még van egy 3-4 centi útja a végpontig. Kérdés, hogy mennyire fogja díjazni a futómű azt a plussz kb. 5 centi mozgást.

Elég baráti lett a hézag a gyári gumibabával is

 

 

Elmentem egy próbakörre, hogy beálljanak a rugók, persze ekkor már direkt kerestem a kátyúkat is. Nagyon brutál lett ezekkel a keményített gátlókkal… Szinte érezni, hogy fogja az utat így leültetve  Ha sikerül is összekoppintani a lengőkart egy nagy bukkanón, a gyári gumibaba olyan szépen csillapítja, hogy észre sem veszem. (összefestékeződött a gumibaba vége mikor beleért a frissen alapozott ütközőbe, csak abból tudtam, hogy összeért  )

A végeredmény ilyen lett, szerintem nem rossz

 

Főleg, ha fater gépéhez viszonyítjuk  D

Összegezve: Bár az eleje sokkal lejjebb került mint eddig, a kötény mégsem tűnik olyan vészesen alacsonynak, a parkolással meg eddig is óvatos voltam. Sokkal kényelmesebben lehet használni ezzel a kemény futóművel leültetve, mint előtte a gyári gátlókkal kevésbé ültetve. Az úttartás is úgytűnik sokat javult. Eddig nagyon tolta az elejét, most úgytűnik végre a seggét csapja csak ki, ahogy kell  Végre megszűnt a pozitív kerékdőlés, ez is biztos sokat javított a helyzeten, már csak egy futómű beállítást kéne megejteni. Persze erre nem fog sor kerülni mostanában, mert tervezek egy teljes hátsó futóműcserét váltóval együtt, meg talán az első is felújítódik a nyáron, aztán majd utána. (Igen, ebből úgysem lesz semmi  )

http://skodablog.us/

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu