MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Trabant 601 – nyári emlékek

Trabant 601 – nyári emlékek

2017. január 13.

Ezekben a zord, fagyos napokban jóleső érzés visszagondolni a nyárra, éppen ezért mai történetünkhöz egészen 2016 júniusáig-júliusáig ugrunk vissza az időben. Főszereplőnk egy Trabant lesz, mellyel három hét alatt körbejártuk az ország nagy részét. Aki kíváncsi a tavalyi Trabi-túránkra, annak ajánlom az alábbi linket, ebben a cikkben viszont nem közvetlenül az utazás alatti főbb élményeket, hanem inkább a tapasztalataimat, szubjektív élményeimet idézném fel. A fotókról annyit megjegyeznék, hogy egy 30 fokos júniusi napon készültek (szándékosan még a szponzori matricák felrakása előtt vittem ki fényképezni), kinn az alföldi pusztán, ahol a ciripelő tücskökön kívül más társaságom nemigen volt. Úgy éreztem, hogy kigurultam a világból, vicces, hogy ezt pont egy Trabanttal élhettem meg.

’89-es évjáratúként még bőven vannak emlékeim a keleti autók „uralkodásának” utolsó éveiről. Közelről láttam embereket örülni olyan járgányoknak, melyek korábban még elérhetetlennek számítottak Magyarországon, és láttam kert végében elsorvadt Trabantokat, Wartburgokat, Skodákat. A hétköznapokból ezek az autók – talán a Ladákat kivéve – jóformán kihaltak, hogy aztán édeskés nosztalgiával visszatérjenek. Megértem azokat, akik szerint eljárt az idő azon négykerekűek felett, melyekre annak idején éveket kellett várni, és azokat is, akik jóformán fanatikusként rajonganak ezekért az autókért.

A józan ész teljes joggal diktálja azt, hogy inkább üljek egy Volvóba a Trabant helyett, ám ha az érzelmi oldalát nézzük, boldog vagyok, hogy még maradt belőlük néhány, és a tulajdonosok örülnek egymásnak, találkozókra járnak, hobbiszinten életben tartják a járműkultúra ezen formáját. Ebbe magam is szerettem volna belekóstolni, és mivel mással kezdhettem volna, mint egy Trabanttal. Hiszen akit a két ütem képes egyszerre elkapni, az sosem szabadul meg a kis keletnémet „gyösz” emlékétől.

Nem mennék bele mélyebben abba, hogy milyen módon lehet ma Magyarországon épkézláb, rendezett papíros, ne adj’ Isten műszakis 601-est beszerezni. Bármilyen hihetetlen, az árak elszálltak, és vannak bőven buktatók is, úgyhogy a vásárlást tényleg csak megszállottaknak javaslom. Kósza ábrándból nem lesz vidám Trabantozás, arról nem is beszélve, hogy jó néhány alkatrészt, utastéri elemet (pl. szakadásmentes ülést) úgy kell vadászni, és nem ám internetről, hanem szájhagyomány alapján, innen-onnan kapott telefonszámokon próbálkozva. A tapasztalatokat viszont ezek a fel/megismerések is bővítik, sőt, ennél a pontnál kerül bele az ember abba a Trabis körforgásba, ahol egyébként sok rendes és segítőkész tulajdonossal lehet megismerkedni.

A mi, 1990-ből származó 601-esünknek is voltak hasfájásai, de szerencsére mindenre találtunk megoldást, és a túra alatt mindössze a gyertyákat, illetve az elég rossz állapotban lévő, végül magát teljesen megadó kipufogódobot kellett kicserélni.

trab1

De vissza a kezdetekhez, sosem fogom elfelejteni az első közös métereket, hogy mennyire butának éreztem magam a kormányváltó mögött, és milyen nehezen hajtogattam be magam a hátsó ülésre. Arról nem is szólva, hogy a Trabantos-kiképzés bizony nem öt perc, bármennyire is egyszerű autónak tűnik, vannak bőven titkai, és meg kell tanulni néhány praktikát, nem elég a bólogatós kutyát felpattintani a kalaptartóra. Persze nem akarok feleslegesen okoskodni, a magam nagyjából 3000 kilométerét tartóstesztnek sem nevezném. Ilyesmikkel még véletlenül sem szeretném azokat magamra haragítani, akik az elmúlt évtizedekben százezer kilométereket tekertek bele Trabantjaikba, sőt, leszögezném, hogy minden tiszteletem ezeké az embereké.

Azt viszont megtanultam, hogy indítani, sebességet váltani, a pedálokat kezelni csakis érzékkel lehet (az elején fulladtam le a város közepén is), ám onnantól kezdve, hogy az ember keze/lába rááll, már minden magától értetődőnek tűnik. Őszintén szólva imádtam az apró kis gegeket is, mint a motorháztető trükkös, csavarhúzó segítségével történő kinyitása, amit el is próbáltunk debreceni barátainkkal, hátha egyszer szükség lesz rá a bowden szakadása miatt (nem lett). De szerettem a nap végén elégedetten visszaakasztani a helyére a biztonsági övet, és egy idő után már az is természetessé vált, hogy az indexkapcsoló nem fog magától a helyére kattanni. A benzincsapról már nem is beszélve, előfordult, hogy többszöri ellenőrzés után is kételyeim merültek fel az elzárásával kapcsolatosan, és persze amikor biztos voltam benne, hogy elfordítottam, általában akkor hagytam úgy!

A tankolás is külön rituálévá vált, a skálázott mérőpálcának megvolt a maga helye, szakszerű mérés után pedig fejben ki kellett számolni, hogy mikor kell legközelebb meglátogatni a kutat, és ha az egyenletbe valamilyen véletlen folytán hiba csúszott, még mindig ott volt a tízliteres, töltött kanna a csomagtartóban. A tankolása ráadásul kicsit olyan, mint a Forma1-ben a kerékcsere, szinte méred a másodperceket magadban, hogy mennyi idő alatt nyitod ki a motorháztetőt, majd szeded elő és öntöd ki a 2T olajat, hogy aztán pontosan annyit tölts a tankba, amennyit kell. A kútkezelők közül az idősebbek megértő mosollyal nyugtázták munkálkodásomat, a fiataloknál volt rá példa, hogy odajöttek felajánlani a tankolást, de látva az őszinte meglepődöttséget az arcukon, inkább a „köszi, intézem” választ alkalmaztam.

A túra 22 napja alatt összesen 2664 kilométert tettünk meg, így aztán volt időm kitapasztalni a 601-es tulajdonságait. A Trabant türelemre tanítja az embert, nem fogsz vele gyorsan hajtani, sem meggondolatlanul előzgetni (amúgy sem kell), méghozzá azért, mert nem tudsz. A 26 lóerős, 595 köbcentis kétütemű motor erre elég, ezt el kell fogadni, azért hozzátenném, hogy a szükséges tapasztalat megszerzését követően egész jól lehet vele tartani a forgalom ritmusát (nyilván nem autópályán kell vele menni). Ennek is köszönhető, hogy soha senki nem dudált le, nem akartak az árokba nyomni, morcos arcok helyett pedig őszinte mosolyokat és hüvelykujjakat láttam az oldalsó ablakból, mikor épp megelőztek. Ami egyébként elég gyakran meg is történt, kivétel nélkül kulturált módon.

Sokan mondogatták a túra előtt, hogy hosszabb távon kényelmetlennek és kicsinek fogom tartani a Trabantot, ám pont ebben az oldalában csalódtam a legkellemesebbet. Nem tudnék olyan esetet mondani, amikor megfáradva szálltam volna ki a járgányból, kedveltem a kurta-furcsa üléseket, ráadásul a lábamnak is bőven volt hely, a kis tárolópolcon is minden elfért, amire csak szükség volt. A csomagtartó pedig mai szemmel nézve is kategóriabajnok lenne a maga 415 literes méretével, az összes cuccunkat elnyelte. Volt még valami, amire minden alkalommal rácsodálkoztam, ez pedig a manőverezhetősége. Kevés olyan parkolóhely volt, ahová ne fértem volna be a mindössze 3.55 méter hosszú és 1.5 méter széles 601-essel , amikor pedig tolatásnál hátrafordultam, olyan érzésem volt, mintha a hátsó szélvédő az orrom előtt lett volna.

2016-ban Trabantozni kicsit olyan érzés volt, mintha beültem volna egy időgépbe, körülöttem minden a múltat jelképezte, a maga jellegzetes aromáját árasztó valójában, az autón kívül pedig pezsgett a modern világ. A Trabi ma már nem szükség, és egy mindössze nagyon szűk réteg vágyálma csupán, mégis van benne valami igazán emlékezetes és emberi. Unokaöcsém reakciójával tudom ezt a legjobban példázni, hiszen hiába huppan bele szinte minden tesztautóba, mégis a több tucatnyi közül csak egyetlen négykerekű nevét jegyezte meg eddig, és folyton felteszi a kérdést: „Hol van a Trabant?”

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu