MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Toyota Carina E teszt – félúton az öröklét felé

Toyota Carina E teszt – félúton az öröklét felé

2017. december 21.

Ha van olyan autó, amiről tényleg elhiszem, hogy kimegy a világból, és még vissza is jön, akkor ez az! Elmondhatatlanul vártam a teszthetet, közben pedig folyamatosan azt éreztem, hogy minden megvan a Carinában, amire csak szükségem lehet, és még a stílusa is magával ragadó. ’92-ben maga lehetett a megtestesült álom egy ilyen Toyota, és az egészben az a legmeglepőbb, hogy 25 évvel később is meg lehet élni ezeket a pillanatokat. Egy féltve őrzött, garázsban élő darabbal volt dolgom, ami a mára letűnt, illetve átalakult „japánautó”-korszak egyik jelképe is lehetne, már ami a kategóriáját illeti.

De nem az, hiszen a Carina E-ből még nem lett kultjárgány, ami első hallásra furcsa, másodikra viszont teljességgel érthető. Ez egyrészt köszönhető annak, hogy tényleg sokat kibír, épp emiatt még van belőle bőven, másrészt pedig pátyolgatnivaló csodabogár helyett mindennapi használósként tekintenek rá. Nem is kérdés, hogy pont az utóbbi miatt kevés az ilyen szép állapotban megőrzött darab, és ha van is, 500 ezer alatt nem is igen találunk belőle, vagy ha mégis, akkor az több, mint gyanús (jelen esetben amúgy erősítette a kivétel a szabályt). Tesztalanyunk még Japánból érkezett, 1992-ben gördült le a gyártósorról, ez volt egyébként a négy évig piacon lévő hatodik széria debütáló esztendeje, a hetedik generáció 1996-ban váltotta. Hazugság lenne azt állítani, hogy a Carinának korszakalkotó megjelenése van, de azért aki igazi autóimádó, annak a lapos nézéstől és a helyes kis hátsó szárnyacskától megdobban egy pillanatra a szíve. Két és fél évtized távlatából nézve tesztünk főhőse néhány polírral eltűntethető mikrokarctól, és a hátsó lökhárító fekete elemének kopásától eltekintve hibátlannak mondható. Ami a legfontosabb, hogy a rozsdának nyoma sincs, a Toyota korrózióvédelme ellenére is veszélyeztetettnek számító hátsó kerékjárati ívek is szép állapotban vannak. Némi modernizálás a lámpatestek környékén történt, az izzókat lecserélték, így már masszívabb fényt tol maga előtt az utakon.

Bár a csomagtér praktikuma a ritkább ötajtósok esetén adja ki igazán, itt sem lehet panaszunk a poggyászteret nézve, valamivel több, mint fél köbméterrel gazdálkodhatunk. Már ennél a pontnál feltűnt, hogy mennyire szépek maradtak a kárpitok, de az igazi döbbenet az utastérben ért. Ahogy felpattintottam a központi zárat, és kinyitottam az ajtót, megkezdődött a valódi időutazás. Egy megveszekedett bolyhosodás sem volt, nemhogy az ajtóbelsőkön, az üléseken sem. Talán az egyetlen modern részlet a nem eredeti CD-s rádió, de ebből meg az egyik esti hazaút alatt „lágy” DJ BoBo szólt, ’94 tájékáról (tessék szépen a linkekre kattintani, és átélni a dolgot), szóval maximálisan hozta a retró életérzést még ez is!

A négy elektromos ablakot a vezetőoldalról is működésre bírhatjuk, a visszapillantók viszont csak manuálisan állíthatóak. A helykínálat minden téren királyi, magam mögött is nevetve elfértem, mégis talán a vezetőnek van a legjobb dolga, lévén még arra is figyeltek a tervezésnél, hogy a középkonzol, és a műszerfal is a sofőr felé forduljon, mondjuk a könyöklőt egy hangyányival magasabbra is álmodhatták volna.

Az üresen mindössze 1.1 tonnás Carina E bőséges motorpalettával volt jelen a maga idejében, a trónon a 2.0 GTi foglalt helyet, de a híresen megbízható, 4A-FE kódjelű, 1.6-os az XLi-re sem lehetett panasz, ez utóbbit már én is megerősíthetem. Az 116 lóerős, benzines blokk 11.3 másodperces százas sprintet, és papíron 195 km/órás végsebességet biztosít, élesben pedig úgy és ott húz, ahogy és ahol kell, ráadásképp 7 literrel megelégszik, közben pedig még a hangja is kellően fickós! Vezetni nem kizárólag emiatt jó, összességében is élvezetes, a szervo miatt könnyed és pontos kormányozhatóságával, valamint a kényelmes, ám stabil futóművével együtt. Utóbbihoz hozzátartozik, hogy rosszabb utakon elölről azért hallatszódik némi fáradás, illetve a kuplung rezonanciája is egy közeli cserét irányvonalaz, de ettől még igazán nem kell megijedni, lévén az alkatrészellátottság még mindig megfelelő, és a horrorárak miatt sem lesznek álmatlan éjszakáink. Az ötgangos váltónál viszonylag közel vannak egymáshoz a fokozatok, ám a hangolás megfelelő, egyedül a külön életet élő, időnként félfordulatokkal lázadó váltógomb okozott eleinte pillanatnyi zavarokat az erőben, de 227 ezer kilométer után ezen nem akadunk fenn.

Ami teljesen egyértelművé vált, hogy a Carina E annak ellenére is igényli és meghálálja a törődést, hogy minden porcikájából süt az örök élet plusz egy nap elv. Mivel sokan ezt annak idején kissé másképp értelmezték, ezért vásárlásnál nagyon résen kell lenni, mert akadnak bőven elhanyagolt példányok. Ez épp nem az, sőt, ha tippelnem kéne, a 25 után még az 50-et is megéli, ha továbbra is gondját viselik.

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu