Autó Triplex Kft.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet teszt – a megújulás után

Egy sikermodell felfrissítése az egyik legnehezebb és egyben a leghálátlanabb feladat, amit csak egy márka a nyakába kaphat. Ez a félúton található állomáspont a regnáló generáció és az új között lényegében egy ciklus megtoldása, és az esetek jelentős részében nem jár túlságosan radikális módosításokkal. Ez részben a Vitarára is igaz, azonban ha a köntös mögé nézünk, kiderülhet még néhány fontosabb részlet.

A leköszönő palettából jó néhány darabot teszteltünk, a slágermodelltől a limitált szériásig, a ritkaságszámba menő dízeltől az S-változatig. Rengetegen olvastátok ezeket a cikkeket és formáltatok véleményt a Vitaráról, leginkább pozitív hangnemben. Ez az elfogadó hangulat egyébként a piaci mutatókon is tökéletesen meglátszott, tavaly, az Európában eladott 72 ezer példányból közel 8900-at Magyarországon értékesítettek, ezzel magasan az első helyen végzett a hazai újautó-eladási listán. Mindezt úgy, hogy az SX4 S-Cross/Ignis/Swift trió együttesen sem érték el ezt a számot. Így hát nem csoda, hogy kíváncsian vártuk a ráncfelvarrott Vitarát.

Amennyire bután álltam ott előtte a parkolóban „ezen most akkor mit is kell nézni” arckifejezéssel, legalább annyira biztos voltam benne, hogy a végén több kérdést fog felvetni bennem a Suzuki friss SUV-ja, mint amennyire valójában szükség lenne. Persze ez így is van jól. Mint ahogyan az is, hogy egy facelift modellnek csak úgy éppen átszabják a ruháját, magán az összképen nem sokat variálnak. Lehetne ellenpéldákat felhozni, mindenesetre a Suzuki követte a klasszikus ráncfelvarrás-trendeket: néhány új szín és felni, egy kis módosítás elöl, meg egy kevés hátul.

Merüljünk el azért ebben kicsit jobban, hiszen azért történtek változtatások, méghozzá elég szembetűnő helyeken. Ilyen a Vitara frontja is, ahol a hűtőrácsot átdolgozták (hasonlít a már említett S és Limited kivitelekre), de a nappali menetfény környékét is hangsúlyosabbá rajzolták, az orr pedig élekkel tarkítottabb, optikailag valamivel szögletesebb lett. Hátul a lámpán módosítottak, de a minimális külső átalakításnál sokkal lényegesebb, hogy ezentúl már LED-es a fényforrás. Ami viszont sajnálatos, hogy – ellenben az SX4 S-Cross-szal – az 1.0 literes modell esetében a LED fényszóró nem kapott helyet az opciós listán.

Odabenn is inkább csak finomhangolások történtek, javítottak például az anyaghasználaton, a műszerfal fölötti részen némileg „puhítottak”, kevésbé kelti (látványra is) rideg műanyag érzetét. Ami lényegesebb, hogy a 4.2 colos információs kijelző színesre váltott, kicsit informatívabb és kicsit okosabb is lett (a motor teljesítményét és a nyomatékdiagramot is láthatjuk rajta), de elsősorban inkább szebb megjelenésű.

A 7 colos érintőképernyő a Suzukikban szabványnak mondható rendszert kapta, GL+ szinten még nem tartozék a navigáció, viszont tolatókamera természetesen van. A kulcs nélküli indítás, valamint a radar szintén csak GLX-nél elérhető, a holttérfigyelő, továbbá a kombinált érzékelős vészfékasszisztens viszont az AllGrip modellekhez is jár. Az első/oldalsó/függöny/térdlégzsák minden szinten széria, a légkondi is, igaz maradt egyzónás. A duplapadlós csomagtér továbbra is 375/1120 literes, a felszereltséget nézve (amit itt tudtok letölteni) pedig továbbra is a GL+ az ideális középút, már csak azt kell eldönteni, hogy milyen motorral választjuk.

Tesztalanyunk motorterébe a korábbi csúcsmodellből „levándorló” 1.4-es, 220 Nm csúcsnyomatékú Boosterjet költözött. Ezzel a lépéssel egyidejűleg az alap erőforrás az egyliteres, háromhengeres lett, ami azt jelenti, hogy az 1.6-os szívótól végleg elköszönhetünk. Ezt a lépést mondjuk finoman szólva sem fogadtam ujjongással, de az legyen az én bajom, elvégre egy teszt nem az egyéni sirámokról szól (majd a fb-kommentszekcióban szipogunk úgyis eleget). Viszont ennek a mondatnak az árak tárgyalásánál még lesz jelentősége, és garantálom, hogy ott már a használt szívókra pályázók is felszisszennek.

Visszatérve a négyhengeres 1.4-eshez, ezzel a motorral – még az előző garnitúrából – már járt nálunk a Vitara. 140 lóereje több, mint elegendő, a 9.5 másodperces sprintidő és a 200 km/órás végsebesség is rendben van, ezekben a mutatókban nem meglepő módon veri az 1.6-os VVT-t. Fogyasztásban viszont hasonlót produkálnak, 6.1 literes vegyessel sikerült eljárnom vele. A hatsebességes manuális váltó szokásához hűen remek, a futómű pedig – szintén nem meglepő módon – kicsit nyers, néha elpattog, de alapvetően jól hatástalanítja az átlag úthibákat. A kormánymű időnként idegesen reagált egy-egy útegyenetlenségre, de a pontosságával nincs gond.

Mindent egybevetve teljesen rendben van ez a „csomag”, de nekem még szoknom kell az 1.4-es turbót a Vitarához, a búcsúzó szívó valamiért – szubjektív alapon – jobban illett a karakteréhez, ám a szigorú kibocsájtási (Euro 6d-Temp) norma miatt nem maradhatott a palettán. Mellékesen megjegyezném, hogy az 1.6-os turbódízelt is kivezették.

Mint általában, a listaárat illik fenntartásokkal kezelni, valójában a „kedvezményes ár” a mérvadó, az alap GL-szintű modellhez 4.090.000 forintért juthatunk hozzá, a GL+ 4.470.000 forint, ezek az 1.0 literesekre vonatkoznak, az 1.4-es Boosterjettel csak GL+-tól vásárolhatjuk meg 4.77 millió kezdőtől, a teljes árlistát itt találhatjátok. Érdekesség, hogy a kifutott motorral szerelt használt Vitarák ára lényegében az újautó-szinten maradtak, a keveset futott bemutatódarabokat elkapkodják, de néhány tízezer kilométerrel sem nagyon találni GL+-os darabokat 4.5 alatt. Ez azért jelzi a szívómotor létjogosultságát, illetve az ahhoz való viszonyulást.

A vásárlók és a turbós motorok egymáshoz való közelítésének céljából viszont a Magyar Suzuki Zrt. okosat lépett, és bevezette a kiterjesztett Boosterjet PRO garanciát, ami 3+7 évet, vagy 200.000 kilométert vállal az SX4 S-Cross mellett a Vitarára is. A 3 év általános mellett a plusz hét a motorra, a váltóra, valamint a turbóra vonatkozik.

Nagyon kíváncsian várjuk, hogy ezen változtatások fényében miként alakulnak a facelift Vitara mutatói, a magasabb árak, a frissített motorválaszték, és az újszerű, frissítés előtti modellek most még erős jelenléte megkavarhatja a lapokat. Néhány hónapon belül sokkal okosabbak leszünk.

A tesztlehetőségért köszönet a Magyar Suzuki Zrt.-nek és a Suzuki Barta Cégcsoportnak!

Cikk | fotók: Bense Róbert


Címkék

Kapcsolódó tartalmak