MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Škoda Rapid teszt – bajnokaspiráns

Škoda Rapid teszt – bajnokaspiráns

2017. augusztus 25.

Régóta vártam már egy Škoda tesztre, utoljára (még tavaly) a Fabia volt a kezeim között, előtte pedig a Superb, az akkori két véglet pedig jól szemléltette számomra, hogy miért is látok annyi márkatársat az utakon. Azóta jelentősen bővült a paletta, megérkezett a „négyszemű” Octavia, és a medvéket megszégyenítő kiállású Kodiaq is – remélhetőleg hamarosan ezek is sorra kerülnek -, ám egyáltalán nem bánom, hogy idén elsőként a faceliftes Rapiddal hozott össze a sors. Mivel meglehetősen sok alsó-középkategóriás szedán és ötajtós fordult meg nálunk az elmúlt egy évben, ezért előszeretettel keresem a hasonlóságokat, különbségeket, mind minőség, mind felszereltség, vagy éppen műszaki tartalom terén. Igazán nem akarok elhamarkodott kijelentéseket tenni, de nálam jelenleg a Rapid viszi a pálmát, 3.8 millióért cserébe – új autó esetében – ennél többet manapság nemigen lehet várni, bár azt azért gyorsan tegyük hozzá, hogy a bevezető, készlet erejéig érvényes akció csodákra képes az árcédulát illetően.

rap11

A megújult Rapid/Rapid Spaceback még egészen friss, februárban, a Genfi Autószalonon mutatták be a facelift-kivitelt, a szalonokba pedig nyárra érkeztek meg az első modellek. Mint ahogy azt már többször is felhoztam, ezen a szinten nem szabad hatalmas külső változásokat várni, de azért ha az előd mellé tesszük, látszik a ráncfelvarrás. A Rapid megőrizte azokat a külső jellemvonásokat és arányokat, melyeket már megszokhattunk a Škoda VW-időszámítása óta, nem egy feltűnő jelenség, viszont egyáltalán nem kelt részleteiben sem olcsó hatást. A fronton a fényszórókat, és a lökhárítók alsó részét kicsit átdolgozták, ráadásul ezentúl nappali LED-es menetfény is jár, az elnagyolt ködlámpa viszont a múlté, sokkal elegánsabbra cserélték. Hátul ne keressünk semmi újat, a Rapid feneke akár egy harmadik generációs Polo szedáné, pár éllel meghintve, nincs ezzel gond. A hatalmasra nyíló csomagtérajtóra viszont illik figyelni, nálunk szerencsére magas a garázs, de lelki szemeim előtt már most látom, hogy páran fájdalmas módon fogják odacsapni a tetejét.

rap8

rap13

Az igazi meglepetés a beltérben ért, egészen kitűnő érzékkel nyúltak a Rapidhoz, a szögletes kilincsektől az újragondolt kormánykeréken át, a szálcsiszolt hatású dekorelemekig minden jól mutat, és még az összeszerelési minőség is remek. Azt pedig még eggyel magasabb árfekvésben sem feltétlenül várjuk el, hogy az ajtón lévő könyöktámasz és a kormány is bőrözött és díszvarrással legyen feldobva. Itt a példa rá, hogy miként kell egy kedvező árú autót a lehetőségekhez mérten elegánssá tenni.

rap5

A műszerfal egyszerű, de színvilága kellemes, középen nagyméretű, valóban szükséges tudnivalókat jelző információs képernyő kapott helyet. A bajuszkapcsolók szintén mutatósak, ám kialakításuk és érzékenységük már-már zavaró. A jobboldalin megtalálhatjuk az esőérzékelő kapcsolóját, a baloson pedig a tempomat piktogramját, automata fényszóró viszont nem jár. Ez, valamint a digitális klíma volt az, ami érezhetően hiányzott az extrák közül, utóbbi leginkább azért, mert a félig lakkozott, félig matt felületen lévő manuális légkondi panelja csúnyán kilóg az összképből, a kényszerű módon elhelyezett tekerőivel együtt.

IMG_7856

Alatta a már megszokott billentyűkön a központi zár, a hátsó ablakfűtés, valamint az ülésfűtés kapcsolói sorakoznak. Fölötte 6.5 colos, érintőképernyős médiaegység honol, érdekesség, hogy a „car” menüpont alatt a vezetési stílusunkat is pontozza a rendszer. Hasznos továbbá, hogy a hátsó parkolóradar jelzéseit is nyomon követhetjük a kijelzőn.

A Rapid egyik legnagyobb előnyét még nem említettem, a helykínálat az első és a hátsó üléseken is kifogástalan, a csomagtér mérete pedig alapból 550 literes, bővítve közel 1.5 köbméteres, kategóriagyőztes számok ezek. Sokkal fontosabb viszont, hogy egy komplett nagybevásárlást meg sem érezni, ráadásképp a viszonylag alacsony perem jó pakolhatóságot garantál.

rap4

A legfontosabb változás egyértelműen a motortérben található, a négyhengeres, 1.2-es TSI-t háromhengeres egyliteres váltotta. Húztam a számat a downsizing miatt, azonban a 95 lóerős, turbófeltöltéses benzinmotor egyáltalán nem rossz, az alacsony fordulaton tipikusan reszelős – de korántsem erőteljes – hang ugyan jelzi a „háromhengerességét”, de mind az erőtartalékai, mind a dinamikája megfelelő. Ezek mellé párosul még egy kényelmes, kellő stabilitást biztosító futómű, amely gond nélkül birkózik meg az úthibákkal is, és ne hagyjuk ki a kormányművét sem, ami pontos, és nem lett túlszervózva, a kisebb mozdulatok is érezhetőek, így a manőverezés sem okoz problémát.

A szintén megújult, ám kissé apró váltókar egy nagyon is szerethető és precíz ötsebességes manuálisat rejt, ugyan a fokozatok rettentő hosszúak, ez a tulajdonsága kifejezetten pörgős érzetet ad a Rapidnak. Hogy ez hosszútávon mennyire egészséges, az már egészen más, de jogos kérdés. Hatalmas dicséret illeti a start-stop rendszerrel is ellátott Škodát a fogyasztása miatt, a stabil 5 literes átlagot bármilyen lábbal könnyedén lehet hozni, a katalógusban 4.4 liter szerepel, talán ezt sem lehetetlen megközelíteni. A négy tárcsafék jó hatékonysággal bír, ellenben az adagolhatóságát tekintve a puha fékpedál eleinte szokatlan lehet. Ez a kuplungra is érvényes, a légies könnyedséget bizony szokni kell. Akad még egy említésre méltó pozitívuma a Rapidnak, ez pedig a hangszigetelés, egészen nagyautós, a külvilág zajaiból semmi nem szűrődik be, de a szélzaj és a motor hangja is csak szolidan van jelen nagyobb tempó mellett is.

rap3

Most valami csattanós verdikttel kellene zárnom a tesztet, de egyszerűen nem érzek rá késztetést. Ez a Rapid úgy jó, ahogy van, és bár túl nagy izgalmakat nem kell tőle várni, kétségtelen, hogy kényelmes választás lehet mindazoknak, akiknek egy autó praktikus használati tárgyat jelent. Egyvalamit sajnálok, hogy a Family modellnek a 3.8 milliós ára inkább egyfajta mézesmadzag, ugyanis ennyiért vélhetően az elkövetkezendő évek egyik legnépszerűbb „olcsó” Škodája lenne, méghozzá teljes joggal!

A tesztlehetőségért köszönet a BARA Autóház Kft.-nek!

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu