MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Technika » SEAT – csökkenő ökológiai lábnyom

SEAT – csökkenő ökológiai lábnyom

2017. június 19.

A SEAT – a 2010-es fogyasztási és kibocsátási értékekhez viszonyítva – 2025-re felével kívánja csökkenteni ökológiai lábnyomát. 2016 végére a vállalat már jelentősen, 33,6 százalékkal javított az öt legfőbb környezeti mutató tekintetében (energiafelhasználás és vízfogyasztás, hulladék mennyisége, illékony vegyületek és szén-dioxid kibocsátás). Ez az érték egyben azt is jelenti, hogy a vállalat két évvel a tervezett határidő előtt sikeresen teljesítette célját, amely környezeti terhelésének 25 százalékkal való mérséklését tűzte ki 2018-ra.

Ezen mutatók javítása az “ECOMOTIVE FACTORY” terv keretében valósulhatott meg, amely a SEAT járműgyártás területén megvalósuló környezetvédelmi stratégiáját takarja. A terv olyan intézkedések és projektek sorát tartalmazza, amelyek a vállalat teljes gyártási folyamatának erőforrás maximalizálását, ugyanakkor a kibocsátás minimalizálását tűzték ki célul. Az elképzelés 2011-es bevezetésének köszönhetően a SEAT 66,2 százalékkal csökkentette szén-dioxid kibocsátását többek között olyan intézkedések jóvoltából, mint az egyes gyártási fázisok hővisszanyerése, a légkondicionáló és hőszigetelő rendszerek hatékony irányítása vagy a külső hőellátás biztosítása biomasszából vagy zöld forrásból származó energiával.

s2

Ezen kívül a vállalat 41,4 százalékkal kevesebb hulladékot termelt, 16,2 százalékkal kevesebb illékony szerves vegyület keletkezett a gyártás során, köszönhetően a csomagolások szelektív válogatásának illetve bizonyos oldószerek és viaszok helyettesítésének az egyes folyamatok során. A felhasznált energia és víz mennyisége 21,7 illetve 22,5 százalékkal csökkent. Ehhez hozzájárult a meghatározott gyártási fázisok során alkalmazott hőmérsékletcsökkentés illetve az autók vízbehatolással szembeni védelmének vizsgálatához szükséges új szűrők alkalmazása.

A SEAT gyártásért felelős alelnöke, dr. Andreas Tostmann kiemelte a vállalat elkötelezettségét a környezeti hatások mérséklése és az erőforrás optimalizálás iránt, amely a befektetések és a fenntarthatósági programok terén is bővülést eredményezett: “2016-ban közel 23 millió eurót fordítottunk környezetvédelmi teljesítményünk javítására. Óriási elégedettséggel tölt el bennünket, hogy már most kijelenthetjük, elértük a 2018-ra kitűzött céljainkat és igen nagyra törő terveket tűztünk ki magunk elé 2025-re.”

s1

Az “ECOMOTIVE FACTORY” a SEAT PQT stratégiájával (Production, Quality, Team) összhangban alakították ki, amelynek célja a martorelli gyár és a SEAT Componentes termelési egységek termelékenységének és minőségének javítása és az autóipar jövőbeni kihívásaira való megoldások kidolgozása. Ez a bizonyítottan sikeres stratégia 2015-ben a Lean & Green Management Award díjat jelentette a martorelli üzem számára, amely így az európai autóipar leghatékonyabb gyárának szóló elismerést vehette át. Ami pedig a minőséget illeti, érdemes kiemelni a 2016-os “Év Gyára díj” elismerést, amelyet Martorell a folyamatok hatékonyságával és fenntarthatóságával érdemelt ki.

SEAT al Sol és más referenciaprojektek

A terv összetett intézkedéscsomagjának köszönhetően az egy járműre jutó energiafogyasztás körülbelül 20 százalékkal csökkent 2010 óta. Összehasonlítva az iparági átlaggal Európában, a SEAT hozzávetőleg fele annyi energiát használ fel, 23 százalékkal kevesebb vizet fogyaszt, illetve 65 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki egy jármű gyártása során, mint a többi autógyártó átlagosan.

s3

A LED technikájú világítási rendszerek alkalmazása, a létesítmények és műhelyek tökéletesített hőszigetelése, vagy a meleg és hideg levegős hővisszanyerés a légkondicionáló rendszerek számára csupán néhány az alkalmazott intézkedések közül. Mindemellett a SEAT büszke arra, hogy a felhasznált energia 50 százaléka megújuló forrásból érkezik, ez az arány a villanyáram esetében pedig eléri a 100 százalékot. Külön említést érdemel a vízfelhasználás optimalizálása és azok a takarékossági intézkedések, amelyek például egy második, fordított ozmózisú állomás beiktatásával teszik lehetővé a víz visszanyerését. Ezzel lehetőség nyílik – többek között – a szennyvíz egy részének újrafelhasználására, a légkondicionáló rendszerből származó kondenzvíz használatára illetve az esőtesztek során végzett tisztítási és szűrési rendszerek tökéletesítésére.

A SEAT al Sol a vállalat környezetvédelmi stratégiájának legemblematikusabb projektje. A 2013-ban üzembe helyezett napenergia-erőmű 276 000 négyzetméterével – amely 40 labdarúgó pálya területének felel meg – a legnagyobb az autógyártási iparágban. A martorelli üzem közel 53 000 napelem táblájával elegendő energiát termel egy évben ahhoz, hogy 3 millió telefont feltölthessen vele naponta. Az elért környezetterhelési megtakarítás évente 8 300 tonna széndioxid, ami tízszerese a new yorki Central Park által elnyelt éves szén-dioxid mennyiségének.

Egy másik referencia projekt a martorelli üzem saját fényforrással világító bejárati kapuihoz kapcsolódik. A napenergia felhasználására képes járólapok illetve a napi 0,1 KWh teljesítmény termelésére képes járólapok különböző kombinációja világítja meg a keleti 1-es és 2-es bejárati kaput Martorellben. A 2016-ban elindított programok további kiemelkedő eleme az az energia visszanyerő projekt, amely a cellák kéményekbe történő elhelyezésével a hőt alakítja át elektromos árammá. A vállalat ezen kívül számos olyan akciót indít és támogat, amely a környezetvédelmi program elemeit és céljait tudatosítja a dolgozók körében illetve információs pontok felállításával segíti tájékoztatásukat az üzem különböző pontjain.

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu