MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Rolls-Royce Silver Shadow – a király hintója

Rolls-Royce Silver Shadow – a király hintója

2016. szeptember 9.

A veterán tesztek egyszerre hordoznak magukban izgalmat, gyermeki lelkesedést és ennek köszönhetően némi szubjektivitást. Nehéz egy ilyen elegáns autóról úgy írni, hogy közben ne kalandozz el a téma kereteitől, cikáznak a gondolatok, kérdések tódulnak a fejedbe, aztán egyszerre csak mindent elengedsz, és átadod magad a méltóságteljes vonulásnak, időutazásra indulsz, kitolatsz az elektromos kézifékek, az érintőkijelzők, és a modern technológia világából. Ezúttal egy 1973-as Silver Shadow váltotta ki belőlem ezeket a reakciókat, igyekszem nektek átadni az átélt pillanatokat, holott jól tudom, hogy csakis szemtől-szemben lehet igazán megtapasztalni, hogy egy Rolls-Royce mekkora karizmával rendelkezik.

Felejtsük el a fennhéjazó gondolatokat, egyáltalán nem arról szól ez az autó, hogy a magas, fehér, négykerekű „lóról” nézel le a világra, inkább egyfajta tiszteletet és megnyugvást találtam ebben a 43 éves, ám meglepően fiatalosan viselkedő luxusjárműben. Nem akartam egyből a volán mögé ülni, inkább a hátsó kanapéra vágytam, hogy onnan nézzek előre a nagyjából 3.5 méterre lévő angyalra, mely mögül kellemesen duruzsolva érkező, szelíd hang adta tudtomra, hogy rövidesen elindul alattam a 2.2 tonnás óriás. Miközben szinte észrevétlenül szorított bele az ülésbe a 6.8 literes V8-as mind a 220 paripája, azon járt az agyam, hogy vajon ki lehetett az, aki több mint négy évtizeddel ezelőtt először ült benne, hogyan érezhette magát, milyen tájakon járt vele, és miként viszonyult az autójához? Lehet, hogy jobb ezekre nem tudni a választ, talán illúzióromboló lenne, de az is előfordulhat, hogy izgalmas történeteket mesélne a Silver Shadow, ha tudna. De nem tud, és ez az egy dolog, amire nem képes, minden más kérést szó nélkül teljesít. A légkondicionáló olyan „valódi” hideget árasztott, mintha frissen megtöltött jégvödrökből érkezne a hűsítő levegő, amikor túl alpesire váltott az utastér időjárása, az elektromos ablakemelők egyből a segítségemre siettek, úgy siklottak lefelé, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva.

rollsutas1

Nyílt a súlyos ajtó, az én köröm következett – és itt jön egy kis meglepetés – ugyanis a sofőr helye a balon van, nem jobbkormányos modell. Kellett egy gyors áttekintés, gombok, műszerek garmadája fogadott, illetve egy hatalmas kormánykerék, én meg bután azt gondoltam, hogy itt majd le fog törni mindkét karom, ha be akarok venni egy combosabb kanyart. Természetesen nem így volt, olyan könnyednek érződött a Rolls, és annyira légiesen kanyarodott, hogy szinte élvezet volt vele a manőverezés. A haladás nem kevésbé, nincs késztetés arra, hogy rátaposs a gázpedálra, pedig van benne szufla bőven, viszont inkább fokozatosan, ámde kellően intenzíven adja ki az erejét. A vékonyka karral kapcsolható, háromfokozatú automata váltó is egy külön világ, hibátlanul és feltűnésmentesen tette a dolgát, együtt él az autóval. Akár a hidropneumatikus futómű, ami szinte kisimítja az úthibákat, mintha hirtelen minden kátyú eltűnt volna a Silver Shadow elől.

Hozzátenném, hogy temérdek munkaóra van a jelenlegi állapota mögött, jelentős felújításon esett át ugyanis az autó, aminek köszönhetően az elkövetkezendő öt évben is az OT-rendszámos autók táborába tartozhat. Érdemes néhány szót ejteni a költségeiről is, hiszen – bár luxusautónak tituláljuk – ára a vállalható kategóriába tartozik, 4 millió környékén már szép állapotúakkal találkozni. Bár a fogyasztás egy ilyen járműnél a „hagyjál, nem érdekel” kategóriába tartozik, azért valljuk be, lábtól függően 20-23 litert gond nélkül megiszik százon, tény, hogy nem hétköznapi használatra van kitalálva a Rolls-Royce Silver Shadow, ami nem is feltétlenül baj, hiszen a varázsa így nagyon sokáig megmaradhat.

Úgy érzem, a Simontornyai vár kitűnő helyszín volt a fotózáshoz, a közeledő, morajló viharfelhőknek köszönhetően pedig tökéletessé vált a kontraszt a törtfehér színnel. Percekig csak bámulni tudtam a Rolls-Royce-ot, valahogy nem érdekelt, hogy esni fog, elég ritka ajándék a szemnek az ilyen látvány.

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu