MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Polski Fiat 125p – TSZ-elnöki ügy

Polski Fiat 125p – TSZ-elnöki ügy

2016. december 23.

Nem, ez nem Lada – győzködtem barátomat egy 125-ös Polski Fiat mögött állva. Aztán mentünk tovább, nem beszéltünk róla többet, szerintem rám hagyta, de nem hitt nekem. Pedig csak rá kell nézni, mikor volt egy 2101-esnek vagy bármelyik utódjának 4 darab álló lámpája hátul? Laikusoknak az eleje kicsit becsapós lehet és főleg oldalnézetből tagadhatatlanul Zsigulis a forma, de itt teljesen más dologról van szó. A sztori az orosz „versenytárséhoz” hasonlóan egy Fiat licenccel kezdődik a tomboló szocializmus közepette a keleti blokkban. Azonban a Nagy Polski története régebbi, 1967-re nyúlik vissza, ekkor kezdődött a modell pályafutása, mely külső formajegyeinek nagy részét a 125-ös Fiattól kapta (az eredeti változat azonban a lengyel verziótól eltérően szögletes első lámpákkal rendelkezett). A beltér dizájnja és a technika nagy része ugyanakkor az elődtől, a Fiat 1300/1500-tól érkezett. A végeredmény kifejezetten érdekes, a lengyelek által összegyúrt és némiképp átformált egyvelege lett az akkori jelennek és közelmúltnak.

003

A több modellből is építkező Nagypók részleteiben pedig habár sosem volt olyan finom, mint testvérei, összességében egy érdekes és harmonikus elegyet alkot, a maga idejében pedig igen komoly presztízzsel rendelkezett a világ elvtársiasabb felén.

031

Bevallom, amellett, hogy pár hónapja elvesztettem 2101 szüzességem, a KGST korszak autóparkjához nem sok sztori, vagy élmény fűz azon kívül persze, hogy forgalomban jó darabig napi szinten, manapság pedig többnyire találkozókon rendszerint látok egy-egy ilyen retró vasat. 125p-vel kapcsolatos emlékeim kimerülnek a kezdő, legalább 10 éves történetben, ezen kívül pedig még megboldogult nagyapám Kispolskijának és nagynéném ex-2102-esének halovány emléke pislákol fejemben. Napellenzőm nincs, szemüvegem nem párásodik be hasonló, mára már kultikussá avanzsált keleti járművek láttán, de természetesen én is bírom ezeket a gépeket és átfut a mosoly az arcomon, ha épp megüti a fülem a kétütem, vagy elgurul előttem a letűnt kor egy csinosabb négykerekű lenyomata. Épp ezért vártam különösen a találkozást a képeken látható, remek egészségnek örvendő Nagypolskival!

005

Reggeli találkozónk Gazdagréten volt, ahol rövid egyeztetés után kocsiba is pattantunk és célba vettük az egykori Csepel Művek területét. Ha valami, akkor ez illeni fog korszakban a fotóalanyhoz, még különlegesebbé téve bemutatónkat. A Tsz elnök szerepében be is huppantam hátra, remek pozícióm pedig tökéletesen alkalmasnak bizonyult az utazáskényelem elemzéséhez. Főként nyugati és modern autókhoz szokott emberként meglepően tapasztaltam, hogy nem csak egész jó a komfort, hanem kifejezetten kellemes utasként az autóban. Igaz, a hátsó ülés oly puha, hogy már már azt éreztem, az én irányomba lejt az üléssor, de ettől függetlenül kényelemben töltöttem az utat, amit még egyszer kiemelnék, hogy Budapesten történt, tehát sima aszfalttal csak elvétve találkoztunk, míg elértük a gyártelepet. Nem hiába került a konstrukcióba hátul oldalanként 5 darab laprugó, a nagyobb kátyúk sem ütöttek nagyot, mai mércével sem.  A differenciálmű zaja a napjaink jóval csendesebb autóit kedvelő emberek számára zavaró lehet (ők viszont valószínűleg sosem vásárolnának ilyen veteránt), de megszokható, illetve ha szigorúan nosztalgiázás oldaláról szemléljük az eseményeket, csak hozzáad az élményhez. Az aktuális forgalmi viszonyokhoz elegendő motorerőnek (1500 ccm, 75 ló), a már említett komfortnak és remek sofőrünknek hála kalandmentesen értük el a Csepel szigetet. Néhány csepp eső ugyan esett, de a zivatar hála az égnek elkerült minket – ekkor bukott volna ki egy komoly hátránya a több, mint 40 éves technikának: az ablaktörlő sebessége nem állítható, csupán egy darab fokozata van. Ezt bekapcsolva a lapátok komótosan nekiindulnak feladatuk teljesítéséhez, ami azonban nem sikerül 100%-osan. A produkció inkább csak tűzoltás jellegű, illetve zápor esetén kielégítő megoldás, a nagyobb zuhét jobb elkerülni, vagy megvárni, míg elmúlik, vagy tapadhatunk a szélvédőre kémlelve a mértékkel belátható utat.

013

A fotózás előtt beiktattunk egy autómosó állomást is, ami egyben remek víztesztnek bizonyult. Szimuláltunk egy trópusi vihart, mindezt biztonságban, kémlelve az ablakok és ajtók illesztéseit, vajon hol kezdenek el rögtönzött patakok megjelenni a beltérben? A Polski jól vizsgázott, egy-két éppen csak nedves ajtószéllel megúsztuk a mosót. Azt mondom, derék, bár egy tengeri merülésnél nem bíznám rá az életem, ahogy mély vízbe sem szívesen gázolnék vele, szerencsére azonban egyik tevékenység sem jellemzi hétköznapi életvitelemet.

035

A régi autók szinte kivétel nélkül tartogatnak izgalmas, egyedi, különleges (vagy annak tűnő) megoldásokat, a 125p-nél kedvenc ilyenem a „hőmérő” szerű kilométeróra.  A skála vízszintes, a sebesség növekedésével pedig egy piros csík kezd el kúszni jobbra a számok alatt, jelezve az aktuális sebességet. Egy apró, megjegyezhető, szerethető „poén”, ezek hiányoznak igazán napjaink tömegmodelljeinek többségéből.  Másik kiemelendő különlegesség a kormányváltó, ami mint manuális eszköz, teljesen kiveszett az új autók palettájáról. A szerkezet meglepően pontos és könnyen kezelhető, életemben először volt dolgom ilyen szerkezettel, azonban mellékapcsolás és komolyabb probléma nélkül sikerült a tesztkört levezetni. Érdekességképp megemlíteném még a 4 darab tárcsaféket, mely a korban különösen nagy attrakciónak számított – hatásfokuk elégséges, ijesztő lenne gyengébb fékekkel a vezetés, elsőre biztosan. A Nagypóknak lelke van, mint minden hasonló járműnek, vezetni tudni, érezni kell, ismerni kell őt. Felé irányuló rutintalanságomat egész jól tolerálta, egy kis rángatással jelezte, hogy még nem ismertük meg egymást eléggé, de szakértő kezek alatt nem igazán volt tapasztalható a jelenség. A technika személyiségét manapság a megbízhatóság jellemzi, tehát meghálálja a törődést, gond nélkül bevállalható vele akár egy nagyobb távú út is bármikor. Példaképp említeném, a tulajdonos Győrből érkezett Budapestre a bemutató kedvéért, a fotózást megelőző hetekben pedig az egyeztetés folyamán csupán emberi tényezők voltak figyelembe véve, a járgány mindig útra készen állt.

016

A szürke, vörös belsős sztár ma már igazi kuriózum, hála többek között a típus rohadékonyságának is, kevés példány fut ma már a hazai utakon belőle. Ilyen konfigurációból pedig végképp! “Nagy Polskink” 1972-es, évjáratból adódik a kormányváltó és a szép krómozott hűtőrács is, mindkettő típusjellemző kihalt a később modellfrissítések során. Ha minden igaz és a tulajdonos információi helyesek, 42 darab ilyen 125p-t értékesítettek hazánkban annak idején. Állami autóként került forgalomba IP 27-54 rendszámmal, egy téves, eredetileg nyugati exportra szánt szállítmány keretében. Jelenleg harmadik tulajdonosánál tölti napjait és talán jobb kezekben van, mint valaha. Az utolsó tulajcserét követően újra lett fényezve a kasztni, a belső ellenben majdhogynem érintetlen, gazdája igyekezett minden eredeti alkatrészt megtartani és megóvni szép állapotukat. Az autó szinte újszerű, az originál összetevők pedig nem levesznek az egész értékéből, hanem hozzáadnak egy különleges hangulatot kölcsönözve az autónak. Bizonyos elemeket persze a felújítás nem kerülhetett el, azonban a munka alapos és igényes volt, még a polskis körökben hatalmas értékre tartott, egyre nehezebben beszerezhető Licencja Fiat felirat is ott díszeleg az jobb első kerék mögött.

033

Nem gondoltam volna, hogy a típus, és azon belül is egy idősebb, 44 éves példány ennyire használható, autószerű, ugyanakkor élményt adó szerkezet lesz, mely komfortban még a szovjet/orosz vetélytársakat is veri – nem véletlenül volt annak idején valamivel a Lada fölé pozicionálva a 125p. Egy ritka és nem mindennapi autóval volt dolgom ennek az 1972-es Polski Fiat-nak a személyében, engem megfogott. Remélem Önöket is!

Bacsa Zoltán

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW 520d xDrive
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Jeep Grand Cherokee
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus GS 450h
Lexus LS 600h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC300h F Sport
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 2.0 CD
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 DUALJET
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Sharan 2.0 TDI
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu