MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Peugeot 308 SW teszt – harapós háromhengeres oroszlán

Peugeot 308 SW teszt – harapós háromhengeres oroszlán

2017. október 19.

Egykettes daráló, de kávét nem főz, háromhengeres, de néhány négyhengerest legyőz, kipufogójából nem dízel füst jön és nem is gőz, orrán oroszlán ágaskodik, nem őz. A legügyesebbek ennyiből akár ki is találhatták, a többieknek pedig segítek: ezúttal a francia autók lesznek a középpontban, vagyis pontosabban egy Peugeot, mely ráadásul olyan erőforrással van szerelve, ami saját kategóriájában 2017-ben ismételten elvitte az év motorja címet. A színpadon a PSA konszern 1.2-es turbós, háromhengeres benzinese, amit most a modellfrissített 308 SW-ben tudtam kipróbálni.

001

A típus már kétszer is szerepelt a Tesztelők hasábjaiban, egyszer egy 2011-es példányt veséztünk ki egy használtteszt keretében, emellett pedig az aktuális 308-as facelift előtti változatát is teszteltük már, abban viszont az 1.6 HDI motor volt. Most a legerősebb benzinessel próbáltuk, és habár a három henger önmagában nem hangzik olyan gusztusosan, a 130 lóerő és az év motorja díj annál inkább.

002

A gyártó nagyon óvatosan nyúlt hozzá a típushoz, mely így kombi változatban egy teljes értékű családi autót takar az alapból 610 literes, 1.6 köbméterig bővíthető csomagterével. Elöl leginkább a lökhárító formája, illetve a hűtőmaszkra átkerült embléma árulkodik arról, hogy már az új modellel van dolgunk. Bár minden bizonnyal a korábbi, hűtőrácsba lógó Peugeot felirat és a motorháztetőn lévő jel érdekes részlet volt és egyedi megjelenést kölcsönzött az autónak, az új megoldással véleményem szerint harmonikusabb lett a 308-as orra. Hátulról leginkább a ledes hátsó menetfénnyel ellátott lámpatestek árulkodóak, egyébiránt nem igazán lehet megkülönböztetni az elődtől a legfrissebb változatot. Ez természetesen nem baj, maga a forma arányos és jól eltalált a dizájn, nem túlbonyolított, de mégis jól felismerhető. Letisztultságával nem a legextravagánsabb a kategóriában, de esztétikailag mégis a toppon van.

016

Peugeot-ban kevésbé szakavatott számára akár meglepő is lehet az autó mérete, ami meghaladja a 4,5 métert. Míg az alap 308 a kompakt kategóriában remekül ellavíroz, a kombira ügyesen optimalizált kialakítás egészen nagyautós karaktert kölcsönöz a típusnak.

007

A motorháztetőt felnyitva (és rádöbbenve,hogy ide bizony kell az izom, mert nincsenek teleszkópok, melyek a segítségünkre sietnének) elénk tárul az 1,2 liternyi erőmű, ami 110 és 130 lóerőt tud kisajtolni magából változattól függően. Teljesítmény jeligére a nagyobbikat hoztuk el 6 sebességes kézi-váltóval. Háromhengeres mivoltát nem tudja véka alá rejteni, jellegzetes, de egyébként nem kellemetlen hanghatás kíséri a tempós gyorsításokat, amik hoppá, nem is olyan gyászosak. Mit nem gyászosak, teljesen kielégítőek egy hétköznapi kombi számára. 10 másodperc 100 kilométer/órára ma már nem dicsőség, de én valahol ezt tartom a korrekt autózhatóság határának, innentől kellemes és igazán élhető egy autó dinamikája. Szóval ha már eszpresszót nem főz a kis kávédaráló, nem mozgatja rosszul a kasztnit, 2000 felett pedig érezhetően elkezd húzni, ahogy felépül szépen a turbónyomás. Jó ez a motor, különösen ha figyelembe vesszük, hogy pici és nincs ki mind a négy hengere. Nem véletlenül többszörös díjnyertes.

013

És nem véletlenül tart partnerünk készleten benzines tesztpéldányt az óriási dízel mizéria közepén. Egyesek azt mondják és a trendek is azt mutatják, hogy a gázolaj hajtotta autók kora leáldozóban van. Nos, én úgy gondolom, a downsizing-nek is. Egy kis, gyenge, vagy nem gyenge, de cserébe forszírozott turbómotor soha nem fog életszerű körülmények között keveset fogyasztani. Illetve a fogalom relatív, inkább azt mondom, ne legyenek illúzióink és irreális elvárásaink. 220 Nm és az említett 130 lóerő mit jelent így további számokban? A kis turbós motornak a 6-os váltóval párosítva a fogyasztásban kéne visszaköszönnie, mégpedig pozitívan. Tapasztalataim: a 4,9 literes vegyes gyári adat aligha reprodukálható, ember legyen a talpán, aki kibírja azt a vánszorgást és higgadtságot, amivel ez az szám visszaköszönne. Ettől függetlenül 6,5 liter környékén már el lehet vele járni, ami egy kiváló érték, városban azonban kajás lesz, mint bármi más és be fogja nyelni a 8 litert.

026

Sosem felejtem el, mikor volt általános iskolai legjobb haverom édesapja felhozott a Balatonról Pestre akkor viszonylag újnak számító, szintén modellfrissített 406-osukkal. Olyan lágy, puha, kényelmes, komfortos futóművet még nem ültem. Kicsi voltam és kevés más autóban ültem még akkori családi G-Astránkon, illetve az azt megelőző Corollán kívül, de ha valami így megmarad, az csak jelent valamit. 308-asunk szintén remek adottságokkal bír e-téren, inkább a kényelmes, mintsem a sportos irányba elmozdulva a skálán. Abszolút illik a motorhoz, mert egyébként sem a sportolásra buzdít, megadva ezzel a kellemes utazóautó karaktert a gépnek.

019

Sok újdonságról a beltérben nem tudunk mutatni, a frissített i-cockpit, azaz a központi érintőkijelző könnyen kezelhető, a rendszer jól áttekinthető és a grafikája is gusztusos, ahogy az egész belső maga. A kormány meglepően kicsi, de hamar megszokható és előnyére válik az autónak a kezelhetőség során, ettől ne rettenjen meg senki. Nem véletlen találták ki, cserébe pedig hogy jó, még érdekes is, tovább fűszerezve az autó egyedi karakterét. A „3D-s”, azaz a síkból oldalirányba kiemelkedő műszeregységeket zseniálisnak tartom, nagyon ügyesen játszottak a formákkal a térben a tervezők. Végre egy kis szokatlan és izgi, illetve szerethető részlet egy új autóban!

022

A rádió gombja már inkább egy kissé ódivatú, komikus, de mégis egyedi részlet a nagyon minimalista középkonzolon. Természetesen a központi kijelzőről is kapcsolható a berendezés, azt követően pedig a kormányról is a finom görgők segítségével tekerhetünk az éterben a sávok között, illetve hangosíthatunk/halkíthatunk a zenén, de a ki-bekapcsolás és hangerő szabályozás erről az ezüst és krómkeretbe foglalt tekerentyűről is megoldható. Mint valami ’60-as évekbeli rádió. Szerencséje, hogy ha már retró érzést kelt, nem nagyon műanyag és nem nagyon gagyi. Egy kicsit vicces, de mondjuk azt, hogy legyen ez a beltér különleges szexepilje.

014

Sikerült egy olyan vadonatúj autót megismernem, ami részleteiben és összességében is megüt egy olyan mércét, ami alapján bátran merem ajánlani megtekintésre és kipróbálásra mindenféle keserű szájíz nélkül. Végre egy jó forma kívül-belül, ami megfelelő anyagminőséggel párosul, minden bizonytalanság érzetet mellőzve egy remek erőforrással (igaz egyéb benzines alternatíva híján). Egy nagyobb négyhengeressel még vonzóbb lehetne, de a három henger miatt senki ne húzza ki a benzinest a listájáról, inkább vigye el egy körre. A frissített 308-ashoz a mai kor igényeinek megfelelően szinte az összes fontosabb elektronikus vezetés-segítő rendszer megrendelhető. A start-stop rendszerrel, tempomattal és tolatóradarral ellátott tesztautó Active felszereltséggel a 6 millió forint környékén mozog, ami a konkurenciát vizsgálva is egy korrekt ár. Kedves kis oroszlán ez, de ha nagyon akarjuk, harapni is tud. Házőrzőnek nem biztos, hogy a legoptimálisabb, de mint a család kedvence, megfontolandó választás! Csak ne a kisállat boltban keresse, sem az állatkertben, hanem például partnerünknél, a Fábián Kft.-nél, melynek ezúton is köszönjük a tesztlehetőséget!

Bacsa Zoltán

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu