Autó Triplex Kft.

Peugeot 3008 teszt – nagykabát

Mihelyst megjelenik egy modell soron következő generációja, általában ösztönszerűen elkezdem tanulmányozni, kideríteni, hogy mely külső-belső-műszaki pontokon változtattak rajta, milyen irányba halad a típus fejlődése. Az új Peugeot 3008 esetében ez a kis egészséges összehasonlítgatás felborult, és mindössze annyira voltam képes, hogy óriásira kerekedett szemekkel, nagyokat pislogva vegyem tudomásul a Peugeot metamorfózisát.

A vidám tekintetű, ártatlan családi egyterűből/crossoverből ugyanis egy komollyá morcosított, űrhajó-beltérrel rendelkező SUV lett. Bármennyire is meghökkentő azonban a változás, azt kell mondjam, hogy a franciák ügyesen mentek szembe a hagyományokkal, az egész csak akkor sülhetett volna el kellemetlenül, ha az új 3008 rosszul sikerül, de nem így lett!

Peugeot 3008

Tele a padlás a szabadidő-járművekkel/városi terepjáró-utánzatokkal, ezzel az állítással nem tudok vitatkozni, magam is így gondolom, ám a divat most ezt diktálja, az autóipar pedig ontja magából az SUV-kat. Ennél fogva a már sokat emlegetett telített piacon bizony villantani kell, a Peugeot ennek megfelelően vállalta a kockázatot, és úgy látszik, hogy jól tették, a kezdeti európai eladási adatok ugyanis egész korrekt számokat mutatnak. De hagyjuk is az aktuális trendeket és az értékesítési statisztikákat, nézzük, milyen tulajdonságokkal sikerült felruházni a modellt.

A 3008 karaktere külsőleg igen sok részletet vonultat fel, a lekerekített és az éles formák csapatjátéka dicsérendő, mint ahogy a műanyag és a króm/lakkozott felületek is harmóniája is jól el lett találva. Oldalnézetből remek a karosszéria dinamikája, az orra bizonyos szögekből elegáns, a hűtőrács talán lehetne némileg erőteljesebben jelen. Ami viszont részemről elvitte a bulit, az a hátsója, a tervezés során nem futottak bele abba a hibába, hogy unalmasnak hagyják a farát, helyette megkaptuk a már ismerős, de még mindig mutatós, hármas tagolású lámpatestet, valamint egy szintén kreatív harmadik ablaksort, amely felett/mögött az ezüst oldalú szárny vezeti el a formát.

Peugeot 3008

Az utastérre céloztam a mai tesztünk címével, nem elég, hogy hatalmas, kényelmes, mellé még elegáns is, jól szabott, nagyon hamar otthonossá válik. Elsőre furcsának hatott  az üléssor drasztikus különválasztása, ám a „kétajtós” könyöklőről való gangolgatás kényelme más mederbe sodorta a kezdeti véleményemet. A kormányt nézegetve – kis túlzással – egyedül a márkajelzés segített, hogy gyorsan rájöjjek, melyik az alja, és melyik a teteje, nagyon érdekesen csapták le, ettől függetlenül komfortos a pozíciója és a fogása is. Egyébként ennek a miértjére is találtunk megoldást, nagyon egyszerű: így látni a teljes műszerfalat, amely igen fontos részlete a 3008 egészének. A Peugeot a kialakítást és a hozzá kapcsolódó LCD-képernyőket i-Cockpit névvel illette, a 3008 ennek is a frissített verzióját kapta meg.

Kezdjük a központi egységgel, a 12 hüvelykes digitális panel nem csupán látványos, de okosan személyre szabható, ha szeretnénk, a klasszikus körműszereket mutatja, ha úgy van kedvünk, a 3D-s navigációt is követhetjük rajta, továbbá a táblafelismerő és a sebességhatároló visszajelzései is ezen jelennek meg. Betekintési szöge jó, a napfény sem „vakítja el”, ez egyébként a középkozolon található 8 colos érintőkijelzőre is igaz, melyen a 360 fokos kamera képét is nyomon követhetjük. Ha már itt tartunk, megemlíteném a biztonsági csomagot is, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer mellett holttérfigyelőt is kapunk.

Peugeot 3008 belső

Visszatérve a középső szekcióhoz, érdekesség a kijelző alatt található, szintipop-korszakot idéző, lényeges funkciókat tömörítő gombsor is, amely – a LED-es éjszakai hangulatfénnyel karöltve – üde színfoltja a beltérnek. Az anyagminőségről is érdemes szólni, a 3008-at tisztességgel összerakták, méghozzá kellemes anyagokból, ügyelve a változatosságra. Az ülések jó tartásúak, az ajtóbelsőkre puha és strapabírónak tűnő szürke szövet került, továbbá karbon hatású betétekkel is ellátták, ez a konzol és a kesztyűtartó alatti teret is kitölti. A helykínálat remek, a második üléssor is bőséges láb- és fejtérrel rendelkezik, a csomagtartó alapból 520 literes, bővítve közel 1.5 köbméteres, igény esetén pedig még az anyósülést is szendvicsbe hajthatjuk.

Peugeot 3008 belső

Peugeot 3008 parkolás

A jelenlegi motorpalettát a dízelek uralják (az év második felében érkeznek többek között a háromhengeres benzines erőforrások is), tesztalanyunkat az 1.6-os, nyolcszelepes BlueHDi 120 lóerős, 300 Nm maximális nyomatékú blokkjával szerelték, mely megfelelő dinamikát ad a csökkentett súlyú, EMP2 padlólemezre épített, 1.3 tonnás Peugeotnak. A százas sprintet 11.2 másodperc alatt abszolválja a 3008, hivatalos végsebessége a katalógus szerint 189 km/óra. Külön kiemelném a pazarul sikerült hangszigetelést, kis túlzással a gördülési/szélzaj erősebben hallható az utastérben, mint a motor hangja.

A hatsebességes manuális váltó kapcsolása lehetne finomabb, kicsit darabosnak érződik, ám a hosszabbra nyúlt fokozatokat szépen eltalálták. A 10.7 méteres fordulókörű Peugeot kormányműve precíz, manőverezhetősége könnyebbnek tűnik, mint ahogy azt a külsőségek alapján elképzelnénk. A futómű elöl MacPherson rendszerű, hátul csatolt lengőkaros, az autó stabilitása, kanyartartása megfelelő, viszont a hátsó felfüggesztés keménysége ront az összképen, bár ebben vélhetően a 18 colos felni keze is benne van. A fékerő ideális, jól adagolható, elöl hűtött tárcsák dolgoznak. Van még egy kifejezetten előnyös tulajdonsága a 3008-nak, amiről még nem beszéltünk, ez pedig az étvágya, vegyes fogyasztása mindössze 5.5-6 liter körül alakul, országúton akár 5 liter körül is megúszhatjuk.

Adott a kérdés, hogy mégis mennyiért lehet hozzájutni a francia SUV-hoz? A modell bevezető alapára Access-szinten 6.25 milliótól kezdődik, ezt 1.6-os, 100 lóerős dízelmotorral szerelik, a GT-ért csaknem 10.3 milliót kell fizetni, ebbe egy kétliteres, 180 lovas BlueHDI erőforrás került (illetve rettentő sok extra), a kettő között helyezkedik el tesztalanyunk, melynek ára akciósan 7.8 millió, beszámítás esetén ez az összeg még lejjebb tornázható. A 3008 árképzése elfogadható, a modell formabontó külső-belső kialakítása is jól sikerült, az autó komfortja, és praktikussága pedig kiemelkedő. A kissé különc Peugeotnak már „csupán” annyi dolga van, hogy tartósan beegerészkedje magát a szabadidőautók mezőnyének azon szegmensébe, ahol a gyártó és a vásárlók is egyaránt elégedettek lehetnek.

A tesztlehetőségért köszönet a Fábián Kft.-nek!

Bense Róbert

akcio opel fábián

Címkék

Kapcsolódó tartalmak