MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Öt elfeledett bukólámpás

Öt elfeledett bukólámpás

2017. december 11.

A ’70-es, ’80-as évek bukólámpás divathulláma végigsöpört a világ autógyártói között, és a kétezres évek közepén bekövetkezett kihalásáig számos márka kínálatában megjelent egy-egy „pislogós” kivitel. Voltak rendkívül sikeres és ismert típusok (Mazda RX-7, Pontiac Firebird, Toyota Celica), és legendás nagyágyúk (Lamborghini Countach, BMW M1, Ferrari F40), no meg persze olyanok is, melyek kicsit nagyobb figyelmet érdemeltek volna. Ez utóbbiak közül szemezgettünk, azon belül is a 80-as évek szülötteiből, és egészen biztosak vagyunk abban, hogy azért annyira nem elfeledett modellek ezek!

Matra Murena

Matra 530 „unokája” 1980-ban debütált, formatervezője az az Antonis Volanis volt, aki már az elődön, azaz a Bagheraa-n is dolgozott a hetvenes években, és akinek a Renault Espace első generációjának jellegzetes külsejét is köszönhetjük. A középmotoros Murena galvanizált vázzal, és üvegszálas karosszériaelemekkel rendelkezik, utóbbinak köszönhetően a súlya csupán 965 kilogramm. Ennek tudatában nem is olyan meglepő, hogy az alap erőforrás csupán 1.6 literes, 86 lóerős, a komolyabb blokk 2.2-es, és 115 lovas. Az erősebb motorral 9.3 másodperces 0-100-at, és 197 km/órás maxiális sebességet tudott a Murena, melyből 1983-ig összesen 10.680 példány készült.

TVR 350i

A gyártás első évében – 1983 – még magán viselte a Tasmin nevet is, ugyanis annak az alapjaira épült (csakúgy, mint még 8 másik TVR), azonban a 2.8-as Ford V6-os helyett már a Rover 298 Nm maximális nyomatékú, 3.5 literes V8-asát kapta, ennek köszönhetően 6.3 szekundumos százas sprintre, és mintegy 210 km/órás végsebességre volt képes. A kétajtós, hátsókerekes 350i-ből készült kupé és kabrió kivitel is, 1989-ig volt gyártásban, hat év alatt alig több, mint 1000 darabot gyártottak.

Subaru XT

Európa és Amerika kapta a legunalmasabb nevet, hiszen Vortex-nek és Alcyone-nak is hívták a világ különböző piacain a Subaru ék alakú különlegességét. A forma aerodinamikai szempontból kitűnő (0.29 Cw) értékkel rendelkezik, ennek kedvezőbb fogyasztás, és mérsékeltebb szélzaj lett az eredménye. A kapcsolható összkerékhajtással is elérhető XT külsejénél már csak a beltere volt meghökkentőbb, többek között a digitális műszerfallal is meg lehet bolondítani a sci-fi rajongó Subarusokat. Az 1985 és 1991 között gyártott modell 1.8-as, 97 lóerős szívó bokszermotorral, szintén 1.8-as, 136 lóerőre felhúzott turbóssal volt elérhető, az 1988-tól bevezetett, már modellfrissített, XT6 névvel illetett kivitel pedig 2.7 literes, 145 lóerős erőforrással hódított. Néhány darab híján 99 ezer készült az XT-ből, a belpiacon ebből mindössze 8170-et értékesítettek, a legtöbb az USA piacra jutott. Utódja a nem kevésbé meghökkentő, ám már nem bukólámpás SVX lett.

Pontiac Fiero

Ha már USA, akkor itt a Fiero, melynek gyártása 1984 augusztusában kezdődött, és pontosan 4 évig tartott. Mivel 370.000 darab gördült le a Michigani gyártósorról, ezért annyira nem meglepő módon Európába is áthajózott jó néhány darab. Nálunk inkább az olcsóbb, egykor szebb napokat is látott darabok kerülnek fel a hirdetések közé, de pár évtizede, az ’84-es Indy 500 felvezetőautójaként (megelőzve a harmadik generációs Camarót) is tevékenykedő Fiero az Egyesült Államokban egész szép sikereket ért el. A szögletes középmotoros 2.5 literes sornégyessel (92 LE), és 2.8 literes (140 LE) V6-ossal volt elérhető.

Volvo 480

A Volvo igazi különlegessége a 480, amely nem csupán a márka egyetlen bukólámpás típusa (ez annyira még nem nagy dolog), de az első fronthajtásos modellje is, amit 1986-ban vezettek be. A négyszemélyes űrhajóval eredetileg az USA vásárlóközönségét szerették volna meghódítani, de ez nem jött össze, viszont Európa kapott cserébe egy bumszli lökhárítós, kényszerből bukólámpás érdekességet. A 480-ban volt azért Volvo-örökség is, elég csak megemlíteni az üvegből készült csomagtartóajtót, ami az 1800ES-ből lehet ismerős. A 480 valódi multikulti gép volt, eredetileg az Egyesült Államokba szánták, ráadásképp Hollandiában készült, és francia motor került bele, mégis 30 év távlatából svédnek tituláljuk. Az 1.7-es erőforrásának turbós változata 120 lóerővel gazdálkodhat, a szívó valamivel gyengébb, de abból készült kétliteres verzió is. A 480-ast egészen 1995-ig életben tartották, igaz ekkorra az éves gyártási szám már háromezer körülire esett vissza, szemben a ’87-88-as tizenhatezressel. Összesen 76.375 példány készült belőle, talán mondani sem kell, hogy ma már nem túl gyakori látvány az utakon.

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu