Autó Triplex Kft.

Opel Zafira Tourer teszt – hetes fogat

Ismételten egy hétszemélyes bárkával ringatóztam a hétköznapok aszfalttengerén, ezúttal a megújult Opel Zafira Tourer fedte fel tudását, praktikumát, teljesítményét. Ha a választékot nézzük, könnyű elveszni az egyterűek világában, számos márka modelljét teszteltük az elmúlt időszakban, a Dacia Lodgy személyében a kategória olcsóbb képviselőjével is megismerkedhettünk, a Citroën Grand C4 Picasso a modern, Toyota Verso pedig a klasszikus iskolát képviselte.

A felsorolásból számomra fájó hiány az Espace, ám remélhetőleg rövidesen vendégül láthatjuk, addig is pótolta az egyterű-űrt a Zafira, mely külsejét tekintve egész kellemesen frissült. A hátulján ne keressünk változásokat, az orrát viszont egyértelműen átszabták, sokkal ügyesebben képviseli szegmensének tipikus jegyeit, kevésbé „cicás”, – az egyébként remek fényminőséget biztosító –  megújult LED-es lámpatesteket és a hűtőmaszkon végigfutó króm csíkot szépen összhangba hozták, ha jóslatokba kellene bocsátkoznom, valószínűsíteném, hogy ez a dizájn az elődjénél jóval időtállóbbá fog majd érni. A méretek nem módosultak, a 4.66 méter hosszú, 1.66 magas Zafira masszív darab, de sem a megjelenését tekintve, sem a vezetési komfort szempontjából sem érződik ormótlannak.

Opel Zafira

Én lepődnék meg a legjobban, ha egy hétszemélyes külsejéről többet tudnék nektek írni, de tény, hogy nem az esztétikai ömlengés kiváltása az egyterűek célja, hanem a használhatóság bizonyítása, így hát nézzük is inkább a belteret, hiszen itt már jóval több felfedeznivaló akad. Nem mondanám túlzottan ingergazdagnak az utastér egészét, ám részleteiben azért akadnak kellemes megoldások, a narancs díszvarrások, az ülések mintázata, és az egyszerűbb formátumú kormánykerék is jól mutat, de ami talán a legfontosabb, hogy az anyagminőség nagyon rendben van, az ajtóbelsőktől kezdve a keményebb műanyag elemekig minden kellemes tapintású, jól összerakottnak hat a Zafira Tourer.

Megbocsátható, és igazából érthető, hogy némi ezüst és szürke dekorfelületet kivéve túl sok cicomát nem találunk a műszercsoportok környékén, a tervezők szeme előtt vélhetően a tartósság maximalizálása lebegett, ezt pedig a megfelelő anyaghasználat segítségével akár évekkel ki lehet tolni, nehéz elképzelni, hogy ez a belső képes lesz rövid időn belül csúnyán megkopni. Bármennyire is egyszerűnek hat az utastér, az Innovation-szint azért tartogat néhány hasznos extrát, ilyen az ülés- és kormányfűtés, az esőszenzor, a távolságtartó tempomat, vagy éppen a parkolóradar, igaz utóbbi mellé még dukált volna egy kamera is. A műszerfalon kapunk információs kijelzőt, a középkonzolon pedig egy 7 colos érintőképernyő lakik, túl sok érdekességet nem hordoz magában, navigáció és kamera híján akár ki is maradhatott volna. Az Opel távfelügyeleti szolgáltatása, az OnStar azonban már ennél a modellnél is elérhetővé vált, a wifi kapcsolat, az asszisztencia és a segélykérés gyorsgombjai a középső visszapillantó előtti elemre kerültek.

Opel Zafira belső

Természetesen az utastér mérete és variálhatósága a Zafira Tourer legnagyobb erőssége, ennek ellenére a kesztyűtartó és az ajtózsebek meglepően aprócskára sikerültek. Ritka alkalom, de a vezetőülésben érződik a legszűkösebbnek a tér, mivel a középső egység a sofőr felé „fordul” így lábnál gyorsan fogy a hely, igaz ennek előnye, hogy az előválasztó kar hibátlanul kézre áll, illetve a könyöklő sem csupán kényszerből kapott helyet, hanem valódi kényelmet nyújt. Az anyós már teljes fizikai valójában terpeszkedhet, de a legjobb dolguk vitathatatlanul a második üléssoron utazóknak lesz, a kanapészerű fotelek mindegyike külön-külön állítható, hatalmas a lábtér, hosszúak az ülőlapok, még sötétítő rolók is járnak. Persze egyből változik a helyzet, ha a hátsó két ülést is felhajtjuk, ebben az esetben a második sor előrébb tolása nélkül semmi hely nem marad a lábaknak.

Ezt a helyzetet az unokaöcskössel prezentáltam (természetesen nem menet közben, hiszen ahhoz még pici), a képből kiderül, hogy már egy 2,5 éves gyerkőcnek is túlnyúlik a lába a második sor hátlapján. Kellő ülésmozgatással azért lehet javítani a lábtér méretén, de a komfortérzet 7 üléssel már jelentős csorbákat szenved, a 152 literesre apadó csomagtartóról nem is beszélve. Öt üléssel már 710 literes poggyásztérrel gazdálkodhatunk, ha pedig csak elöl utazunk, a síkpadlós csomagteret közel 1.9 köbméteresre növelhetjük.

Opel Zafira csomagtér

Opel Zafira belső

Mivel főhősünk nem kifejezetten légies primadonna alkat, szerény 1713 kilogrammos önsúlyához nem árt, ha párosul egy combosabb motor. Tesztalanyunkba a paletta legtetején csücsülő kétliteres, 170 lóerős CDTI ECOTEC erőforrás került, hozzá pedig egy hatsebességes automata váltót párosítottak. Erős túlzás lenne, ha azt állítanám, hogy ez a legdinamikusabb kettős, ám a Zafira Tourertől nem a nyélgázos kilövéseket, hanem a masszív haladást várjuk, és ne feledjük, egy elefánt is tud gyorsan futni! Ha ésszel kezeljük a gázpedált, és nem várunk sportautós reakciókat az Opel egyterűjétől, akkor igen kellemes útitárs lehet.

Opel Zafira motor

A zajszigetelés szinte hibátlan, belül semmi nem érződik abból, ahogy a kétliteres dízel minden erejével azon munkálkodik, hogy lendületesnek érezzük a haladást, a súlytalan, mégis egész pontos kormánymű miatt pedig még könnyedebbnek érződik az autó egésze. A futómű mindazonáltal lehetne valamivel finomabb, a keménységéért cserébe viszont nagyfokú stabilitást biztosít a felfüggesztés. Az átlagfogyasztás 7,1-7,3 liter környékén alakult, a kategóriát tekintve ez egy korrekt eredmény, a károsanyag-kibocsátást a BlueInjection-technológia hivatott csökkenteni.

Opel Zafira

A Zafira Tourernek van konkurenciája bőven, de az egyterűek világában nincsenek győztesek, vagy vesztesek, praktikum és árbajnokok vannak, előbbi frontján pedig egyáltalán nem áll rosszul az Opel. Míg a 7,2 milliós alapár egyáltalán nem mondható túlzónak, tesztalanyunk közel 9,6 milliós, és a teljesen felextrázott, mindenféle csomaggal ellátott, bőrös változat 10.700.000 forintos árcédulája már bőven a borsosabb kategóriába emeli a felfrissült családi autót.

A tesztautóért köszönet a Fábián Kft-nek!

Bense Róbert


Címkék

Kapcsolódó tartalmak