MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Opel Manta B teszt – krúzolós rája

Opel Manta B teszt – krúzolós rája

2017. december 28.

A Manták köré évtizedes legendák épültek, nem is ok nélkül, hiszen sokan vannak olyanok, akik ábrándozva néztek egy A-ra, vagy ledobták a hajukat Vatanen 1983-as Manx Rally-n produkált ámokfutásától, melyre még navigátora, Terry Harryman is csak egy halk, középen elharapott „Ohh dear God”-dal tudott reagálni. Ahhoz viszont, hogy hazánkban is megtelepedjen a Manta-kultusz, kellett egyrészt a rendszerváltás, másrészt pedig a B-széria léte, ami elérhető(bb) közelségbe hozta a falon feszülő posztereket, egészen annyira, hogy végül még egy magyar klub is megalakult, mely a mai napig viszi tovább a modell nevét. Cikkünk amellett, hogy egy tesztre épül, egyben az említett társaság életébe is igyekszik bepillantást mutatni, mindezek megvalósulását pedig Kiss Lajosnak, a klub elnökének köszönhetjük.

Először a tavalyi RetróVasak találkozón futottam össze a Mantásokkal, majd az idei ismétlés után érett meg az idő a tesztre, amit nem csupán megvalósítottunk, de Lajossal arról is sokat beszélgettünk, hogy milyen kérdések merülhetnek fel az emberben, ha erre a modellre esik a választása. Kezdjük ott, hogy a Manta B az egykor kedvelt, nyugaton megfizethetőnek számító villantós autóból mára igazi ritkaság lett, és bár egyáltalán nem olyan könnyű feladat beszerezni egy épkézláb példányt, a fenntartása viszonylag emberi költségekkel jár, így pedig ideális hobbiautó-jelöltnek számít, ezt az állításunkat most igyekszünk is bebizonyítani!

Lajos rajongása valahol a kilencvenes évek elejére datálható, nincs konkrét indok, a családban keleti autók voltak, ő maga is egy Kispókot birtokolt, de valójában már másra vágyott. Szóba jött a Taunus, az Ascona B, végül adódott egy lehetőség és a Polskit egy 1.6-os Mantára cserélte. Mostanában tapsikolnánk egy ilyen lehetőségnek, akkoriban azonban a lengyel aprójószág többet ért a piacon! Az azóta eltelt évtizedekben Lajos kezei között több Manta is megfordult, némelyik rövidebb, míg mások hosszabb időre, egyvalami azonban betonbiztossá alakult az évek során, ez pedig a Manta Club. A hazai egyesületet 1994-ben alapították, célja a hazai típustestvérek egybegyűjtése volt, ami akkoriban nem is volt olyan egyszerű feladat, mint azt elsőre gondolnánk. Ha láttak egy Mantát az utcán, cetlit hagytak rajta elérhetőséggel, ha pedig a forgalomban futottak össze, leintették, így bővült szépen-lassan a társaság.

Már a kezdetek-kezdetén közös balatoni utakat, találkozókat szerveztek, illetve társrendezvényeken vettek részt, ilyen volt 1995-ben a svájci Niederöschben rendezett Opel találkozó is. A nagyszabású eseményen felbuzdulva 1996-ban Abaújkéren gyűltek össze a Mantások, a hazai tagok mellett Ausztriából, Németországból, és Svájcból is érkeztek lelkes fanatikusok. Az ezredfordulón egyhetessé bővült a Nemzetközi Opel Találkozó, jól mutatja az akkori érdeklődést, hogy 130 autóval, rendőri felvezetés mellett vonult Budapesten a konvojuk, Esztergom főterén pedig szlalomversenyt szerveztek. Az emlékek megmaradtak, ám a klub jelentősége mára kissé elhalványult, de azért a keménymag megmaradt, ősszel is tartottak egy közös Mantás kirándulást, és a tagfelvétel is aktív, szóval aki most kezd bele, az kattanjon át ide is.

A fotókon látható modell a kétezres évek közepén került Lajoshoz, melyet egy i200 replikának álmodott meg. Érdemes megnézni a masszív, kiugró küszöböket, a kerékjárati íveket, valamint az asztallapnyi motorháztető kialakítását is, előbbi kettő egyébként gyári, utóbbi egyedi megoldás. Minden felület hatalmas a Mantán, a szögletesség és a kellemes ívek megférnek egymás mellett, ugyanakkor az olyan apró részletek is látványosak, mint az ikerlámpák, a csepp alakú visszapillantók, a keret nélküli ajtók, illetve a szolidan emelkedő hátsó, úgynevezett GSI szárny. A 15 colos abroncsok nagyobbnak hatnak, a felnivel együtt igazán mutatós párost alkotnak.

Az utastér és a műszeregységek letisztultak, a Manta tervezésénél a funkcionalitás lehetett az elsődleges szempont, ugyanis eleve kevés gyári extrával látták el. A középső két köregység az olajnyomást és az olajhőfokot mutatja, ezek típushűek, ám utólag kerültek bele. Érdekesség, hogy nincs jobbos bajuszkapcsoló, az ablaktörlő a balosról működtethető, a világítást a műszerfal baloldali gombjaival kapcsolhatjuk, jobbján a hűtés/fűtés aktiválható egy függőleges karral. Ha már a műszerfalnál tartunk, lényeges megemlíteni a kialakítását, egyrészt igen vagány a számozás, másrészt a négy apróbb körblokk egy csomó hasznos információt ad (akkufeszültség, ECON-visszajelző). A középkonzolon a kornak megfelelő Grundig kazettás magnó honol, fölötte hangszóróval, alatta hatfiókos kazettatartóval, de az analóg óra is klasszikus jellegzetesség.

Hogy milyen a Mantát vezetni? Pontosan olyan, mint amilyennek elképzeltem már a látványa alapján! Nyers, erős, méreteihez képest pedig meglepően könnyed. Szinte valószerűtlenül alacsonyan ülünk, a térérzet becsapós, kevésnek tűnhet, pedig valójában megfelelő, a hatalmas ablakok is bővítenek rajta, a sportülések pedig kitűnően tartanak. Kell is ez a bizonyos tartás, mert a futómű kemény, pattogós, rosszabb úton azonnal érez a sofőr is mindent lábujjától a feje búbjáig, cserébe nagyon stabilan tartja magát, azt érezhetjük, mintha a Manta rászippantaná magát az aszfaltra. Ráadásul úgy áll meg, mintha kötelező lenne, az Omega A-ból származó 296 mm-es féktárcsák félelmetesen jól dolgoznak. Az apró kormánykerék minden mozdulatunkra azonnal reagál, furcsa érzés egy ekkora „tepsit” ilyen könnyedséggel és ösztönös céltudatossággal terelgetni, és ha ez még nem lenne elég, az ötös váltó is pontos, rövid úton jár, a fokozatok hossza jól eltalált. Oda lehet neki lépni hangulat szerint, fel is hördül a kétliteres, dupla karbrátoros, ~180 lóerős motor, és a rozsdamentes kipufogó is jól szól, de amúgy meg legalább ennyire élvezhetőek vele a lassabb, krúzolós szakaszok. Az az igazság, hogy az általánosságban vártnál sokkal tartalmasabb szórakozást nyújt!

A fenntartásáról már volt szó, de fejtsük ezt is ki egy kicsit jobban. Ugyan szinte minden beszerezhető a Mantához, ám némely esetekben zsebbenyúlós lehet a dolog, egy épkézláb műszerfalért (nem volt fúrva-faragva, nem repedt) komolyabb összegeket is elkérhetnek. Alapvetően azonban nem kell félnünk a horroráraktól, Lajos szerint is mindössze két nagy ellensége van a típusnak, ezek pedig az előző tulajok, illetve inkább azok „sufnimunkái”, valamint a korróziós problémák. Ha ez a kettőt sikerül elkerülni, akkor túl nagy baj már nem lehet. A fogyasztása is bőven vállalható, autópályán 9-10 literrel, városban 12 literrel számolhatunk, pályanapokon meg ennek a duplájával, de ott meg pont a „Kit érdekel?!” kategóriába tartozik az étvágya.

Ami teljesen egyértelmű, hogy a Manta B mára nem csupán egy ritkaság, hanem kultautó is lett, a rali világában hagyott lenyomata, de a típusról készült filmek is erősítik az emlékezetét. A szétbohóckodott példányok már jobblétre szenderültek, vagy épp donorként hasznosulnak, a megmaradtak jelentős többsége viszont hasonlóan pöpec állapotban zsebeli be az elismerő pillantásokat. Az Opel elérte vele a célját, a Manta sorsa pedig – megjárva a kötelező ranglétrát – mintaszerűen alakult!

Cikk | fotók: Bense Róbert

Archív fotók: magyaropelmantaclub.hu

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu