MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Old Car Museum – a legjobbak egy helyen

Old Car Museum – a legjobbak egy helyen

2017. augusztus 11.

Ha azt mondom, hogy Magyarországon kevés az állandó, autós tematikájú kiállítás, akkor nagyon enyhén fogalmaztam, az pedig egészen biztos, hogy az Old Car Museum a maroknyi hazai tárlat közül is számos téren a legigényesebb. Régóta terveztük már a látogatást a kiskőrösi múzeumba, melyre végül június utolsó napjaiban kerítettünk sort, és egészen mókás módon közelítettük meg a helyszínt. Kiskőrös nem egy világváros, gondoltam, pillanatok alatt megtaláljuk, amit keresünk, ehelyett sikerült kétszer elgurulni az ipari park előtt, melynek mellékútjáról végül megláttuk vágyott úti célunkat  – hogy ne kövessétek el ugyanezt a hibát, elárulom, hogy amennyiben Soltvadkert felől jöttök, a vasúti kereszteződés előtti utolsó bekötőútnál kell balra kanyarodni, és pár száz méter múlva előbukkan az autó- és motorcsodákat rejtő épület.

A mintegy 2420 négyzetméteren elterülő kiállítás jóval több, mint egy járművekkel telített hangár. Kezdjük ott, hogy ki ne szeretne egy Ferrari 348 Spiderrel szemben leülni, és meginni egy jó feketét? Na, ugye? Szerintem ha helybéli lennék, minden egyes reggelemet itt kezdeném. Viszonylag ritkán mondok ilyet, de a recepciós/felszolgáló hölgynek kiböktem, hogy milyen irigylésre méltó munkahelye van, a pultról nyíló látványt ugyanis egyszerűen nem lehet megunni.

oc1

Persze nem csupán kávézgatni érkeztünk, rögtön bele is merültünk az alsó szint látnivalóiba. Nem tudtam eldönteni, hogy örüljek neki, vagy sajnáljam, hogy üres a hely. Persze jó volt, hogy nem lógott bele minden képbe egy random testrész, és nem kell tömegeken átverekedni magam a jó szögekért, de könyörgöm, ennek a múzeumnak mindig teltházzal kellene mennie!

oc25

Nincs annyi karakter, hogy minden autót/motort A-tól Z-ig felsoroljak, meg különben is, tessék szépen elmenni, hétfőtől-péntekig 9:30-18:00 között vannak nyitva, és a belépőjegy sem egy ökör ára, felnőtteknek 800, gyerekeknek/nyugdíjasoknak 500 forint, de csoportos kedvezmény is igényelhető.

oc2

Visszatérve a járművekhez, már az első lépéseknél behúztuk a kéziféket, ugyanis a világ első autójának, a Benz Patent-Motorwagennek a replikája jött szembe, jobbunkon egy ’67-es Corvette Stingray C2 terpeszkedik a 350 lóerős V8-asával, de mellette a mélykék ’66-os sem kevésbé izgalmas látvány, a mellettük lévő patent Simson S50 N fogalmam nincs, hogy hogyan került a képbe, de jó sora van, az egészen biztos. A sor Alfa, Fiat, Bogár hármassal folytatódik, hogy aztán megint egy klasszikus vas, egy 1978-as évjáratú Chevrolet Corvette Silver Anniversary zárja.

oc7

oc5

Középen illusztris társaság sorakozik, a már említett 1991-es 348 Spider 8.844 legyártott darabjából egy pont Kiskőrösön van, 3.4 literes, vízhűtéses V8-asa 320 lóerős teljesítménnyel bír, a végsebesség valahol 280 körül keresendő. Mögötte, a két piros közt fekete bárányként kacsintgat egy Lamborghini Gallardo, melyet a Ferrari mellett egy amerikai kivitelű Porsche 911 Turbo Cabriolet (930) fog közre. A bukólámpás, speciális átalakításokkal tarkított Flachbau (azaz lapos építésű) kabrió változatából gyártásának 3 esztendeje alatt igen kevés készült!

oc14

oc15

oc11

A másik oldal sem kevésbé izgalmas, itt egy Jaguar XJS V12 nyitja a sort, aztán a Mercedesek kerülnek túlsúlyba, a ’63-as 190 SL a gyártás utolsó periódusából származik, 1955-1963 között 25.881 készült belőle, a mellette parkoló fehér 230 SL még ritkább, darabszáma nem érte el a húszezret, a modernebb érát egy 240D is képviseli. Az igazi meglepetés mégsem itt, hanem a nyitott motorháztetejű Fiat Ritmo Abarthnál ért minket, egy leírásnak viszont örültem volna (nem csak ennél az autónál), már csak a története miatt is.

Mondtam már, hogy van emelet is? Az üveglépcsőn felkocogva katonás sorrendbe állított motorgyűjteménybe botlottunk, a Csepelen keresztül, a Zündappon át, egészen az MZ Trophy-ig, és a Bonvicini Jaquarino-ig számos érdekes modellt körüljárhatunk. A kanyar előtt hangulatosan kialakított műhely-imitáció is helyet kapott, itt egy kissé megfáradt, de ettől persze még impozáns látványt nyújtó E-Type Convertible motorházteteje alá is benézhetünk.

oc17

oc18

Aztán ismét egy kellően éles váltás következik, hogy még véletlenül se lankadjon a figyelmünk. Természetesen a szocialista autók sem maradhattak ki, ezek a végtelenül megkímélt példányok pedig ma már tényleg múzeumba valók! A ’89-es Trabant 601 L-ben igazoltan 14.595 kilométer van, az 1977-es Wartburg 353 Touristba még ennél is kevesebb, alig 3000 kilométer került, még a klasszikus két betű négy szám rendszám is ott virít rajta. És akkor ott a főnök, a piros ezerkettes kombi, 1982-ből, mindössze 492 (!) megtett kilométerrel, egészen hihetetlen! Ezen autók mindegyikében ott van még az az illat, amit ma már egyre kevesebbszer van lehetőségünk érezni, így hát ha szeretnétek megmutatni a gyerkőcnek, hogy milyen is az igazi Trabant/Wartburg/Lada „szag”, akkor itt van rá lehetőség, de aztán siessetek, nehogy mások elszippantsák előletek!

oc20

oc22

Azt hiszem egy jó múzeum olyan, ami után érzed, ahogy zsonganak a fejedben a látottak, és legszívesebben már akkor visszamennél, miután kiléptél az ajtón. Kifejezetten örültem, hogy nem zsúfolt, félhomályban lévő tárlattal volt dolgunk, hanem egy teljesen modern, mégis szellős, és nem mellesleg remek megvilágítású kiállítással. Jut eszembe, a recepciós pult melletti folyosón mindenképp menjetek végig, hiszen üvegfalak mögül láthatjátok a restauráló műhelyet, amely betekintést nyújt a felújítások mindennapjaiba, és remekül példázza azt, hogy mennyi munka van egy szépen helyreállított veteránban!

oc27

Aki nem hallott még az Old Car Museumról (sajnos nincs túlmarketingelve), az mindenképp jegyezze fel az autós bakancslistájára, a kiskőrösiektől pedig csak annyit kérek, hogy legyenek nagyon büszkék erre az egyedülálló gyűjteményre, a múzeumhoz vezető út környékét pedig alaposan táblázzák ki, és fogdossák szépen össze az arra járó turistákat, mert ezt látnia kell mindenkinek, aki csak a közelben jár!

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW 520d xDrive
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Jeep Grand Cherokee
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus GS 450h
Lexus LS 600h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC300h F Sport
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 2.0 CD
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 DUALJET
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Sharan 2.0 TDI
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu