MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Lada Kalina kombi teszt – egyszerű teremtés

Lada Kalina kombi teszt – egyszerű teremtés

2017. július 28.

Engedjetek meg nekem egy rövid, szubjektív, de tapasztalatok alapján kialakult kikacsintást – a legkevésbé sem hálás dolog a legalsó árkategóriában lévő autókról írni, hiszen az átlagnál többen kapják fel rá a fejüket, a “kis” pénz mellé viszont sokszor nagy elvárásokat támasztanak az érdeklődők. Ez nem az emberek hibája, ugyanis az olajozott marketinggépezet jóval többet mutat bele ezekbe a modellekbe, mint amennyire hivatottak. Így aztán mikor nyilvánvalóvá válik, hogy a csoda elmarad, jönnek a bezzegezések, és a jól ismert használtautós érvek, pedig mind tudjuk, hogy a „másik oldalon” sem könnyű a helyzet, csak ott PR-osok helyett a nepperekkel találjuk szembe magunkat. Erről a suta szituációról nem csupán a vásárló nem tehet, hanem az adott típus sem, ugyanis ha reálisan gondolkodunk, sejthetjük, hogy egy 2.4 millió forint alapárú új autó nagyjából mit tudhat, mit várhatunk el tőle, és milyen csoportot céloz meg. Ezzel a szemüveggel kéretik nézni a Kalina kombi tesztjét, engem is ezek a gondolatok és kérdések vezéreltek.

k12

A Kalinával karikázgatva megkaptam párszor, hogy „nem néz ki rosszul, de ez egy minimum 15 éves formavilág”, és igazából csak megvontam rá a vállamat. Ami 10-15 éve jó volt dizájn szempontjából, az manapság miért is lenne rossz? Ezzel a dobozformával nem tudtak hibázni az oroszok (korábban más gyártók sem), nyilván nem újszerű a megjelenés, de sokkal jobb ez így, mintha valamilyen kényszerű, elbaltázott, olcsó modernséget próbáltak volna ráerőltetni a modellre. A 2194-nek (a kódjelet a csomagtérajtón is megtaláljuk) egyáltalán nincs rossz kiállása, 4.08 méteres hossza és 1.7 méteres szélessége könnyen manőverezhetővé teszi, a 14,5 centis hasmagasságnak köszönhetően pedig úttalan utakon is elboldogulhatunk vele. Külön pluszpont jár a – limitált szériához járó – GMP felniszettért, kifejezetten sokat dob az összképen!

k10

A beszállásnál egyből feltűnik, hogy az ajtónyitásra a Kalina esetében is oda kell figyelni, lévén a határoló nem a Ladák erőssége. Ha megtanultuk, hogy ne csapjuk a falhoz az ajtót (eddig szinte az összes tesztautót lekoccolva kaptam meg), akkor akár az előnyünkre is fordíthatjuk a helyzetet, mivel a beszállás így jóval könnyedebb. Persze az már más kérdés, hogy a behúzó után félig kilógva kapálózhatunk, ha magunkra akarjuk csukni a határig nyíló ajtót. Az ülések szivacsosak, sok tartást ne várjunk tőlük, viszont a komfortjukkal nincs gond, egész hosszúak az ülőlapok, ami pedig igazán pozitív, az a hibátlan ülésmagasság, illetve a kilátás. Ugyanis a Kalina kombi hatalmas üvegfelületekkel rendelkezik, elöl az autó orráig láthatunk, hátul pedig jókora szélvédő biztosítja az akadálymentes kilátást, hogy a kéttenyérnyi visszapillantókról már ne is beszéljek. Többek között ez is a régebbi konstrukciók előnye volt, szemben a jelenlegi, lőrésszerű ablakokat megkövetelő trenddel.

Az utastérben a műanyagok összes formáját, fajtáját, variánsát megtalálhatjuk, ez szintén nem meglepő ebben az árszegmensben, az azonban már igen, hogy semmi nem nyöszörgött, zörgött, pedig jártam néhány olyan útszakaszon, ahol ennek ki kellett volna derülnie. A nagy szürkeséget az oldalsó szellőzőrostélyokkal, a váltógombbal, valamint a klímapanellel próbálták megtörni, utóbbit szintén meg kell dicsérni, mivel egyrészt korrekt hatékonysággal teszi a dolgát, másrészt teljesen vállalható tekerőket kapott, jóval masszívabb érzést kelt, mint a korábban tesztelt Granta esetében. Alatta ott figyel a hátsó ablakfűtés, valamint a kipörgésgátló gombja, még lejjebb az ülésfűtés kapcsolói kaptak helyet. Amin elmosolyodtam, az a kézifékkar mögötti, felhajtható pohártartó, mely sajnos önmagát sem tudta megtartani, egykedvűen ficcent vissza a helyére. Norma szinten nem jár érintőképernyős multimédia rendszer, ám egyáltalán nem is hiányzik, az SD-kártya és USB bemenettel is rendelkező, Bluetooth-kapcsolatra képes egység bőven elegendő, a maga apró kijelzőjével együtt (igaz, hogy az ékezetesek helyett cirill betűket kapunk). A hangrendszer nem egy Bose, de sokkal jobban szól, mint amire számítottam, ami kissé bosszantó, hogy külön kell kapcsolni, gyújtásra nem aktiválódik a rádió. A műszerfalon monokróm információs képernyőn tudjuk követni a fogyasztást, és a megtett kilométerek számát.

3

A helykínálatról még nem beszéltünk, pedig a Kalina kombi egyik fő erénye a hatalmas első lábtér, és a megfelelő beállítások esetén szintén tágas második üléssor. A csomagtér ismételten csak belülről, vagy kulccsal nyitható (a tanksapkához szintén jár egy pici kulcs – fő a biztonság címszó alatt – jómagam alaposan leizzadtam, mire le tudtam venni), azonban az alapból 355 literes méret, és a bővített 670 liter egész jó pakolhatóságot eredményez. Itt szintén tetten érhető a spórolás, hiszen a hátsó ülőpad aljára már nem jutott szövet, de cserébe legalább közel sík rakodófelületet kapunk.

Tesztünk főhőse mindössze 1080 kilogrammot nyom üresen (480 kg a terhelhetősége), ehhez mérten az 1.6-os, 96 lóerős Lada motor bőven elegendő a mozgatásához. Meglepően jó a Kalina kombi dinamikája, az ötfokozatú manuális váltó kissé sírós és nyers, de egész szépen kapcsolható, a fokozatok hossza is jól el lett találva. Amit le kell nyelni, az a 7.6 literes átlagfogyasztás, és a 8.5 literes városi étvágy, igazából ez a legnagyobb hátrány, amit a Kalina esetében fel lehet hozni. Az elöl MacPherson, hátul torziós felfüggesztés jól teljesít, a magas felépítés ellenére kellően stabilnak érződik az autó, bár komolyabb tempónál érződik némi rázkódás, de ez valószínűleg a nem megfelelő guminyomásból adódik, hajlamosak ugyanis 2.3-2.5 bar környékén sanyargatni a tesztautók abroncsait. Mint már említettem, a rosszabb útfelületeken sem jön zavarba a Lada, persze azt nem lehet mondani, hogy átsiklik a kátyúk fölött, de sem baljós hangok, sem oda nem illő rezonanciák nem jellemzőek. Nyilván 3300 kilométer után ez el is várható, százezernél azért újból megnézném a futóművét. A kormánymű kissé szintetikus ugyan, de ettől függetlenül lehet érezni a súlyát, nem túl könnyű, a pontossága is elfogadható. Amit szokni kell, az a fékerő, némileg késve érkezik, onnantól pedig harap, úgyhogy az elején pár félsatuzós-bólogatós fékezés előfordulhat, de megnyugtatok mindenkit, hamar rá lehet érezni.

k11

Nincs kétség, a Kalina kombi egy szögegyszerű autó, és kell vele kompromisszumokat kötni, azonban van néhány kellemes oldala az előbbiekben felsoroltakon kívül. Egyrészt olcsó, ezért nem jelentős az értékvesztése, másrészt az alkatrészárak és a szervizköltségek sem vészesek. Harmadrészt pedig ezt az autót elhasználásra tervezték, ha megjelenik rajta egy karc, nem lesznek miatta álmatlan éjszakáink, egyszerűen ez a sorsa, megvenni, menni vele, letenni. Bármilyen hihetetlen, de még annak is tudtam örülni, hogy manuálisan állíthatóak a visszapillantók, olyan ez kicsit, mint a gombos Nokiák, amire kitalálták, azt tudja.

1

Végezetül ejtsünk néhány szót az árakról, a gyengébb, 8 szelepes motorral szerelt Standard kivitel 2.399.000 forintba kerül, a Norma szint a jelen tesztben is szereplő erőforrással 2.699.000 forint, a Lux pedig 2.849.000, ennél már csak az automata váltós verzió drágább, a maga 3.3 milliós árcédulájával. De gyanítható, nem utóbbi, hanem inkább a Norma iránt érdeklődnek a vásárlók, melyhez egyébiránt 3 év kilométerkorlát nélküli garancia is jár.

A tesztlehetőségért köszönet a Lada Hungary Kft.-nek!

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu