Duster

Kia Soul EV teszt – elektrodoboz

Röviddel az Optima PHEV után újra egy zöld rendszámos Kiát üdvözölhettünk, ám ezúttal egy tisztán elektromos modell, a Soul EV vendégeskedett nálunk. Fura kis szerzetről van szó, nem látni belőle túl sokat az utakon, a “villanyos” változatra ez különösen igaz. Nem meghatározó eleme ugyan az utcaképnek, ám pont ez az egyik oka a különlegességének, a másik pedig a kinézete, a harmadik meg az ára, így hát többszörös áll-leeséssel kell számolni, ha ezzel a különc Kiával akad dolgunk. Mai cikkünkre akár a „használtteszt” jelzőt is ráaggathatnánk, ugyanis alanyunk közel 40 ezer kilométert futott már. Az ilyesmiknek mindig örülök, hiszen így lehetőségem adódik megtapasztalni, hogy mit is tesz a használat egy adott modellel. Ez a futásteljesítmény persze még messze van a magastól, de néhány jellegzetes ponton már kiütközhetnek apróbb jelek, melyekből következtetni lehet arra, hogy milyen minőségű autóval van dolgunk. Vágjunk is bele!

Nem egyszerű a Soul kinézetéről vélekedni, mert jóformán különbözik mindentől, amit a jelenlegi trend képvisel, és ez nem csupán márkaszinten igaz rá. Az első széria kedves vonalai után a jelenlegi generációra szigorúbb külsőt szabtak, viszont a dobozforma egy az egyben megmaradt. A furcsa kialakításnak azonban vannak praktikus pontjai, mivel viszonylag magas (közel 1.6 méteres) autóról beszélünk, ezért a ki- és beszállás könnyednek hat, a LED-es lámpával tarkított, szinte függőleges hátfal pedig a manőverezést is egyszerűvé teszi. A töltőnyílás a Soul frontján kapott helyet, belülről nyitható ajtócska védi.

Az utastér kellemes térérzetet biztosít, a vezető üléspozíciója és a kilátás egyaránt remek, és bár a Soul orra viszonylag nyúlánknak tűnik, a nagy szélvédő miatt egyáltalán nincs gond a kilátással sem. A helykínálat mindkét üléssoron megfelelő, hátul sem érezzük túlzottan bezárva magunkat, habár az ülések lehetnének valamivel keményebbek, szinte belesüppedünk, hosszabb távon nem a legkényelmesebb megoldás.

A külső látszata ellenére a csomagtartó alapmérete aprócska, mindössze 281 literes, az alsó, kivehető tárolókban találhatóak a töltőkábelek, a támlák ledöntésével viszont már közel egy köbméteres, kis híján síkpadlós teret nyerhetünk, ez már bőven barátságosabb adat. Az anyaghasználat kitűnő, ám mivel a szürke és a fehér különböző árnyalataival játszottak a tervezők, túl nagy izgalomra azért ne számítsunk. Igaz a vicces szellőzőrostély/hangszóró (az ajtóba építettek kerete világít is) párossal és az előválasztó kar melletti gömbölyű, fehér lakkal bevont felülettel igyekeztek feldobni az összképet. Az azonban tény, hogy a modell márkatársai is megirigyelhetnék a minőséget, és a felhasználóbarát kialakításokat, továbbá ne feledjük el, hogy bio anyagokkal is dolgoztak a gyártás során.

A használat legfeljebb a kormány fényesedésén érhető tetten, de amortizációnak ezen kívül lényegében nincs nyoma. A digitális műszerfal és az információs képernyő végtelenül egyszerű és áttekinthető, ráadásul visz egy kis színt a nagy szürkeségbe. A középkonzolon található 8 colos központi kijelző tolatókamerával, navigációval és, egy részletes energiamonitorozó rendszerrel van ellátva, ami azért is fontos, mert nagyon nem mindegy, hogy éppen milyen messze vagyunk a következő töltőállomástól, és mivel, mennyit fogyasztunk. Ha nem figyelünk/számolgatunk, ülés/kormány/erős beltéri fűtéssel kényeztetjük magukat, bizony könnyen csappanni kezd a műszeregységen látható, megtehető kilométerek száma. Ehhez kapcsolódik, hogy töltés közben is felmelegíthetjük az autót, illetve csak a vezetőre is irányíthatjuk a fűtést, télen ezek kifejezetten hasznos opciók. Az mondjuk már más téma, hogy nem ebben az időszakban a leghálásabb elektromos autót tesztelni, lévén ilyenkor többnyire esély sincs elérni az áhított hatótávot.

Ha már hatótáv, a gyártó által megadott 212 kilométer túlzottan optimista szám, óvatoskodás nélkül, fűtéssel, 115 km a reális, ez persze ideálisabb körülmények között, ECO-módban nyújtható, nagyjából 130-140-ig. A hagyományos töltés meglehetősen hosszadalmas, a maximális szint produkálásához akár 15-18 órára is szükség lehet, gyorstöltővel 30 perc alatt 80%-on van az utastér alatti, 27 kWh kapacitású lítium-polimer akkucsomag. A 81.4 kW (109 lóerő) teljesítményű, 285 Nm csúcsnyomatékú villanymotor 142 km/órás maximális sebességet biztosít a Soulnak. Tekintve a jármű 1.5 tonnás súlyát (ebből 285 kilogrammos az akkupakk), a 11.2 másodperces százas sprint meglehetősen korrekt eredmény. Az elektromos Kia vezetési érzete abszolút kellemes, fürgesége mellett erőssége a futómű és a kormánymű melyek szintén jól el lettek találva. A súlyelosztás kiváló, a stabilitással sincs gond, ahogy a kanyardinamikával sem. A fékerő optimális, használatakor és gázelvételkor is egyből dolgozik az energia-visszatápláló rendszer, masszív lassulást okozva. Utóbbi jelenség egyébként még erősebben észlelhető abban az esetben, ha B-állásba kapcsoljuk a fokozatmentes váltót, cserébe több kakaó marad az akkumulátorban. Kiemelném a hangszigetelést is, bár elektromos autóknál nem meglepő a csendesség, de a külvilág hangjait és a gördülési/szélzajt is sikerült minimálisra csökkenteni, a némaságot alacsony sebességnél (12 km/óra alatt) és tolatáskor jellegzetes figyelmeztető hang töri meg.

Nehéz hová tenni a Soul EV-t, a mérleg egyik serpenyőjében ott figyel a környezettudatosság, a kedvező fenntartási költségek, a minőség, vagy a 7 év/150.000 km gyári garancia, a másikban a 9.959.000 forintos ár, ami még az állami támogatást igénybe véve is csupán 7.99 millióra mérsékelhető. Az ellensúlyokat bővíti a hatótáv, ami még mindig nem elegendő, hiába a beígért szép számok, ez még bőven messze van a 300-400 kilométertől, amivel már több értelme lenne a típusnak. Illetve ott van a töltőállomás-kiépítettség hiánya is, amiről ugyan nem a Kia tehet, de erősen rányomja a bélyegét a hazai elektromos autózásra. Üde színfolt a Soul, és értékelhető az igyekezet, valamint az irány, amit képvisel, de sajnos nem véletlenül nem sikerült megváltani vele a piacot. Mindezek ellenére töri az utat a jövő villanyautóinak, és ez az a tulajdonsága, amit feltétlenül tiszteletben kell tartanunk!

A tesztlehetőségért köszönet a KIA Motors Magyarországnak!

Bense Róbert

Címkék

Kapcsolódó tartalmak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.